StoryEditor

Trenčianske droždie

16.04.2007, 00:00

V seriáli HN hľadáme pôvodné slovenské výrobky, ktoré sú na trhu už niekoľko desaťročí.

Účinky kvasníc sú známe viac než tisíc rokov. Ako však skutočne fungujú, objasnil až Louis Pasteur v druhej polovici 19. storočia. Droždie a fermentačný proces opísal v štúdii o pive. Približne v tom období, keď sa svet oboznamoval s biologickou podstatou kvasníc, sa ich priemyselná výroba už udomácňovala v Trenčíne. Udialo sa to v roku 1886. V malom trenčianskom liehovare na ľavej strane Váhu vtedy okrem výroby liehu začali aj s výrobou droždia. Liehovar patril firme Kornhauser a Hertzka, viedenským podnikateľom združeným vo zväze droždiarní. Oni sa zaslúžili, že na Považí má na našom území droždiarsky priemysel najdlhšiu históriu.
V roku 1932 sa po zmene majiteľov droždiareň presťahovala do neďalekého Istebníka. Po vojne a hospodárskych zmenách ju zaradili pod Kvasný priemysel, potom pod Západoslovenské konzervárne a liehovary, ktoré neskôr premenovali na Slovlik. Podnik prežil v tejto podobe až do zmeny režimov v roku 1989. V 90. rokoch sa od neho odčlenil závod Trenčín. Po jeho privatizácii sa v roku 1992 prevádzka osamostatnila pod názvom Old Herold Ferm - tú v roku 2003 odkúpila kanadská spoločnosť Lallemand a názov pozmenila na Old Herold Hefe. Čo je zaujímavé, droždie v Trenčíne dodnes vyrábajú na mieste, kde sa začalo s jeho produkciou v medzivojnovom období. Ročne ho dodajú vyše päťtisíc ton do celého Slovenska, čiastočne aj do Česka a Maďarska.
Z kvasiniek sa čoraz modernejšími technológiami šľachtia nové kmene kvasničných buniek, aby boli odolnejšie, účinnejšie a mali dlhšiu lehotu spotreby (kedysi 7 dní, dnes aj viac ako 28). Ale najmä preto, aby mali širšie využitie -- boli teda "do koča aj do voza" -- do jednoduchších, ľahkých ciest, používaných napríklad na rožky či žemle, ale rovnako aj do menej štandardných, ťažkých sladkých ciest s veľkým obsahom cukrov. Dnes v Trenčíne vyrábajú také, ktoré sa dajú využiť v oboch prípadoch. Rozširuje sa i produkcia sušeného droždia. Vydrží podstatne dlhšie, má nižšie logistické náklady a jednoduchšie sa s ním robí, čo vyhovuje dnešnej "automatizovano-odmerkovej" dobe.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 04:15