Určujúcim pre zrod spoločnosti Sensoneo sa stalo posedenie kamarátov. Od diskusie o globálnych problémoch ľudstva nebolo ďaleko k smetiam a analýze ich manažmentu. „Zaujalo ma, že zvoz odpadu sa v dnešnej digitálnej dobe deje naslepo. Deje sa v pravidelných intervaloch bez ohľadu na to, či je kontajner prázdny alebo preplnený. Z môjho pohľadu veľké mrhanie zdrojmi,“ opisuje Martin Basila, tvorca myšlienky inteligentných senzorov monitorujúcich stav smetných kontajnerov a zakladateľ spoločnosti Sensoneo.
Riešenie smart manažmentu odpadov vzniklo v roku 2014. S vývojom prototypu pomohla rodina, i prvotné financie išli z vlastných zdrojov. Odvtedy technologická spoločnosť so sídlom v Bratislave dokázala prejsť neuveriteľnú cestu zahŕňajúcu výskum a vývoj, testovanie a patentovanie až po prvé inštalácie, spokojných zákazníkov a globálnu expanziu.
Podstatou Sensoneo riešenia sú inteligentné senzory. Využitím sietí internetu vecí zberajú informácie o stave kontajnerov. A softvér, potom umožňuje zákazníkom optimalizovať zvozové trasy, ich frekvenciu a kapacitu vozidiel, využívať systémom vytvorené trasy pre zvoz kontajnerov, ktoré to skutočne potrebujú. Slovom umožňuje im robiť strategické rozhodnutia na základe reálnych dát. Mestám dokážu ušetriť vyše 30 percent rozpočtu na zvoz odpadov. Napríklad v meste o veľkosti Bratislavy môže ísť až o štyri milióny eur ročne. Na Slovensku senzory Sensoneo využívajú mestá Nitra, Hlohovec, Trnava, Malacky, Trenčín, Handlová, Košice, Stropkov, Bytča, Teplička nad Váhom, Senica, Chorvátsky Grob a ďalšie.
Prvého zákazníka našli na Slovensku, v Nitre. Ale skutočný zlom v podnikaní nastal po účasti spoločnosti na Startup awards a najmä po prvej investícii, ktorá jej umožnila expandovať do sveta. Za jediný rok sa stala jedným z kľúčových hráčov na globálnom trhu inteligentného manažmentu odpadov.
Elegantné a inteligentné riešenie, ktoré je prienikom v oblastí smart city, internetu vecí, dátového manažmentu a zodpovedného prístupu k životnému prostrediu, zaujalo investorov. V roku 2017 získala firma od Credo Ventures, Y Soft Ventures a súkromných investorov z platformy Crowdberry investíciu vo výške jeden milión eur.
„Dospeli sme k rozhodnutiu, že investícia je nevyhnutný krok k tomu, aby sme dokázali výrazne znásobiť výrobu, expandovať na nové trhy a naďalej inovovať. Hľadali sme investorov so skúsenosťami a znalosťami v procesoch, ktorými sme prechádzali. Pomoc pri ich nájdení a "vyskladaní" sme našli na česko-slovenskej crowdinvestičnej platforme. Tento región nás prioritne zaujímal, keďže investori sa stávajú spolumajiteľmi firmy a my sme chceli ostať lokálni. Podarilo sa,“ vysvetľuje rozhodnutie získať financie z alternatívnych zdrojov Martin Basila.
Sensoneo sa prvýkrát rozhodli predstaviť na platforme v roku 2017, pretože mali vyvinuté riešenie a prvé komerčné a desiatky pilotných inštalácií. „Nám a napokon aj investorom imponoval inovatívny prístup ku globálnemu problému, ktorý neprešiel inováciou desiatky rokov. Oslovila nás kombinácia sofistikovaného softvéru a internetu vecí. Veľkú úlohu zohrali aj skúsenosti zakladateľa, jeho seniorita a zodpovedný prístup k vývoju produktu a rozvoju tímu." hovorí Michal Nešpor, partner Crowdberry, ktorý má investíciu na starosti.
Investíciu, ktorú firma získala minulý rok, vložila prioritne do navýšenia výrobných a obchodných kapacít, posilnenie obchodného a technického tímu, vývoja ďalšej funkcionality senzorov ale aj softvérovej platformy. To jej umožnilo presadiť sa na svetových trhoch inteligentnej správy odpadu. Aj prostredníctvom medzinárodnej siete 30 špecializovaných a vyškolených partnerov, ktorú vybudovala počas jediného roka. Ako prvá tiež implementovala svoje senzory do úzkopásmovej siete internetu vecí NB-IoT spoločnosti T-Mobile v USA. Táto inštalácia otvorila mladej slovenskej spoločnosti dvere aj na obrovský trh v USA.
Dnes sú Sensoneo senzory nasadené už v 29 krajinách sveta na piatich kontinentoch. Okrem USA je o ne veľký záujem aj v Európe a na Blízkom východe, kde spoločnosť spolupracuje s viacerými partnermi vrátane dubajskej centrály spoločnosti Huawei. Firma pripravuje nasadenie riešenia v ďalších lokalitách USA a pracuje na smart waste projektoch pre svetové metropoly, ako napr. kanadský Montreal, bulharská Sofia, a najnovšie aj pre Prahu. Ku klientom spoločnosti patrí i jedna z top piatich svetových univerzít v Spojenom kráľovstve.