Aj tieto zistenia odhalila siedma výročná správa spoločnosti Deloitte o miléniovej generácii. Správa za rok 2018 zohľadňuje názory 10 455 príslušníkov miléniovej generácie a odpovede 1 844 respondentov z 36 krajín sveta. Podľa nej sú ľudia z miléniovej generácie a generácie Z sú veľmi dobre oboznámení so zmenami, ktoré prinesie nová priemyselná revolúcia na ich pracovisko. Zároveň sú presvedčení, že nastávajúce zmeny majú potenciál oslobodiť ľudí od rutinných činností, aby sa mohli zamerať na tvorivejšiu prácu. Mnohí sa však jej príchodu obávajú.
Dve generácie
Príslušníci miléniovej generácie z prieskumu sa narodili medzi januárom 1983 a decembrom 1994 a predstavujú špecifickú skupinu. Majú vysokoškolské vzdelanie, pracujú na plný úväzok a pracujú najmä pre veľké organizácie súkromného sektora. Mladí z generácie Z sa narodili medzi januárom 1995 a decembrom 1999. Všetci už získali vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa alebo študujú na 2. stupni. Viac než tretina z nich pracuje buď na plný alebo na skrátený pracovný úväzok.
Štvrtá priemyselná revolúcia, tiež označovaná ako Industry 4.0, zahŕňa najmä využitie pokročilých technológií a objavov v oblastiach, ako je umelá inteligencia, robotika, nano a biotechnológie, internet vecí, 3-D tlač či autonómne vozidlá.
Ako vyplynulo z prieskumu, 17 percent všetkých respondentov z miléniovej generácie a 32 percent tých, ktorých zamestnávatelia už využívajú revolučné technológie, pociťuje obavy hlavne z dôvodu nahradenia svojej pracovnej pozície alebo jej časti. Práve preto očakávajú, že podniky im pomôžu pripraviť sa, aby boli v novej ére úspešní.
Potrebujú usmernenie
„Mladí zamestnanci očakávajú usmernenie, ktoré je oveľa širšie než len odborné vedomosti. Hľadajú pomoc pri rozvíjaní sociálnych zručností ako sebavedomie, medziľudské vzťahy a, obzvlášť generácia Z, schopnosti v oblasti etiky a zásadovosti. Podľa ich názoru však podniky nereagujú na potreby ich rozvoja,“ vysvetlil Marián Hudák, vedúci partner spoločnosti Deloitte.
Len 36 percent z miléniovej generácie a 42 percent respondentov z generácie Z uviedlo, že ich zamestnávatelia im pomáhali pochopiť a pripraviť sa na zmeny súvisiace s priemyselnou revolúciou.
Aj nespokojnosť s poskytnutou prípravou je jedným z faktorov, pre ktorý klesá vernosť pracovníkov. Takmer polovica miléniovej generácie plánuje odísť zo svojho zamestnania v priebehu dvoch rokov a len 28 percent predpokladá, že u svojho zamestnávateľa zotrvá viac než päť rokov. Ešte menej verní svojmu zamestnávateľovi sú zamestnanci generácie Z, z ktorých až 61 percent by do dvoch rokov zanechalo svoju súčasnú prácu, ak by si mali vybrať.
Menia zamestnanie
Opytovaní v prieskume kladú dôraz na veci ako tolerancia, miera inklúzie, rešpekt a rôzne spôsoby myslenia. To znamená, že aj keď plat a kultúra sú pre nich atraktívne, kľúčom k ich spokojnosti ako zamestnancov je diverzita, inklúzia a flexibilita. Tí, ktorí pracujú pre zamestnávateľov s diverzifikovanou pracovnou silou a skúsenými manažérmi, pravdepodobne zostanú pracovať päť a viac rokov. Spomedzi respondentov, ktorí uviedli, že plánujú zostať u svojho súčasného zamestnávateľa aspoň päť rokov, až 55 percent zaznamenalo väčšiu flexibilitu v tom, kde a kedy pracujú.
„Kolísajúca vernosť predstavuje príležitosť pre firmy zdvojnásobiť svoje šance na prilákanie a udržanie talentov. Podniky musia počúvať, čo im miléniová generácia hovorí a prehodnotiť, ako pristupujú k riadeniu talentov počas 4. priemyselnej revolúcie a opätovne sa zamerať na vzdelávanie a rozvoj, aby pomohli všetkým ľuďom profesionálne rásť celý ich život,“ uzavrel Marián Hudák.