Doteraz boli čakacie lehoty v pôsobnosti zdravotných poisťovní, ktoré musia mať na webovej stránke zverejnené čakacie lehoty v jednotlivých nemocniciach, teda na výkony, na ktoré sa podľa zákona vedú čakacie listiny. Čakacie listiny môžu vytvárať len na plánovanú zdravotnú starostlivosť, teda takú, ktorú je možné odložiť. V prípade, že sa pacientov zdravotný stav zhorší a potrebuje neodkladnú zdravotnú starostlivosť, liečba je poskytnutá bez ďalšieho čakania.
Lekár alebo zdravotnícke zariadenie má zmluvu s niektorou zdravotnou poisťovňou, ktorá mu prepláca určité výkony. Ak ju nemá alebo mu nepreplatí niektoré veci, napríklad odber krvi, môže pacienta odkázať inam alebo žiadať poplatok. Ľudia často platia poplatky u súkromných poskytovateľov v nemocniciach za prednostné termíny na predoperačné výkony. Treba však podotknúť, že každý pacient má podľa zákona právo, aby dostal termín na operáciu alebo niektorý zdravotnícky úkon, ale len v tom prípade, ak má lekár alebo nemocnica zmluvu so zdravotnou poisťovňou. Zo zákona mu musia dať termín. Musí sa tak stať aj v prípade, že lekár alebo nemocnica zmluvu síce nemá, avšak ide o zákroky a ochorenia ohrozujúce život. Potom si to lekár alebo nemocnica vykonzultujú so zdravotnou poisťovňou.
Ak sa dnes dlho čaká na termíny, je to predovšetkým preto, že v okolí je málo lekárov špecialistov a nemocníc. S tými podpisuje zmluvy samosprávny kraj. Druhým problémom je, že práve kvôli nedostatku špecialistov sú často ďaleko od bydliska pacienta a mnohí musia precestovať kilometre za operáciou alebo ošetrením u lekára.
Ako si môžete urýchliť termín operácie? Akú úlohu hrajú zdravotné poisťovne, to všetko sa dozviete v pondelňajšom vydaní Hospodárskych novín.