V bežnej škole učiteľ poskladá tri čiarky na tabuli a vznikne písmeno A. Dve čiarky vyrovná a deti vidia, že je z toho zrazu celkom iné písmeno H. V škole pre mimoriadne nadané deti v Bratislave učiteľka najprv povie deťom, nech si predstavia cestu pre autá. Potom sa ich priamo opýta, aké písmená by mohli poskladať z tých čiar, čo sú na nej namaľované. "Naše deti nedostávajú nič hotové. Na všetko prichádzajú samy, učíme ich riešiť problémy, rozvíjame tvorivé, logické a kritické myslenie," hovorí o svojich zverencoch riaditeľka Školy pre mimoriadne nadané deti a gymnázia v Bratislave Jolana Laznibatová.
Ak navštívite takúto školu či triedu, sami zistíte, že to inak nejde. Deti sú aktívne, rozbehané, v laviciach budú sedieť iba chvíľu, stále potrebujú čosi robiť. Pohybujú sa pri tabuli, na koberci, v celej triede je dynamická a rušne tvorivá atmosféra. Ak ich chcete zaujať, vyžaduje to veľkú dávku tvorivosti, trpezlivosti, vedomostí a pedagogických skúseností. Na jednej strane vás môžu prekvapiť nečakanými úvahami či vedomosťami z nejakého vedného odboru, ktorý ich zaujal a o ktorom sami môžete vedieť pramálo. Na druhej strane vás zarazia "nepripravenosťou" zvládať pre iné deti bežné životné situácie. Ak máte chuť a vôľu vzdelávať malých géniov, nejde to len tak zo dňa na deň. Budete sa to musieť najprv naučiť.
Perspektívni géniovia
Detí, označovaných z hľadiska intelektu ako priemerná populácia, sa v Európe rodí menej. Naopak, pribúda detí v okrajových pásmach, to znamená že ich viac prichádza na svet s nejakým hendikepom alebo poruchou. Ale tiež sa rodí viac takých, ktoré sú obdarené mimoriadnym nadaním či talentom. Faktory, ktoré to ovplyvňujú, sú rôzne. Napríklad dnes si rodičia plánujú narodenie potomkov v neskoršom veku. Potom im môžu dať viac informácií a lepšie podmienky na rozvoj, ako to bolo pred dvadsiatimi, tridsiatimi rokmi. Aj preto sú dnešné deti iné a vyspelejšie, ako boli pred rokmi. "Ak školstvo ponúka pre všetkých iba rovnaké podmienky v jednotnej škole, je to chyba a je to málo," hovorí Laznibatová, ktorá je autorkou v Európe ojedinelého Projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti. Ojedinelosť je v tom, že projekt ponúka komplexné vzdelávanie pre intelektovo nadané deti od prvej triedy po maturitu.
Začalo sa to v Amerike
Najdlhšie sa vzdelávaniu nadaných venujú v Spojených štátoch amerických. Výskum v tejto oblasti má storočnú tradíciu. Až v 70. rokoch prišli na to, že len teoretizovanie a výskumy nadaných nestačia. Výrazne k tomu prispela skutočnosť, že do vesmíru vyslali prvú raketu Sputnik nie Američania, ale ruskí odborníci a vedci. Bol to výrazný náskok vo vede a v technike. Do Kongresu USA sa vtedy dostala správa s názvom Bieda národa. Konštatovalo sa v nej, že kým na jedno dieťa s poruchami učenia sa ročne vynaloží tisíc dolárov, na mimoriadne nadané dieťa je to len dva a pol dolára. Preto Kongres USA vyčlenil peniaze na vzdelávanie nadaných a programy začali fungovať. Za desať rokov po rozhodnutí vyčleniť peniaze sa zdvojnásobil počet univerzít, ktoré začali pripravovať odborníkov pre prácu s nadanými deťmi ako budúcim vedeckým potenciálom. Z necelej päťdesiatky ich začiatkom 90. rokov bolo viac ako sto v celých USA.
ECHA diplom
V Európe to boli prví Holanďania. Založili Centrum nadania pri univerzite v Nijmeegene, kde možno po absolvovaní postgraduálneho štúdia získať takzvaný ECHA diplom. Skratka ECHA patrí Európskej rade pre vysoké schopnosti (European Council for High Ability). Polovicu z približne päťstohodinového programu prípravy učiteľov nadaných detí pokrýva teória vrátane napríklad diagnostikovania či oboznámenia so sociálnymi alebo s citovými potrebami "obdarených" detí vrátane vzťahov v rodine. Druhú polovicu tvorí prax. Štúdium sa platí. Konkrétna výška poplatku sa však určuje lokálne a závisí od miery poskytnutého servisu. Podmienkou je členstvo v ECHA, ktoré individuálnych záujemcov stojí päťdesiat eur. V súčasnosti ECHA diplom ponúka aj nemecká University of Münster a Vysoká škola pedagogická v strednom Švajčiarsku. Systém vzdelávania pedagógov nadaných detí má Rakúsko, ale aj Maďarsko či Poľsko. Ide však o krátke formy doplnkového, v prípade Rakúska najčastejšie letného postgraduálneho štúdia.
Hľadajme aj doma
Aj keď za mnohými odbormi cestujú Slováci do zahraničia, v prípade štúdia výchovy a vzdelávania mimoriadne talentovaných nemusia. Zatiaľ čo v iných krajinách naokolo sa o potrebe špecificky vzdelávať takéto deti len hovorí, na Slovensku už bežíme vo veľkom štýle.
Možnosti na štúdium pedagogiky nadaných, respektíve mimoriadne nadaných detí sú hneď dve. V rámci celoživotného vzdelávania ponúka spoplatnené takzvané inovačné štúdium pre prácu učiteľa s nadanými deťmi Univerzita Komenského. Štúdium trvá dva roky
Akreditáciu ministerstva školstva má však aj spomínaná Škola pre mimoriadne nadané deti a gymnázium v Bratislave. Benefitom je priamy kontakt s praxou a učiteľmi, ktorí sú s nadanými deťmi v každodennom kontakte, a predovšetkým štrnásť rokov úspešného fungovania spomínaného projektu, kde sa do detailov rozpracovali formy a metódy alternatívnej práce a starostlivosti o intelektovo nadané deti. Táto špecificky zameraná škola a gymnázium sú koordinačným pracoviskom pre celoslovenskú sieť 26 škôl, ktoré majú špecializované triedy pre mimoriadne nadané deti. Zriaďovateľom je Bratislavský samosprávny kraj. Autorku projektu pre jej skúsenosti vyhľadávajú aj na akademickej pôde v zahraničí. V súčasnosti napríklad chodí prednášať do susedného Poľska a do Českej republiky. Školy zapojené do projektu sa spolu s ďalšími partnermi podieľajú aj na výskume v oblasti nadaných detí. Dôležitá je spolupráca s Lekárskou, Prírodovedeckou a Pedagogickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave. Podmienkou absolvovania bezplatného štúdia, respektíve odborno-metodických seminárov je však to, aby škola, v ktorej bude pedagóg pracovať, bola zapojená do projektu, pretože preberá celé rokmi budované know-how. To zahŕňa aj nové doplnkové učebnice, ktoré sa používajú ako nadštandardné učivo pre intelektovo nadané deti.
Autorita nestačí
Pedagóg sa musí naučiť, ako a aké otázky dávať deťom, ako s nimi pracovať a ako viesť hodiny, ktoré sú odlišné od vyučovania v bežnej triede či škole. Veľmi dôležitou časťou vzdelávacie kurzu je psychológia. Mimoriadne nadané deti totiž inak reagujú na svet a inak prežívajú to, čo sa okolo nich deje. Sú senzitívnejšie a menej komunikatívne, majú iné, zrelšie záujmy a vyžadujú stále nové informácie. Preto sú nevyhnutné aj odborné kompetencie, aj osobnostné predpoklady budúceho učiteľa nadaných a talentovaných žiakov. "Každý túto prácu robiť nemôže," vysvetľuje riaditeľka školy v Šali Jarmila Husáriková, ktorá má vo svojej škole triedy pre nadané deti. Ak sa chcete prihlásiť do kurzov pri bratislavskej Škole pre mimoriadne nadané deti, pripravte sa preto aj na osobnostné testy. Pedagóg na to, aby zvládol svoju skupinu žiakov v triede, musí byť tvorivý, prístupný názorom detí, tolerantný, akceptujúci, nesmie mu chýbať empatia. Ak je príliš dominantný a má autoritatívny prístup, vo výchove mimoriadne nadaných neuspeje. "Zíde sa aj zmysel pre humor," zdôrazňuje slovenská odborníčka na vzdelávanie nadaných a talentovaných žiakov Laznibatová. Nie každý totiž zvládne stretnutie s malým géniom. Najmä, ak ich má naraz pätnásť v triede.
StoryEditor