StoryEditor

Je elektronické bankovníctvo bezpečné?

03.08.2005, 00:00
Ľudia si často nedávajú pozor na bezpečnostné prvky, kódy a heslá.

Napriek tomu, že obľuba elektronického bankovníctva stále rastie, mnohí klienti bánk sa pri využívaní týchto služieb stále obávajú o bezpečnosť svojich peňazí. Väčšina komplikácií však spravidla vzniká pri ich vlastnej nepozornosti či neopatrnosti.

Internet banking
Najviac využívaným produktom je internet banking. Bezpečnosť tejto formy elektronického bankovníctva banky zabezpečujú niekoľkými spôsobmi. "Medzi základné prvky bezpečnosti patrí šifrovanie komunikačného kanálu tzv. SSL protokolom," uvádza Eva Güttlerová, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Vstup do systému internet bankingu je chránený na viacerých úrovniach -- identifikačným kódom, heslom či doplnkovou identifikáciou, ako je napríklad GRID karta.
"Všeobecne klientom neodporúčame pripájať sa na internet banking v internetovej kaviarni," radí Marta Krejcarová, hovorkyňa ČSOB. V prehliadači je dobré po použití internet bankingu vypnúť a vymazať pamäť naposledy navštívených stránok a neakceptovať cookies. "Klient by mal odmietnuť aj zapamätanie hesla v systéme a tiež je podstatné uistiť sa, že nikto nemá možnosť odpozorovať identifikačné znaky pri zadávaní cez klávesnicu," upozorňuje Krejcarová.
Nedostatočná ochrana pri manipulácii s bezpečnostnými prvkami patrí medzi časté chyby. "Klienti napríklad nosia v peňaženke GRID kartu spolu s heslom a prístupovým menom," konštatuje Katarína Keráčiková, hovorkyňa Dexia banky. Pre kontrolu peňazí odporúča aktivovať si SMS notifikáciu, ktorá oznámi klientovi každý pohyb prostriedkov na účte.

GSM banking
Aj prenos dát cez GSM banking je šifrovaný. Každá SIM karta má svoj jedinečný šifrovací kľúč, samostatný pre každú banku. Správu odoslanú z mobilného telefónu prijme banka len vtedy, ak je zašifrovaná správnym šifrovacím kľúčom. Pravdepodobnosť zachytenia textovej správy nepovolanou osobou je takmer nulová. Bankové operácie cez službu GSM banking sú zabezpečené Bankovým osobným identifikačným kódom (BPIN). Toto číslo je dobré zmeniť si prostredníctvom bankového menu v telefóne hneď po jeho prvom zadaní.

Phone banking
Prr vyzradení vstupných hesiel môže ktokoľvek uskutočňovať transakcie s vaším účtom aj pri phone bankingu. Tomuto nebezpečenstvu môže klient predísť napríklad nastavením limitov pre transakcie po telefóne. Bezpečnosť phone bankingu je napríklad pri aktívnych operáciách zabezpečená viacerými povinnými údajmi. Klient musí zadať identifikačné číslo a heslo. Môže si zabezpečiť svoje prevody aj vyžadovaním odpovede na automaticky vybranú záložnú otázku.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
17. december 2025 15:51