Dá sa vôbec definovať klientela secondhandov?
-- Klientela secondhandov je rôznorodá, tvoria ju predovšetkým ľudia, ktorí chcú ušetriť. Niekedy je však dosť prekvapujúce, ktorí ľudia sú šetrní.
Čo -- okrem nízkych cien -- vedie človeka do takéhoto druhu obchodov?
-- Podľa mojich skúseností kvalita ponúkaného textilu je spravidla oveľa vyššia, ako kvalita textilu ponúkaného na trhoviskách a v lacných obchodoch. Dôležitá je aj modernosť, ktorú už dokonca niekto overil. Keď nosíme oblečenie zo secondhandu, pripodobňujeme sa tým, ktorí ho nosili predtým.
Prečo sa mnohí ľudia k nákupu v secondhandoch neradi priznávajú?
-- Nakupovanie v secondhande a nosenie oblečenia z druhej ruky je tak trochu predstieranie -- že môžem často striedať kvalitné oblečenie, že predstieram niekoho alebo niečo, čím v skutočnosti nie som alebo na čo nemám. Netýka sa to samotného oblečenia, ale toho, čo chcem o sebe povedať oblečením, ktoré nosím. Keď nie je "celkom od začiatku" vaše, tak asi nehovoríte o sebe úplnú pravdu. Tým sa v očiach iných ľudí nikto nevyznamenáva. Prečo by sme sa priznávali k tomu, čím sa nevyznamenávame?
Dokážete sa stotožniť s predstavou, že tento druh nákupov je motivovaný aj tzv. vyšším princípom?
-- Názor, že nakupovaním už použitých vecí, tým, že obnovujeme ich užitočnosť, pomáhame prírode, patrí k základnej výbave postmaterialistickej hodnotovej orientácie. Z viacerých výskumov vieme, že postmaterialistická orientácia je zatiaľ na Slovensku veľmi zriedkavá. Posúďte sami, do akej miery platí aj o nás: "We were surprised to discover that middle Americans often experience more stress from feeling that they are wasting lives doing meaningless work than from feeling that they are not making enough money." (Prekvapilo nás zistenie, že Američania zažívajú väčší stres z pocitu, že strácajú čas nezmyslenou prácou, než z pocitu, že zarábajú málo peňazí.) U nás je to zatiaľ naopak, ľudí trápi viac príjem ako zmysluplnosť ich práce.