StoryEditor

Krása na predaj

08.03.2007, 23:00

Čas, keď počuť padnúť vlas. Zrýchlené dýchanie či, naopak, zadržaný dych. Napätý výraz, strnulé držanie tela, až na chvejúce sa kolená. Nervózne zimomriavky prechádzajúce od končekov prstov až po korienky vlasov. Momenty, ktoré sa navždy uchovajú v pamäti víťaziek. Médiá i verejnosť si ich však budú až na niekoľko výnimiek pamätať nanajvýš rok. Do chvíle, kým skúsená ruka neotvorí obálku a neprečíta ďalšie meno novej kráľovnej krásy. Voľba MISS. Každoročne sledovaná miliónmi po kráse bažiacich divákov na celom svete. Dôvod?
Krása je pevnou a neoddeliteľnou súčasťou nášho života, či už si to priznáme alebo ju budeme popierať a vyhlasovať za povrchnú a prázdnu. Vnímanie krásy totiž podľa americkej lekárky Nancy Etcoffovej pracuje na základe vrodených inštinktov. Zmysel pre krásno v širšom zmysle slova máme od prírody zabudovaný ako biologický druh. Krása si dokáže získať naše srdce i rozum, podnecuje emócie a predstavivosť, je pôžitkom i túžbou.
Čisto z biologického hľadiska je podľa psychológa Davida Luptáka "prísľubom, že partner je zdravý a predstavuje vhodný genetický materiál pre rozmnožovanie".
Virtuálna krása
Kto alebo čo je krásne -- o tom v každodennom živote "rozhodujeme" sami. Hoci vplyv médií a ohlušujúca prezentácia módnych ikon tretieho tisícročia môže a v rozdielnej miere nesporne ovplyvňuje naše rozhodovanie. Výrobcovia produktov a služieb súvisiacich s krásou sa nám s pomocou "siedmej veľmoci" snažia podsúvať vlastné podoby krásy s cieľom nasmerovať dav tým správnym smerom: ku kúpe nimi vyrábaného produktu.
Nepriamo to potvrdzuje aj dlhoročný organizátor súťaží krásy Jozef Oklamčák: "Výsledkom projektu MISS je krásny produkt -- idol ženskej krásy, ktorá reprezentuje, oslovuje a predáva produkty iných firiem." Idoly ženskej krásy prezentované v médiách sú však čoraz viac vzdialené od reality. "Médiá nám väčšinou diktujú nereálnu a vysnívanú krásu," upozorňuje psychológ Lupták.
Napriek tomu sú mnohí z nás ochotní pre túto ilúziu podstúpiť aj drastické diéty či operácie. Spojené štáty americké sú toho príkladom: na krásu dávajú viac peňazí ako na vzdelanie. Čím sú v tomto kolotoči tisícky súťaží krásy organizovaných po celom svete? Čo predchádza finálovému večeru a ako vyzerá celý produkt v zákulisí?
Rozprávka? Skôr obchod
Ľudia obľubujú dojímavé príbehy o popoluškách, ktoré zafúľané od popola a prachu objaví krásny princ a na drobnú bielu nôžku im nastokne saténovú črievičku. Aj súťaže krásy tak trochu pripomínajú hľadanie pomyselnej princeznej medzi pospolitým ľudom, ktorej namiesto črievičky nasadia na krásnu hlávku ligotavú korunku. Príbeh o zrode hviezdy so slzami a milými úsmevmi dojme rovnako tínedžerky ako ich mamy či staré mamy. Muži zas obdivujú oblé krivky a dokonalé tváre.
Súťaž krásy však nie je rozprávkou. Je to celkom slušný biznis, hoci organizátori súťaže to neradi priznávajú a finančnej stránke veci sa skôr vyhýbajú. "Hodnota projektu je v prezentácii niečoho, čo je na úrovni, nie je pre nás smerodajný z hľadiska zisku," hovorí prezidentka súťaže MISS Slovensko Lucia Hablovičová.
Náklady Produkčného domu Forza, ktorý túto súťaž v spolupráci s agentúrou Oklamčák Production realizuje, pritom prekračujú hranicu desať miliónov korún. V prípade MISS Universe, ktorú zastrešuje agentúra poslednej federálnej MISS Silvie Lakatošovej In Agency, je rozpočet podľa našich informácií o niekoľko miliónov korún štíhlejší.
Kto platí?
Prvotným "investorom" sú sponzori, pre ktorých je to dobrá reklama. Podobne to funguje aj u našich západných susedov, kde rovnako ako na Slovensku popri sebe existujú dve súťaže krásy. "MISS je závislá od sponzorov, reklamných partnerov, ktorí ju financujú za reklamu, ktorú za svoje peniaze získajú," potvrdzuje dlhoročný organizátor missiek a prezident bývalej federálnej MISS Miloš Zapletal. Bonusom navyše je pre sponzorov napríklad účasť dievčat na reprezentačných akciách, za ktorú by inak museli zaplatiť tisíce korún. Treba však priznať, že hoci sú finalistky viazané na účasť zmluvou, majú právo odmietnuť.
Z čoho však profituje agentúra, ktorá celý projekt zastrešuje? "Ak sa organizátorom podarí znížiť náklady spojené s realizáciou súťaže, sú ziskoví. Ak nie, idú do straty," hovorí Zapletal. Netreba však zabúdať, že finalistky podpíšu s organizátormi súťaže zmluvu minimálne na jeden rok. V prípade víťaziek MISS Slovensko ide o honorované zmluvy (víťazka až milión korún), jedna z finalistiek MISS Universe môže získať pol milióna v hotovosti, ak dostane titul Miss Vinea. Ak finalistky získajú počas zmluvného obdobia lukratívne zákazky od významných módnych domov či kozmetických spoločností, profit pre organizátora môže byť vyšší. Prezidentka MISS Slovensko Hablovičová akýkoľvek profit odmieta. Modelingové agentúry si však štandardne účtujú 20 percent, profitujú aj z účasti modeliek na prehliadkach či promoakciách.
Licenciu mali viacerí
To, že ide o nemalé peniaze, potvrdzuje aj enormný záujem o licencie MISS Universe a MISS World zo začiatku 90. rokov. Licenciu na MISS World svojho času vlastnil a súťaži šéfoval podnikateľ Ivan Mičko. Konateľom súťaže MISS Slovensko bol aj Roman Spišiak, súťaže krásy organizoval tiež Jozef Oklamčák: "Keď som zakladal novodobé súťaže krásy na Slovensku, dúfal som, že tu bude jedna súťaž a jedna víťazka. No doba a podnikateľské prostredie priniesli dve," spomína Oklamčák.
A to nielen na Slovensku, ale aj v susednom Česku, Maďarsku či na Ukrajine. Z celkom iného súdka a z iných pohnútok vznikla súťaž krásy pod názvom Oueen of Slovakia, ktorú organizoval -- dnes už nebohý podnikateľ -- Peter Steinhübel. Mimochodom, muž spájaný s podsvetím...
MISS stráca
Renomé súže MISS podľa niektorých stráca. "Kabát sa za posledných dvanásť rokov nezmenil, hoci televízny trh zaplavili rôzne reality šou, čo je na škodu," hovorí Ivo Ladižinský. Aj podľa Zapletala sa MISS dlhé roky tešila veľkej obľube. "Dnes si ľudia zvykli a menšiemu záujmu o MISS "pomáhajú" aj "konkurenčné súťaže", dodáva Zapletal.
Naopak, Oklamčák považuje MISS stále za veľmi atraktívny projekt. Potvrdzuje to aj sledovanosť súťaží, ktorá zostáva vysoká. MISS Slovensko videlo minulý rok na Markíze vyše 800--tisíc divákov, čo znamenalo takmer 44-percentný podiel na trhu. Sledovanosť MISS Universe na TV Joj neklesla pod 450--tisíc divákov a 20--percentný trhový podiel. A čo z toho majú televízie? "TV Markíza a Produkčný dom Forza sa spoločne podieľajú na výrobe projektu a sú rovnakým dielom zainteresované do nákladov," hovorí PR Managerka TV Markíza Ľudmila Ráceková.
Riaditeľ PR&promotion TV JOJ Ľudovít Tóth upozorňuje -- vysielanie MISS Universe je pre televíziu imidžová záležitosť.
Vešiaky na oblečenie
Súťaže krásy majú ambíciu predstaviť nám ideál slovenskej/slovanskej krásy. Jednoznačná definícia ženského ideálu krásy však neexistuje. Potvrdzuje to aj história: ak v gotike boli ideálom krásy vysoké čelá, bledá pokožka a mandľové oči, barok "oslavoval" kypré ženské tvary a ryšavé vlasy. Minulé storočie nám prinieslo vychudnutú chlapčenskú postavu Twiggy s veľkými detskými očami, ktorá odštartovala boom anorektických krásavíc potácajúcich sa na superdlhých nožičkách s chorobným výrazom -- "vešiaky na oblečenie" -- ako ich nazval svojho času okrúhlučký a dnes rovnako vychudnutý módny návrhár Karl Lagerfeld. Niektorí odborníci však tvrdia, že vzor krásy máme vrodený a hoci si ho nedokážeme vyvolať, porovnávame s ním každého a všetko, čo vidíme.
Krása? Angličtina
Faktom však zostáva, že definitívne slovo pri výbere najkrajšej Slovenky má každoročne hŕstka zasvätených: na kastingoch sú to organizátori súťaže, ktorí do projektu investovali nemalé financie, počas honosného finále vyberajú z vyvolenej dvanástky porotcovia -- osobnosti z kultúrneho i zo spoločenského života, sponzori súťaže a majitelia významných firiem. Ak organizátori súťaže MISS Slovensko -- Produkčný dom Forza a agentúra Jozefa Oklamčáka -- sponzorov do poroty nepozývajú, organizátorke MISS Universe Lakatošovej neprekážajú. Otázkou -- vzhľadom na mnohé škandály okolo súťaží krásy -- zostáva, čo o víťazke rozhoduje? Podľa "objaviteľa" minuloročnej MISS World Taťány Kuchařovej a Zapletala je to okrem krásy a šarmu inteligencia, disciplinovanosť, výborná znalosť cudzieho jazyka (najlepšie angličtiny) a pozitívna energia. "Na svetových súťažiach nestačí iba ladne sa prejsť po pódiu. Veľkou výhodou je schopnosť komunikovať v cudzom jazyku. Dievčatá, ktoré ho neovládajú, nedokážu reagovať a sú v strese," potvrdzuje Oklamčák. Pekná tvár, súmerná štíhla postava a správne ženské proporcie sú podľa neho samozrejmosťou.
Pot a odriekanie
Dokonalá pleť, bieloskvúci úsmev, pevná štíhla postava, perfektný zostrih, krásny mejkap, ladná chôdza, očarujúci úsmev -- to sú atribúty, ktoré možno prisúdiť všetkým účastníčkam finálového večera. Na začiatku to však až také šik vždy nebýva, hoci ani jednému z dievčat nemožno uprieť prirodzenú a v mnohých prípadoch až výnimočnú krásu. Za "tvárami" finálového večera je nielen tvrdá práca a odriekanie samotných dievčat, ale aj niekoľko desiatok odborníkov v oblasti kozmetiky, vizážistov a kaderníkov. "Na kastingoch nájdeme polotovar -- veľmi pekný, ktorému však treba napríklad zmeniť farbu vlasov a účes, naučiť ho starať sa o pleť, nechty či urobiť si mejkap," hovorí Ivo Ladižinský, ktorý sa dlhé roky spolupodieľal na príprave MISS Slovensko.
Každá je iná
Skúsenosti samotných dievčat z prípravy na súťaž sú rozdielne -- jednoduchšie to majú tie, ktoré nemajú problém s priberaním a cvičenie bolo súčasťou aj ich predchádzajúceho života. "Našťastie som nemusela chudnúť, iba spevniť postavu. Niektorým dievčatám však bolo naznačené, aby zopár kíl schudli," hovorí exfinalistka jednej zo súťaží, ktorá si neželá byť menovaná. Až do súťaže si finalistky nemohli prefarbiť vlasy, zmeniť strih či pribrať." Faktom však zostáva, že každá zo súťaží má inú úroveň, pravidlá a prístup k dievčatám. Prijatie podmienok a podpis zmluvy sú na samotných súťažiacich, z ktorých každá musí byť plnoletá. Otázkou zostáva, či to stačí. "Je však riziko, že na niektorých mladých nerozumných slečnách zanechá snaha dosiahnuť ideál následky na zdraví," dodáva psychológ Lupták.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 19:12