StoryEditor

Zdvorilosť sa vypláca

03.05.2007, 00:00

"Tak to vám musím odporovať." Touto formuláciou reaguje nejeden z diskutérov, keď sa v rámci obchodného rozhovoru či rokovania stretne s niečím, s čím nesúhlasí. Nenápadná veta však môže mať ťažké následky - ak ide o cudzincov, ktorým je adresovaná, trebárs aj stratu zákazky. V slovenskom jazykovom prostredí je napriek tomu častá.
Kontroverzné výpovede však do moderného obchodného prostredia nepatria. Namiesto uvedeného výroku sa profesionáli vyjadrujú celkom inak. Možno použiť trebárs malý slovný obchvat: "V tejto súvislosti mám trochu iné skúsenosti." Príliš vhodná nie je ani nasledujúca veta: "To, čo tvrdíte, treba ešte doložiť."
Oveľa diplomatickejšie bude, ak použijete zdvorilejšiu formuláciu: "Môžem poprosiť o porovnanie hlavných údajov?" Tak si totiž každý z účastníkov besedy zachová tvár a diskusia bude pokračovať na primeranej úrovni. Problémom totiž je, že v zápale "boja" sa mnohí podnikatelia až kŕčovito orientujú na podpis zmluvy a zabúdajú pri tom na zásady slušného správania.
Také niečo je však veľkou chybou. Tí, čo podpisujú dohody, sú totiž takisto len ľudia - a neraz za to očakávajú bezpodmienečný rešpekt a osobné ocenenie. Uzavretie dobrého obchodu dokazuje dôveru a napríklad v ázijských krajinách sa o detailoch často začína hovoriť až po podpise zmluvy. Stredoeurópania často podliehajú klamu, že priateľský postoj signalizuje slabosť. I to sa stáva, ale len vtedy, keď sa zdvorilosť zamieňa za servilnosť. Obvykle je však opak pravdou, úspešní obchodníci ponúkajú odborné znalosti snúbiace sa s priateľským a zdvorilým vystupovaním. Šaty, držanie tela, umenie nezáväznej konverzácie, srdečné zvítanie sa - to všetko sú vlastnosti, ktoré podporujú dosiahnutie želaných obchodných výsledkov. Teda nie nadutosť, prehnaná tvrdosť, vulgárnosť
.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 19:20