StoryEditor

Koľko peňazí je vlastne v zdravotníctve?

23.05.2006, 00:00
Presné určenie výšky príjmov zdravotníctva je na Slovensku notoricky komplikovanou záležitosťou. Dôvodov je viacero - napríklad dnes už pluralitné organizačné formy a rôznorodí vlastníci poskytovateľov.

Presné určenie výšky príjmov zdravotníctva je na Slovensku notoricky komplikovanou záležitosťou. Dôvodov je viacero - napríklad dnes už pluralitné organizačné formy a rôznorodí vlastníci poskytovateľov. Prehľadnosti nepomáha ani viacero zdrojov financovania - verejné peniaze sa do zdravotníctva dostávajú z odvodov ekonomicky aktívnych osôb (hovoriť o poistnom je skutočne eufemizmom, odvody sú vlastne dodatkovou daňou zo mzdy), prostredníctvom kapitálových a iných transferov z rozpočtu ministerstva zdravotníctva a iných ministerstiev, ako aj legislatívne stanoveným príspevkom štátu za ekonomicky neaktívnu populáciu. Ďalším zdrojom financií sú peniaze priamo z peňaženiek občanov vo forme doplatkov a súkromného poistenia. Akoby toho nebolo dosť, situáciu zneprehľadňuje v minulosti často využívaný inštitút návratnej finančnej výpomoci - neskôr odpúšťanej - a rôzne druhy mimosystémového oddlžovania a dotácií na centrálnej aj regionálnej úrovni.
S určitou mierou zjednodušenia je možné zdravotnícke príjmy rozdeliť na udržateľné zdroje - verejné a súkromné, ktoré sú k dispozícii každý rok, a jednorazové či arbitrárne zdroje. Medzi tie prvé patria odvody, príspevok štátu a súkromné výdavky, všetko ostatné závisí od rozhodnutí vlády a parlamentu pri zostavovaní štátneho rozpočtu.
Objem prostriedkov plynúcich do zdravotníctva je určovaný okrem politických rozhodnutí aj makroekonomickým vývojom v danej krajine. Nie všetky zložky makrovývoja sú pre zdravotnícke financie rovnako významné - medzi najdôležitejšie patria trendy v oblasti zamestnanosti, miezd, cien a rastu agregátnej produkcie. Rast zamestnanosti a miezd hrá z tohto hľadiska kľúčovú úlohu - odvody pracujúcich sa hradia zo sumy agregátnych miezd, kým príspevok štátu je legislatívne nadviazaný na historický vývoj priemernej mzdy.
V období uplynulých niekoľkých rokov sa relevantné makroekonomické veličiny vyvíjali priaznivo. Rast nominálneho aj reálneho HDP patril k najvyšším v regióne. Ako sa tento boom premietol do zdravotníckych financií?
Objem peňazí v zdravotníctve nominálne rástol a bude rásť naďalej, čo v kontexte prudko rastúcej ekonomiky nie je prekvapujúce. Hoci spomínaný nominálny nárast zdrojov nemusí automaticky znamenať aj vyššie reálne financovanie, v tomto prípade to tak bolo - s výnimkou roku 2006, keď ostane reálny objem prostriedkov približne na úrovni predchádzajúceho roku.
Relatívne vyjadrenie - v pomere k HDP - poskytuje menej monotónny obraz. Hoci sa podiel zdravotníctva v rokoch 2002 aj 2009 výrazne neodlišuje od súčasných 6,5 %, v medziobdobí sa krátkodobo zvýšil takmer na 6,8 %.
Na vysvetlenie je potrebná podrobnejšia analýza jednotlivých kategórií príjmov. Udržateľné verejné zdroje po roku 2004 narastali a budú narastať približne v súlade s vývojom ekonomiky - aj vďaka indexácii maximálneho vymeriavacieho základu a príspevku štátu priemernou mzdou. Radikálny nárast príjmov v polčase vládnutia súčasnej vlády bol spôsobený zvýšením vymeriavacieho základu pre nadpriemerne zarábajúcich a príspevku štátu v dôsledku spomínanej indexácie, ale najmä prostriedkami spoločnosti Veriteľ, oddlžujúcej staré záväzky poskytovateľov. Tento fakt má aj svoju odvrátenú stránku: hoci peňazí bolo viac, neboli použité na zlepšovanie zdravia v spomínaných rokoch, ale na splatenie starých dlhov z predchádzajúceho obdobia.
Relatívny pokles medzi rokmi 2005 a 2006 je, naopak, spôsobený likvidáciou Veriteľa. Navyše, vláda rozhodla - oprávnene - o postupnom odstránení priamych dotácií poskytovateľom pomocou kapitálových transferov. Najvýraznejšie sa ich obmedzenie prejaví práve v tomto roku a bude pokračovať aj v budúcnosti. Má to však aj pozitívnu stránku: budúci vývoj je predpovedateľnejší a menej ovplyvniteľný rozhodnutiami ministerských úradníkov.
Poslednou významnou tendenciou je nárast podielu súkromných zdrojov na celkovom financovaní zdravotníctva. Tento vývoj, úzko súvisiaci s reformou, do značnej miery kompenzoval nižší rast udržateľného verejného financovania v období rokov 2003 a 2004. Tempo rastu súkromných výdavkov, ktorých podiel je stále nižší ako v iných krajinách, bude pravdepodobne prevyšovať rast HDP aj v budúcnosti.

Výpadky, medzery a medzinárodné porovnania
Skúsme sa na problém pozrieť z druhej strany - koľko peňazí by v slovenskom zdravotníctve malo byť? Nechajme bokom fantázie o spočítaní všetkých "medicínsky oprávnených" výkonov a ich prenásobení "reálnymi" cenami, podobný druh trhového socializmu vyšiel z módy už pred polstoročím. Akademická aj aplikovaná literatúra je v tejto otázke relatívne zdržanlivá. Určiť optimálnu výšku výdavkov na zdravotníctvo je v prvom rade politické rozhodnutie - nechať toto rozhodnutie len na interakciu záujmových skupín a sľuby populistov by však nebolo najšťastnejšie. Pomohlo by medzinárodné porovnanie?
Na prvý pohľad to nie je dobrý nápad. Krajiny OECD dávajú na zdravotníctvo v priemere 9,7 % HDP, omnoho viac ako našich 6,5 %. Zdravotníctvo je však na agregátnej úrovni príjmovo elastické - s hospodárskym rastom narastajú zdroje určené na zdravotníctvo nielen v absolútnom, ale aj v relatívnom vyjadrení. Podiel zdravotníctva má tendenciu byť vyšší v bohatších krajinách.
Pomocou regresnej analýzy je však možné - na základe medzinárodných údajov - odhadnúť, aké sú priemerné výdavky na zdravotníctvo pre každú úroveň hospodárskeho rozvoja krajiny. Výsledky takejto analýzy naznačujú, že v horizonte niekoľkých rokov by sa optimálny objem prostriedkov na Slovensku, v súlade so stavom ekonomiky, mohol pohybovať tesne nad úrovňou 7 % HDP. Hoci je v súčasnosti o niečo nižší, táto medzera nie je neprekonateľná.
Objem finančných prostriedkov určených na zdravotníctvo sa v rokoch 2004 a 2005 pohyboval v blízkosti vtedy optimálnej úrovne. Tento pozitívny vývoj však nebol dosiahnutý pomocou udržateľných zdrojov financií, ale už spomínanými jednorazovými príjmami systému. Už v roku 2006 bude možné pozorovať relatívny pokles objemu zdrojov, pričom ani hospodársky rast neprispeje - v prípade absencie legislatívnych zmien a pre relatívne stabilný podiel miezd na HDP - k odstráneniu tohto výpadku. Nárast udržateľných príjmov, či už verejných alebo súkromných, ho bude kompenzovať len čiastočne. Zdá sa teda, že v najbližších rokoch vznikne v systéme zdravotníctva medzera financovania, aj keď do istej miery kozmeticky maskovaná nominálnym nárastom peňazí.

Odkiaľ na to vziať?
Nakoľko zdravotníctvo prispieva k hospodárskemu rastu, je diskutabilné. Rovnako otázne zostáva, či je - alebo sa potenciálne môže stať - súčasťou poznatkovej ekonomiky alebo či môže exportovať svoje služby do zahraničia. Napriek tomu sa pokladá za prioritu - z iných prijateľných, neekonomických dôvodov. Ak odhadujeme medzeru financovania v roku 2008 zhruba na 10 miliárd korún, aké alternatívy existujú na jej pokrytie?
Samotný hospodársky rast nepomôže, udržateľné zdroje financií sú determinované rastom mzdovej bázy a keďže podiel miezd na celkovom HDP sa prakticky nezmenil (a podľa prognóz sa výraznejšie nezmení ani v budúcnosti), zmena legislatívneho rámca by bola nevyhnutná.
Teoretickou možnosťou je zvýšenie zdravotníckych odvodov zo súčasnej hodnoty 14 % o dva, možno až tri percentuálne body, aj to len za predpokladu, že efektivita výberu ostane zachovaná a ľudia sa nezačnú vyhýbať plateniu odvodov ešte viac ako doteraz. Odvodové zaťaženie - už teraz vysoké - je navyše problematické z hľadiska rastu, zamestnanosti a medzinárodnej konkurencieschopnosti.
Druhou alternatívou je zvýšenie príspevku štátu. Na získanie dodatočných 10 miliárd v roku 2008 by nestačilo ani viacerými politikmi avizované zvýšenie príspevku štátu zo 4 % na 5 % priemernej mzdy. Čo je azda dôležitejšie, rok pred zavedením eura by tým vznikol tlak na deficit verejných financií vo výške 0,35 % HDP. V tejto súvislosti medializované "vyrovnanie" platby štátu platbe občana (čo majú politické strany konkrétne na mysli? 14 % z minimálnej mzdy? Z priemernej mzdy?) je síce marketingovo atraktívne, ale ekonomicky nepodložené.
Bilanciu systému je možné zlepšiť aj nárastom súkromných zdrojov. Ich výška môže v roku 2008 dosiahnuť 25 miliárd korún, teda viac ako 20 % zdravotníckych financií. Zvýšenie tohto podielu na 28 % - potrebné na pokrytie medzery - by nielen prevýšilo medzinárodný priemer, ale bolo by pravdepodobne aj politicky nepriechodné.
Nájdenie riešenia si bude vyžadovať ekonomickú aj politickú kreativitu. Nemožnosť zvyšovania odvodov si pravdepodobne uvedomí každá zodpovedná vláda. Deficitný dosah vyššieho príspevku štátu za ekonomicky neaktívnych je však možné stlmiť razantnejším zvyšovaním dane z tabaku (čo samotné je možné pokladať za zdravotnú intervenciu) a azda aj zmenou rozpočtových priorít. Vyššia spoluúčasť sa môže stať politicky a sociálne únosnejšou dávno potrebnou integráciou zdravotného a sociálneho systému a zavedením súkromného poistenia. Jeho rozvoju by mohlo pomôcť aj daňové zvýhodnenie - náklady štátu sú len pätinové oproti rozpočtovým peniazom.
Avizované sú aj radikálnejšie alternatívy: prechod na daňové financovanie (umožňujúce znížiť odvodové zaťaženie a čeliť problémom spôsobeným starnutím populácie) alebo experimentovanie s individuálnymi sporivými účtami. Samozrejme, vylúčiť nemožno pesimistickejšie scenáre - opätovné zavedenie netransparentných štátnych kapitálových transferov, nesystémové opakované oddlžovanie či deficitom kryté zvýšenie príspevku štátu.
Nech už bude konkrétne riešenie akékoľvek, prípadné zvyšovanie peňazí v systéme by malo byť príležitosťou na zreformovanie a zmodernizovanie ešte stále neefektívneho systému poskytovania zdravotnej starostlivosti. Peniaze by mali byť využité na inovatívne a nákladovo efektívne subsektory zdravotníctva, nie na sanáciu zbytočných nemocníc či nadspotrebu liekov. Postupné zvyšovanie prostriedkov by malo byť podmienené znižovaním počtu nemocníc a konsolidáciou lôžkovej starostlivosti, posilňovaním primárnej sféry, zavedením fungujúceho systému urgentnej starostlivosti a ambulantnej chirurgie, ako aj efektívnych platobných mechanizmov a systémov monitorovania kvality. Ak sa tak nestane, partikulárne záujmy subjektov v rámci systému opäť prevládnu a pôjde znova o vyhodené peniaze.

Zdravší národ je aj bohatší

Zdravotný stav obyvateľstva do veľkej miery ovplyvňuje nielen kvalitu života, ale aj pracovnú výkonnosť, ktorá v konečnom dôsledku ovplyvňuje agregátne veličiny. Krajiny so zdravšou populáciou dosahujú vyšší HDP na obyvateľa, platí teda - zdravší národ, bohatší národ. Ukáže sa to, ak sledujeme vzťah medzi HDP na obyvateľa a indikátormi zdravotného stavu populácie ako priemerná očakávaná dĺžka života, prípadne úmrtnosť novorodencov. Existuje medzi nimi veľmi silná závislosť, pričom výraznejšie to platí pre nízkopríjmové krajiny.
Medzi ekonomickým rastom a zdravím obyvateľov krajiny existuje nespochybniteľný vzťah. Aká je však kauzalita? Spôsobuje lepší zdravotný stav vyššiu výkonnosť ekonomiky alebo, naopak, ekonomický rast zlepšuje zdravie obyvateľstva? V tomto sa celkom nezhodujú ani akademici.

Zdravie podporuje prosperitu alebo prosperita zdravie?
Prezident Harvardovej univerzity Lawrence Summers a ekonóm Svetovej banky Lant Pritchett tvrdia, že vďaka ekonomickému rastu sú ľudia zdravší, kým David E. Bloom (Harvard), David Canning (tiež Harvard) a Dean T. Jamison (Kalifornská univerzita) naopak, že zdravšie obyvateľstvo znamená výkonnejšiu ekonomiku, preto by sme mali podľa nich investovať do zdravotníctva, čím stimulujeme ekonomický rast.
Kto má teda pravdu? Zjednodušene by sme azda mohli konštatovať, že obaja. Je zrejmé, že v bohatších krajinách sú ľudia zdravší, pretože jednoducho žijú v prijateľnejších podmienkach, majú prístup ku kvalitnej zdravotnej starostlivosti, najkvalitnejším liekom. Ešte významnejší je vplyv kvalitnej vody a výživy, bezpečnejších pracovných podmienok a lepšieho bývania. V takomto prípade ťažko hovoriť o investíciách do zdravotníctva, ktoré by priamo a pozorovateľne podporili ekonomický rast. Minimálne by bol ich príspevok pre rast veľmi malý. Trochu iný prípad sú najchudobnejšie krajiny, povedzme v subsaharskej Afrike, kde sú desiatky percent populácie nakazených vírusom HIV/AIDS a malária znemožňuje využívanie významnej časti ornej pôdy. V takomto prípade môže byť cielenie ekonomického rastu pomocou peňazí na zdravie ľudí efektívne. Takáto investícia môže byť vysoko efektívna, napríklad v prípade spomínanej malárie a HIV/AIDS, kde sú k dispozícii relatívne lacné a účinné zdravotnícke intervencie.

Zdravie a hrubý domáci produkt
Podľa Blooma každý dodatočný rok očakávanej dĺžky života zvýši celkovú produkciu na obyvateľa o štyri percentá. Ako teda zdravie vplýva na HDP? Zdraví pracovníci sú produktívnejší ako ich okrem zdravotného stavu porovnateľní kolegovia. Jedným z faktorov podporujúcich celkové bohatstvo je zmena v rozhodovaní medzi spotrebou a úsporami. Človek začne uvažovať o sporení na dôchodok len v prípade, že môže reálne očakávať, že sa ho dožije, teda dosahuje relatívne vysokú očakávanú dĺžku života. To rozhodne nie je prípad najchudobnejších krajín, kde v niektorých prípadoch dĺžka života nepresahuje 40 rokov. Rastúca dĺžka života v týchto krajinách vytvára pre súčasnú generáciu motiváciu začať sporiť, s dramatickým efektom na národné úspory. Ďalším kanálom je podpora priamych zahraničných investícií. Investori sa budú vyhýbať krajine, kde pracovná sila trpí vysokou chorobnosťou. Zdravý človek dosahuje vyššiu produktivitu vďaka väčšiemu počtu dní strávených v práci, zvyšuje sa aj motivácia a snaha podávať dobré výkony. V neposlednom rade sa podporuje ľudský kapitál cez vzdelanie. S rastúcou očakávanou dĺžkou života sa zvyšuje aj motivácia vzdelávať sa.
Evidentné prepojenie medzi zdravím a ekonomickou prosperitou vedie k potrebe vnímať výdavky na zdravotníctvo ako investíciu, nie ako náklady, čo je bežné vnímanie v krajinách nášho regiónu. Úloha vlády by sa nemala zameriavať na regulované zdravotníctvo, ale vytvárať prostredie, ktoré podporí investície do inovatívnych technológií, bude reagovať na meniace sa potreby v starostlivosti a povedie k ekonomickému rastu. Domnienka, že ide len o náklady bez ďalších prínosov, podporuje fakt, že benefity sú pomerne ťažko viditeľné a vyčísliteľné a najmä ide o dlhodobú investíciu. Výsledky efektívneho vynaloženia zdrojov v zdravotníctve sa prejavia po niekoľkých rokoch, vyžadujú teda dlhodobé stanovenie cieľov namiesto krátkodobých rozpočtových škrtov, ktoré síce prinesú dočasné zlepšenie rozpočtovej situácie, ale idú na úkor rastu a rozvoja spoločnosti v stredno- a dlhodobom horizonte.

Príjmy zdravotníctva v minulosti a budúcnosti

Rôzne kategórie príjmov s odlišným vývojom

Závislosť očakávanej dĺžky života od HDP na obyvateľa

Príjmy zdravotníctva v minulosti a budúcnosti
 

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Nominálne 70 351 78 520 89 652 97 872 101 645 108 327 117 456 128 123
Reálne (2002=100) 70 351 72 502 80 059 83 397 82 566 86 693 92 610 99 332
Podiel HDP 6,4% 6,5% 6,8% 6,8% 6,5% 6,4% 6,4% 6,6%
Inflation 102,1 108,3 103,4 104,8 104,9 101,5 101,5 101,7
Cum inflation 100,0 108,3 112,0 117,4 123,1 125,0 126,8 129,0

HEALTH: SPENDING AND RESOURCES
Country

% HDP

HDP p.c. PKS

Austrália

9,3

30 297

Rakúsko

7,6

30 550

Belgicko

9,6

29 513

Kanada

9,9

30 445

Česká republika

7,5

17 222

Dánsko

9

30 733

Fínsko

7,4

28 455

Francúzsko

10,1

28 645

Nemecko

11,1

27 094

Grécko

9,9

20 292

Maďarsko

7,8

15 166

Island

10,5

29 716

Írsko

7,3

33 162

Taliansko

8,4

26 792

Japonsko

7,9

28 395

Kórea

5,6

19 274

Luxembursko

6,1

53 828

Mexiko

6,2

9 451

Holandsko

9,8

30 315

Nový Zéland

8,1

23 394

Nórsko

10,3

37 017

Poľsko

6

11 524

Portugalsko

9,6

18 725

Slovensko

6,7

13 117

Španielsko

7,7

23 889

Švédsko

9,2

28 881

Švajčiarsko

11,5

32 803

Turecko

6,6

6 946

Veľká Británia

7,7

29 826

USA

15

37 658

OECD in Figures - 2005 edition - ISBN 9264013059

 

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Medzera financovania 0,15% -0,01% 0,05% 0,45% 0,62% 0,62% 0,59%
Sukromne 0,8% 1,1% 1,1% 1,2% 1,3% 1,4% 1,5%
Jednorzove 0,8% 1,0% 0,7% 0,3% 0,1% 0,2% 0,1%
Verejne udrzatelne 4,8% 4,7% 4,9% 5,0% 4,9% 4,9% 5,0%

Country

GDP p.c. PPP

Population

Estimated

Remark

2003

2003

 

Korea

19 279

47 849

7,5%

Poland

11 569

38 195

6,5%

Slovak Republic

13 165

5 379

6,7%

Luxembourg

54 017

450

12,2%

Mexico

9 567

102 708

6,2%

Turkey

6 971

70 712

5,8%

Ireland

33 322

3 979

9,4%

Spain

25 051

42 005

8,3%

Finland

28 689

5 213

8,8%

Hungary

15 091

10 130

7,0%

Austria

30 786

8 118

9,1%

United Kingdom

30 061

59 554

9,0%

Czech Republic

17 329

10 202

7,3%

Japan

28 016

127 619

8,7%

New Zealand

23 230

4 009

8,1%

Italy

26 681

57 478

8,5%

Denmark

30 965

5 387

9,1%

Sweden

28 987

8 958

8,8%

Australia

30 104

19 873

9,0%

Belgium

29 627

10 376

8,9%

Portugal

18 793

10 449

7,5%

Netherlands

30 427

16 224

9,0%

Greece

20 482

11 024

7,7%

Canada

30 380

31 660

9,0%

France

28 303

60 028

8,7%

Norway

37 108

4 564

9,9%

Iceland

29 358

289

8,9%

Germany

27 647

82 502

8,7%

Switzerland

32 719

7 339

9,3%

United States

37 510

290 789

10,0%

EU15

27 670

381 745

 

OECD total

27 103

1 153 062

 

Závislosť očakávanej dĺžky života od HDP na obyvateľa

2005

HDP na obyvateľa, USD, PKS

Priemerná očakávaná dĺžka života

Albania

4 763,701

74

Algeria

7 189,246

71

Angola

2 813,471

41

Argentina

14 108,514

75

Armenia

4 269,639

71

Australia

30 897,158

80

Austria

33 615,161

79

Azerbaijan

4 600,516

72

Bahamas, The

20 076,048

70

Bahrain

19 799,490

75

Bangladesh

2 011,009

63

Barbados

17 610,222

75

Belarus

7 710,645

68

Belgium

31 243,931

79

Belize

7 831,528

72

Benin

1 176,013

55

Bhutan

3 921,458

64

Bolivia

2 816,731

65

Bosnia and Herzegovina

6 035,175

74

Botswana

11 409,680

35

Brazil

8 584,371

71

Bulgaria

9 223,262

72

Burkina Faso

1 284,233

48

Burundi

739,337

44

Cambodia

2 399,156

57

Cameroon

2 421,075

46

Canada

34 273,005

80

Cape Verde

6 417,739

70

Central African Republic

1 128,025

39

Chad

1 518,849

44

Chile

11 936,843

78

China

7 204,126

71

Colombia

7 565,260

73

Comoros

1 877,115

63

Congo, Democratic Republic of

773,554

44

Congo, Republic of

1 368,684

52

Costa Rica

10 434,387

79

Côte d'Ivoire

1 441,182

46

Croatia

12 157,727

75

Cyprus

21 232,209

79

Czech Republic

18 375,240

76

Denmark

34 737,239

77

Djibouti

2 069,779

53

Dominica

6 520,403

.. 

Dominican Republic

7 202,870

68

Ecuador

4 316,166

75

Egypt

4 316,594

70

El Salvador

4 511,491

71

Equatorial Guinea

16 507,270

43

Eritrea

857,976

54

Estonia

16 414,034

72

Ethiopia

822,978

42

Fiji

6 374,889

68

Finland

31 207,669

79

France

29 316,419

80

Gabon

7 054,720

54

Georgia

3 615,703

71

Germany

30 579,396

78

Ghana

2 642,702

57

Greece

22 391,603

79

Grenada

8 198,246

.. 

Guatemala

4 154,755

68

Guinea

2 035,024

54

Guinea-Bissau

735,788

45

Guyana

4 611,907

64

Haiti

1 783,251

52

Honduras

3 009,223

68

Hungary

17 404,673

73

Iceland

35 586,320

80

India

3 344,170

63

Indonesia

4 458,450

67

Iran, Islamic Republic of

7 980,202

71

Ireland

40 609,775

78

Israel

23 415,946

79

Italy

28 760,263

80

Jamaica

4 292,608

71

Japan

30 615,207

82

Jordan

4 824,963

72

Kazakhstan

8 318,307

65

Kenya

1 445,184

48

Kiribati

2 358,469

.. 

Korea

20 590,490

77

Kuwait

16 301,060

77

Kyrgyz Republic

2 087,671

68

Lao People's Democratic Republic

2 124,408

55

Latvia

12 621,599

71

Lebanon

6 681,060

72

Lesotho

2 113,353

36

Libya

11 629,793

74

Lithuania

14 158,421

72

Luxembourg

69 799,557

78

Macedonia, Former Yugoslav Republic of

7 644,662

74

Madagascar

905,465

56

Malawi

596,076

40

Malaysia

11 201,138

73

Maldives

7 674,771

67

Mali

1 153,980

48

Malta

19 739,125

79

Mauritania

2 402,103

53

Mauritius

12 966,392

73

Mexico

10 185,716

75

Moldova

2 374,120

68

Mongolia

2 175,256

65

Morocco

4 503,200

70

Mozambique

1 388,542

42

Myanmar

1 691,185

61

Namibia

7 101,223

47

Nepal

1 675,240

62

Netherlands

30 861,515

79

Netherlands Antilles

22 749,809

76

New Zealand

24 769,436

79

Nicaragua

3 636,026

70

Niger

871,850

45

Nigeria

1 188,373

44

Norway

42 364,220

80

Oman

16 861,692

75

Pakistan

2 627,647

65

Panama

7 282,822

75

Papua New Guinea

2 417,508

56

Paraguay

4 555,059

71

Peru

5 983,215

70

Philippines

4 922,835

71

Poland

12 994,208

74

Portugal

19 334,599

77

Qatar

31 397,320

74

Romania

8 784,991

71

Russia

11 041,070

65

Rwanda

1 379,621

44

Samoa

6 344,182

70

São Tomé and Príncipe

1 546,927

63

Saudi Arabia

15 229,286

72

Senegal

1 758,734

56

Serbia and Montenegro

5 347,838

73

Sierra Leone

902,796

41

Singapore

28 100,418

79

Slovak Republic

16 040,740

74

Slovenia

21 910,716

77

Solomon Islands

1 894,222

63

South Africa

12 159,727

47

Spain

26 320,246

80

Sri Lanka

4 383,649

74

St. Lucia

5 950,039

73

St. Vincent and the Grenadines

7 493,247

71

Sudan

2 396,236

57

Suriname

5 682,764

69

Swaziland

5 245,381

42

Sweden

29 898,076

80

Switzerland

32 570,872

81

Syrian Arab Republic

3 847,351

74

Tajikistan

1 387,706

64

Tanzania

723,287

46

Thailand

8 318,628

71

Togo

1 675,250

55

Tonga

7 935,317

72

Trinidad and Tobago

14 257,515

70

Tunisia

8 254,830

73

Turkey

7 949,898

70

Turkmenistan

8 098,109

63

Uganda

1 617,088

49

Ukraine

7 156,465

68

United Arab Emirates

27 957,076

79

United Kingdom

30 469,843

79

United States

41 399,428

77

Uruguay

10 028,247

75

Uzbekistan

1 920,444

67

Vanuatu

3 346,478

69

Venezuela

6 186,257

74

Vietnam

3 024,819

70

Zambia

930,750

38

Zimbabwe

2 606,727

37

International Monetary Fund, World Economic Outlook Database, April 2006

01 - Modified: 2003-03-05 10:25:35 - Feat.: 0 - Title: Príprava podkladov na výstavbu PSA si už vyžiadala 10,5 mil. Sk
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 07:31