Čo už z fotiek nevidieť, je práve poloha týchto garáží. Garáž zakladateľov HP bola totiž priamo v srdci Silicon Valley, rovnako ako slávna Google garáž Larryho Pagea a Sergeya Brina. Zakladatelia tak mali zo svojej garáže prístup k top univerzitám, najmodernejšiemu výskumu a skvelej investičnej infraštruktúre. Pre marketing spoločností je garážový mýtus skvelým nástrojom komunikácie, v skutočnosti však každá z týchto garáží bola okrem iného aj vďaka svojej polohe predurčená uspieť.
Aj tu platia pravidlá
Vo svete startupov nie sú striktne dané pravidlá, aj keď sa to tak môže zdať. To, ako a kde startup vznikne, nemusí byť vôbec dlho plánovaná a do podrobností premyslená “garážová” idea. Často sa stáva, že tie najlepšie nápady boli výsledkom úplnej náhody. Startup je vlastne vždy taký malý experiment, cítite, že je tu potenciál, ale ako to celé vo výsledku dopadne, býva pozitívne alebo negatívne prekvapenie. Všetky tieto novovznikajúce projekty už nie sú vo svete podnikania ničím novým, práve preto vznikajú akcelerátory, inkubátory či tzv. “coworkingové centrá”, ktoré startupy združujú a pomáhajú im v ťažších začiatkoch. Môžeme hovoriť o pomoci s kapitálom, mentorským nasmerovaním alebo s poskytnutím priestoru. Inkubované spoločnosti majú štatisticky oveľa väčšiu šancu na prežitie.
V startupoch zaostávame
Slovensko ešte stále mierne zaostáva za zvyškom Európy, aj keď ich Európska komisia čoraz viac podporuje, najmä čo sa týka technologických parkov. Tie sú rovnako nápomocné pre menšie aj väčšie firmy, pretože tam sa dokážu dokonale skĺbiť svety univerzít, veľkých tech firiem, ústavov zaoberajúcich sa výskumom a inkubačných centier. Nezávisí to však iba od technologických parkov.
Mladým firmám na Slovensku trvá oveľa dlhší čas, kým sa zorientujú vo všetkých oblastiach ich zamerania, tým pádom trvá aj oveľa dlhší čas, kým sa dostanú k tomu, že by sa vôbec mali venovať vede a výskumu. Ďalšou prekážkou je jedna zo slovenských povahových čŕt.
U nás sa ľudia po prvotnom neúspechu dokážu rýchlo vzdať a nesnažia sa o druhý pokus, pri ktorom by sa snažili vyvarovať chýb. Ale postupom času sa aj toto zmýšľanie našťastie mení a čím ďalej, tým viac mladých firiem chápe, že zlyhanie je jednou z neoddeliteľných častí podnikania a práve na vlastných chybách sa naučia najviac. Mať odvahu a nebáť sa, nechať si poradiť od skúsenejších, tomu sa pomaly, ale isto, učíme už aj na Slovensku.
Príklad za hranicami
Svetlý príklad ideálne fungujúceho inkubátora máme hneď za hranicami. INiTS Vienna spája Viedenskú univerzitu, Viedenskú podnikateľskú agentúru a Technologickú univerzitu vo Viedni. Vďaka tomuto inkubátoru vznikla platforma celého viedenského inovatívneho ekosystému. INiTS sprostredkováva spojenia, ktoré by za normálnych okolností nevznikli - na oko nesúvisiace profesie sedia vedľa seba, a tak zrazu konzultujú svoje riešenia podnikatelia s vedcami z rôznych oblastí, lekármi, developermi, marketérmi, ekonómami… Alebo s kýmkoľvek, kto je otvorený inováciám a odovzdávaniu si poznatkov a dobre mienených rád. Môže to viesť práve k vzniku nových obchodných modelov a spoluprác. Inovácie a technologický rozvoj je kľúčom k úspechu v neustále sa zrýchľujúcom svete umelej inteligencie, cirkulárnej ekonomiky či environmentálnych výziev.
Nielen v garáži
Ako teda iniciovať všetky spomenuté “veľké veci” na našom malom Slovensku? Jednoducho - mystifikovať tvrdenie, že v dnešnej dobe môžu úspešné startupy rozkvitnúť iba v garáži. Novovznikajúce firmy by mali nachádzať svoj potenciál v spolupráci - s výskumníkmi a odborníkmi, ktoré môžu poskytnúť práve univerzity, s podnikateľskými radami, ktoré zasa poskytnú organizácie nápomocné voči inkubátorom.
Práve organizácia SAPIE (Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku) je na Slovensku podpore a rozvoju inovácií priaznivo naklonená. Vznikla pred štyrmi rokmi v čase “zlatej éry startupov” na Slovensku a spája tých najlepších slovenských inovátorov. Prostredníctvom edukácie trhu o potrebách a špecifikách startupov a budovania inovatívneho ekosystému pomáha budovať povedomie o dôležitosti inovácií pre Slovensko. Inovatívna scéna sa aj u nás od roku 2014, kedy SAPIE vzniklo, výrazne posunula a dospela.
V čom vidí najväčší posun Adela Zábražná (výkonná manažérka SAPIE) a aký je podľa nej aktuálny stav slovenskej startupovej scény? „Slovenská startupová scéna za posledné roky veľmi dozrela. Projekty, ktoré vznikajú na Slovensku, majú naozaj svetovú kvalitu a rozmery. Príkladov úspešných startupov s globálnym potenciálom je hneď niekoľko - Pixel Federation, sli.do, Exponea, GA Drilling či Electronic-star sú spoločnosti, ktoré zažívajú doslova raketový rast a do slovenskej ekonomiky prispievajú nielen tvorbou pracovných miest a HDP, ale aj účasťou v mnohých vzdelávacích a rozvojových projektoch, napríklad Butterfly Effect či Mini Tech MBA.“
Rastúca kvalita projektov je podmienená aj kvalitou podporného ekosystému, ktorý pre startupy funguje. Coworkingové priestory ako 0100 Campus či HubHub poskytujú okrem bežného pracovného miesta aj množstvo eventov, poradenstvo v oblasti škálovania či financovania. Jeden z našich zakladajúcich členov - Neulogy - zasa vybudoval na Slovensku startupovú súťaž svetového formátu - Startup Awards, ktorá výrazne prispela k popularizácii technológií a startupov. Veľmi pozitívne je, že startupové prostredie sa nerozvíja iba v Bratislave, ale aj v regiónoch. Skvelým príkladom je košický Eastcubator alebo žilinská Banka.”
Zázraky na počkanie?
A ako je to na Slovensku teda so spomínaným garážovým mýtom start-upov? Môžeme očakávať, že nám tu z nejakej nenápadnej garáže vzíde niečo zázračné? ,,Hoci by sa to tak mohlo na prvý pohľad zdať, ani v startupovom svete nemožno očakávať zázraky na počkanie. Každý jeden z úspešných projektov stojí a padá na kvalitnej a vzdelanej pracovnej sile, dobrých podmienkach pre podnikanie a dostupných financiách. Ak budú na Slovensku splnené všetky tieto tri podmienky, môžeme začať pokukovať po garážach, ktoré zmenia svet," zamýšľa sa Zábrežná.
A aká je podľa Adely Zábrežnej misia SAPIE ako asociácie inovatívnych spoločností na Slovensku? ,,Samozrejme podporovať inovácie na Slovensku a plniť rolu “facilitátora” inovatívneho ekosystému, teda chýbajúceho článku medzi startupmi, veľkými a tradičnými spoločnosťami, štátom, vzdelávacími inštitúciami a infraštruktúrou. Naša práca bude splnená, ak všetky súčasti ekosystému budú fungovať tak, že aj malá garáž na Záhorí alebo pri Prešove bude schopná svoj nápad pretaviť do miliardovej spoločnosti, ako sa to podarilo Googlu či HP.”