Aj keď mnohí zamestnávatelia požadujú znalosť angličtiny od takmer všetkých záujemcov o miesto, je jasné, že najlepší ľudia s najlepšou znalosťou angličtiny sa koncentrujú na významných pozíciách a najmä v odvetviach ako sú bankovníctvo a informačné technológie.
Napriek dlhším časovým nárokom na rozvoj pracovných síl so silnými znalosťami angličtiny, nadnárodné spoločnosti sú čoraz viac presvedčené, že je to potrebné. Rakuten, japonský gigant e-predaja, začal prechod na používanie angličtiny ako svojho celosvetového firemného jazyka v roku 2010. Dnes je 80 percent novoprijatých inžinierov v ich kancelárii v Tokiu zo zahraničia a spoločnosť expandovala z 200 miliónov na 1,1 miliardy užívateľov vďaka expanzii mimo domáceho trhu. Honda, Nissan, Renault, Siemens, Nestlé, Sodexo a mnoho ďalších nadnárodných spoločností so sídlom v neanglicky hovoriacich krajinách tiež prijali angličtinu ako svoj firemný jazyk, aby zostali konkurencieschopnými. Integrácia medzinárodnej pracovnej sily si vyžaduje spoločný jazyk.
Podľa profesora Tsedala Neeleyho z Harvard Business School už takmer 60 percent všetkých nadnárodných organizácií vykonáva každodennú prácu v angličtine. Tí, ktorí tak nerobia, budú len ťažko dobiehať priekopníkov v tejto oblasti.
Najobľúbenejší benefit – jazykové kurzy
V rámci firemných benefitov čoraz viac spoločností ponúka zamestnancom jazykové vzdelávanie. Dôvodom je fakt, že zamestnanci čoraz častejšie potrebujú cudzie jazyky pre výkon svojej práce.
„Najdynamickejší segment jazykového vzdelávania je práve korporátna oblasť. Firmy ponúkajú možnosť učiť sa cudzí jazyk v rámci pracovnej doby, aby zamestnanci napredovali vo svojej profesionálnej oblasti. Jazykové vzdelávanie ponúkajú v rámci sociálneho programu či benefitov,“ hovorí Peter Lisý, konateľ jazykovej školy v Bratislave – VOLIS Academy. Toto je daňovo výhodná forma pre zamestnávateľa a zároveň atraktívna forma pre zamestnanca. Slúži na stabilizáciu ľudských zdrojov vo firme, čo je podľa Petra Lisého v súčasnosti veľmi potrebné.
Dospelákom nechýba chuť, ale čas
Dospelí si uvedomujú nevyhnutnosť učiť sa cudzie jazyky, sú motivovaní, ale problémom je u nich čas. Chýbajú im kapacity, aby sa učeniu mohli venovať naplno. „Ak sa chcete ako dospelí efektívne učiť cudzí jazyk, musíte byť nie len motivovaní, ale aj nadšení, musíte naozaj veľmi chcieť. Jazyk sa musí stať vašim hobby, musíte ním žiť nonstop. Rád to prirovnávam k chudnutiu. Ak sa chcete učiť cudzí jazyk, musíte využívať každý moment aby ste sa zdokonaľovali, ráno cestou do práce, počas obeda, cestou z práce, večer pred spaním. Stále môžete využívať nejaké nástroje, aby ste boli konfrontovaní s cudzím jazykom, rádio, knižka, internet, televízor, podcasty...“ odporúča Peter Lisý.
Pohľad odborníka na firemné jazykové vzdelávanie
Tam, kde existujú silné ekonomické stimuly učiť sa angličtinu, profesionáli investujú čas a peniaze do zlepšovania svojej angličtiny a stávajú sa viac zdatnými ako študenti. Ako vidí firemné vzdelávanie odborník z praxe: „Firemné vzdelávanie prebieha väčšinou na pracovisku počas pracovného dňa. Ľudia sú vo víre pracovných povinností a niekedy majú problém s koncentráciou. Problémy bývajú aj s dochádzkou. Často vzniknú neodkladné povinnosti, a zamestnanec si ruší hodiny na poslednú chvíľu, kedy to už firma musí zaplatiť, ale nevyučuje sa. Preto odporúčame, aby sa hodiny realizovali skoro ráno, pred začiatkom pracovnej doby, kedy je študent ešte čerstvý, koncentrovaný a nie je vystavený pracovnej záťaži a tlaku v takej miere ako počas dňa,“ vysvetľuje Peter Lisý.
Nesporné pozitíva firemného vzdelávania
Volis Academy pôsobí v Bratislave už viac ako desať rokov. Ponúka pestrú paletu foriem vyučovania cudzích jazykov pre dospelých aj deti.
Záujemcovia sa môžu cudzie jazyky učiť klasickou či priamou metódou, callanovou metódou, cez skype, formou konverzačných hodín, individuálne, skupinovo, v odborných alebo gramatických kurzoch. Bohaté skúsenosti má Volis Academy s firemným vzdelávaním.
Okrem kvalitného vyučovacieho procesu zabezpečuje celkový systém starostlivosti, ktorý spočíva v úvodnej konzultácii a vypracovaní návrhu vzdelávania na mieru. Ukážková hodina výučby je zdarma. Nasleduje vstupný jazykový audit pre každého zamestnanca a stanovenie učebného plánu pre jednotlivé skupiny. V rámci firemného kurzu sa uskutočňuje pravidelný monitoring vedomostí a priebežné písomné hodnotenie progresu zamestnancov. Sleduje sa aj dochádzka na kurzy. „Máte ako firma pod kontrolou svojich zamestnancov, viete či sa zúčastňujú hodiny, alebo ako často absentujú. Môžete si voliť lektora, po každej hodine hodnotíte svoju spokojnosť, stačí keď za 5 sekúnd vyplníte v smartfóne dotazník spokojnosti, ktorý vám príde do emailu po hodine. Meriame pokrok, ktorý počas celého obdobia ľudia dosahujú,“ popisuje Peter Lisý. Kurzy angličtiny sú so všeobecným alebo špecializovaným zameraním.
Jazykové kurzy angličtiny so špecializovaným zameraním:
business english
networking in english
email in english
english for marketing and advertising
telephone english
presentations in english
english for negotiating
HR english
Ďalšie informácie nájdete na: www.volis.sk.