Ako preraziť v zahraničí
„Tým, že expandujete so svojím e-shopom v zahraničí, získate viac zákazníkov, čo sa automaticky rovná vyššiemu zisku,“ konštatuje Tomáš Vrtík, CEO spoločnosti Expandeco a dodáva, „najlogickejším krokom je rozšíriť svoj online predaj do tých krajín, ktoré sú Slovensku blízke geograficky i kultúrne.“ Podľa neho sa neoplatí podcenovať ani poriadnu prípravu.
Predtým, ako vstúpite na zahraničný trh, si urobte jeho analýzu. Práve tá skúma správanie zákazníka, jeho potreby, motívy a proces rozhodovania sa o nákupe produktu či služby. Okrem toho skúma reakcie zákazníka na konkurenčný produkt, aby odkryla jeho silné a slabé stránky.
Popri zákazníkovi je veľmi dôležitým subjektom na trhu konkurencia. Aj keď ide iba o expanziu do okolitých krajín, analýza trhu vám napovie, aká je vaša konkurencia, aké má ceny, ako komunikuje so zákazníkom... „Vyskúšajte urobiť niekoľko objednávok od konkurencie, prihláste sa na odber newslettera a sledujte, čo robia na sociálnych sieťach. Chcem však pripomenúť, aby ste ich nekopírovali, len si všímali ich aktivitu. Vy buďte originálni,“ radí odborník zo spoločnosti Expandeco.
1. Stanovte si dobrú cenu
Niekedy však nemusíte mať ani unikátny produkt, aby ste prerazili. Vďaka analýze trhu si stanovte dobrú cenu, ktorá bude pre potenciálneho zákazníka lákavá, zabezpečte kvalitné zákaznícke služby, s ktorými bude zákazník spokojný, a do tretice, dajte svojmu e-shopu pridanú hodnotu. Napríklad dopravu zadarmo, rýchle dodanie tovaru, vytvorenie vernostného programu, vrátenie tovaru nad rámec zákonných lehôt, či finančný bonus pri ďalšom nákupe..
2. Kúpte si zahraničnú doménu
V tomto bode si kúpte zahraničnú doménu. Chceli by ste urobiť ekvivalent tej slovenskej? Pokiaľ máte originálny názov, nebude to problém. Ak však vlastníte niečo bežnejšie, je celkom pravdepodobné, že táto doména už existuje. V tejto chvíli je načase zamyslieť sa nad jej zmenou.
3. Komunikujte s jazykom krajiny
Máte už kúpenú doménu? To je skvelé, avšak nezabúdajte komunikovať na webe so svojimi zákazníkmi v ich danom jazyku a zabezpečte si kvalitné preklady. Nekvalitné pôsobia nedôveryhodne. „Vo väčšine EÚ štátov určite odporúčame mať lokálnu podporu, napríklad jazyková vybavenosť Maďarska je nízka, ale v takej Škandinávii si vystačíte aj s podporou v angličtine,“ prezradil Tomáš Vrtík. Ďalším dôvodom, prečo mať e-shop v danom jazyku, je ľahké a dostupné vyhľadávanie stránky domácimi zákazníkmi. Vyhľadávače potrebujú na dobré indexovanie web, ktorý je optimalizovaný pre daný trh, aby sa k nim zákazník dostal jednoduchšie.
4. Využite domáce služby
Už ste sa so svojím e-shopom dostali na zahraničný trh a teraz je načase využiť všetky dostupné služby, ktoré sú v danej krajine obľúbené a ľudia ich radi využívajú.
Kuriéri – vytvorte si u viacerých kuriérskych spoločností dopyt po ich službách. Čím vyššie objemy odoslaných balíkov viete mesačne generovať, tým silnejšiu vyjednávaciu pozíciu máte. Tomáš Vrtík prezradzuje aj jednu fintu. ,,Rozpošlite váš dopyt kuriérskym spoločnostiam do mailu naraz, aby navzájom v hlavičke adresátu videli, že oslovujete aj ich konkurenciu. Uvidíte, ako sa budú predbiehať."
Platobné brány – zabezpečte pre svojich zákazníkov platobné brány, vďaka ktorým budú môcť platiť za vaše produkty rýchlou online platbou, platobnou kartou či cez elektronickú peňaženku.
Splátkové spoločnosti – pre svojich zahraničných zákazníkov vytvorte možnosť platiť za tovar aj prostredníctvom splátok.
Porovnávače cien – stále viac a viac ľudí kontroluje a porovnáva ceny produktov na jednom mieste. Zapojte svoj e-shop aj vy.
Sociálne platformy – nezabúdajte svoj e-shop zviditeľňovať aj na rôznych sociálnych sieťach. Ak je treba, zaplaťte za online špecialistov, ktorí túto prácu urobia za vás. Využite reklamy na Facebooku, Instagrame, či sa zapojte do affiliate marketingu, ktorý prostredníctvom bannerov na iných stránkach pritiahne ľudí do vášho e-shopu.
Spolupráca s lokálnymi influencermi – v dnešnej dobe majú trendsetteri a influenceri veľkú moc a dokážu ovplyvniť masy ľudí. Nadviažte s tými miestnymi kontakt a ponúknite im možnosť spolupráce.
Outsouring služieb
Ide o zaujímavú možnosť, ako využiť lokálne know-how od špecializovaných firiem. Outsourcing vychádza z predpokladu, že externý zdroj (firma) dokáže kvalitnejšie a lacnejšie zabezpečiť určitú činnosť. Pomocou outsourcingu zákazníckej linky, skladu, balenia balíkov, zákazníckeho servisu, logistiky a bežných činností dokážu e-shopy ušetriť až do 70 percent nákladov. „Preto sme presvedčení, že outsourcing bude v e-commerce jedným z najefektívnejších nástrojov na šetrenie,“ tvrdí Tomáš Vrtík.