StoryEditor

Využívam aj služby konkurencie

21.02.2007, 23:00

Vyštudovali ste elektrotechniku, napriek tomu oblasťou vášho pôsobenia boli doteraz obchod a marketing, teda skôr ekonomická problematika. Prečo?
-- Na techniku som išiel najmä kvôli tomu, že ma na ňu zobrali za dobré študijné výsledky bez prijímačiek (smiech). Aj keď som vedel, že to nie je ľahká škola a najmä prvé ročníky boli ťažké. No potom som z toho ťažil, mal som výborné technické zázemie, ktoré som vhodne využíval pri mnohých obchodných rokovaniach. Takže nakoniec neľutujem a ukázalo sa, že elektrotechnika a konkrétne telekomunikačný smer bol dobrý výber, aj keď som hneď po škole skončil pri obchode.

Teraz sa však venujete riadeniu firmy ako celku, čo je pre vás najväčšia zmena?
-- Je to zatiaľ veľmi čerstvé, zmena nastala len nedávno a problém je, že sa nedá zo dňa na deň presadnúť z jednej stoličky na druhú. Deň má len dvadsaťštyri hodín, a preto čo najskôr musím kompletne odovzdať bývalú agendu svojim kolegom a dostať sa v novej pozícii do zabehnutých koľají.

Aj keď v minulosti nebola Nextra na trhu marketingovo najaktívnejšia, mali ste vybudované silné meno najmä v segmente domácností a ich pripojenia na internet. Nevyprázdnili ste trochu svoje pozície?
-- Pozícia Nextry bola v tomto segmente skutočne veľmi dobrá. Aj preto sme sa rozhodli po spojení firiem nechať v názve novej spoločnosti aj meno Nextra. Akvizíciou získaná zákaznícka báza Nextry veľmi vhodne doplnila portfólio GTS a ďalších zlučovaných firiem, no na druhej strane sa zmenili trhové podmienky. Súčasná legislatíva a takmer monopolné postavenie Slovak Telekomu v tomto segmente robí z alternatívnych operátorov nepriamych predajcov ich vlastných služieb.
Okrem toho investície, ktoré musí operátor vynaložiť na získanie zákazníka v tomto segmente, sú čoraz vyššie a ich návratnosť je čoraz dlhšia. A to musím dodať, že v konečnom dôsledku má z takéhoto zákazníka najväčší profit dominantný operátor. Situáciu nám nezľahčuje ani nástup mobilných a káblových operátorov s ponukou širokopásmových internetových služieb. Služby pre rezidenčný segment, samozrejme, naďalej poskytujeme, ale žijeme z firemných klientov, ktorým poskytujeme dátové, internetové a hlasové služby na našej sieti.

Na telekomunikačnom trhu pôsobí niekoľko veľkých hráčov, aké však ponúka možnosti pre menších alternatívnych operátorov?
-- Trh rastie každoročne zhruba o päť až desať percent a významný podiel na tom majú mobilní operátori. Príspevok alternatívnych operátorov tvorí v absolútnych číslach len zlomok, na druhej strane ich rast v percentách nie je zanedbateľný. Okrem toho sa trh každý rok konsoliduje, menšie firmy sa spájajú a ich pozícia a sila rastie. Najväčšie možnosti pre alternatívcov v segmentačnej pyramíde zákazníkov sa ponúkajú práve v jej strede. Vo fixných telekomunikačných službách majú práve v týchto segmentoch najväčšie podiely a so službami na vlastnej infraštruktúre sa dajú dosiahnuť najväčšie výnosy a zisky.

Sú alternatívci vôbec schopní ukrojiť si výraznejšiu časť z koláča a získať aspoň pätinový podiel na fixnom telekomunikačnom trhu?
-- Vzhľadom na niekoľkoročný trend poklesu výnosov Slovak Telekomu a rast výnosov alternatívcov sme tento podiel na fixnom telekomunikačnom trhu už dosiahli a plánujeme ho v najbližších rokoch ešte zväčšovať.

V tejto súvislosti je zaujímavý slovný súboj alternatívnych operátorov o post jednotky, za ktorú sa pasuje viacero spoločností. Kto z vás je teda v skutočnosti najväčší?
-- Objektívnym kritériom na posúdenie veľkosti sú výnosy z celkových telekomunikačných služieb. Nám sa podarilo za minulý rok dosiahnuť 753 miliónov, čo nás medzi alternatívcami zaraďuje na pozíciu jednotky. Mnohí z našich konkurentov sa radi porovnávajú aj na základe konkrétnych služieb, nikto im to neberie.

Trendom budúcnosti je kombinácia hlasu, internetu a televízie. Plánujete angažovať sa aj v oblasti triple play?
-- Áno je to trend, ktorý nastupuje a my nechceme zmeškať vlak. Sme pripravení tieto služby poskytovať už dnes a tento rok prvé projekty aj rozbehneme. Problém je v tom, že tieto služby sa rozumne dajú poskytovať len na vlastnej infraštruktúre. Budovať plošne novú si nemôže dovoliť takmer nikto a s prenájmom súčasnej je problém na samostatný článok. Našou stratégiou je budovať takéto siete hlavne v nových objektoch, čo je ekonomicky výrazne efektívnejšie. Samozrejme, paralelne pokračujeme v rokovaniach o normálnom prenájme existujúcej infraštruktúry.

GTS Nextra sa svojho času spomínala aj v súvislosti s poskytovaním mobilnej hlasovej komunikácie. Ustúpili ste od týchto plánov, alebo ju plánujete poskytovať napríklad na báze virtuálnej telefónie?
-- Konvergentné telekomunikačné riešenia sú budúcnosť a, samozrejme, našou snahou bude dohodnúť sa s niektorým z mobilných operátorov na spolupráci pri využívaní, respektíve prenájme ich infraštruktúry.

Čo v tomto smere pre vás znamená príchod O2 na Slovensko?
-- Prinesie rozšírenie možností pri výbere partnera na spomenutú spoluprácu.

Ako je to práve so spoluprácou firiem pôsobiacich na našom telekomunikačnom trhu?
-- V tomto je náš biznis veľmi špecifický, nepoznám na Slovensku iné konkurenčné prostredie, kde by boli také dobré vzťahy. Samozrejme, existujú aj výnimky. V telekomunikačnej brandži musia operátori navzájom intenzívne spolupracovať pri výmene prevádzky alebo pri vzájomnom prenájme infraštruktúry. Popri tom sa budujú aj osobné vzťahy, ktoré sú podľa môjho názoru vo väčšine prípadov veľmi dobré a okrem toho sa ešte utužujú na rôznych neformálnych stretnutiach. V médiách to však niekedy vyzerá inak.

Takže aj vy osobne využívate niektoré služby vašej konkurencie?
-- Samozrejme, využívam hlasové služby mobilného operátora a pred časom som si nechal aktivovať 3G službu pre prístup do internetu. Dlho som sa tomu však bránil, pretože po práci by som chcel úplne vypnúť a venovať sa hlavne rodine, ale, bohužiaľ, čoraz viac musím pracovať aj doma.

Kto je Stanislav Molčan
Stanislav Molčan je od 15. decembra novým predsedom Predstavenstva GTS Nextra. Na svoju súčasnú pozíciu postúpil z postu riaditeľa pre obchod a marketing spoločnosti GTS Slovakia. Svoju pracovnú kariéru začal v Global Network Services (neskôr EuroWeb Slovakia), kde v rokoch 1996 až 2000 pracoval ako obchodný a marketingový riaditeľ. Ďalšie manažérske skúsenosti v oblasti obchodu a marketingu získaval v spoločnosti ViaPVT a EuroTel Bratislava. Stanislav Molčan ukončil v roku 1996 štúdium na Fakulte elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave, Katedre telekomunikácií.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
03. máj 2024 23:31