Usporiadanie majetkových pomerov dlžníkov, ktorí sú v úpadku, má za úlohu zákon o konkurze a vyrovnaní. Keďže pri konkurze a vyrovnaní dochádza k obrovským prevodom aj nehnuteľného majetku, dochádza k zdaňovaniu daňou z prevodu a prechodu nehnuteľností podľa zákona č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností, ktorý zdaňovanie prechodov a prevodov nehnuteľností do vlastníctva iných fyzických alebo právnických osôb, prípadne štátu, upravuje.
Ak ide o nadobúdanie nehnuteľností odplatným prevodom alebo prechodom pri výkone rozhodnutia, pri konkurze a vyrovnaní, potom je daňovníkom podľa § 8 odsek 1 písmeno b) zákona č. 318/1992 Zb. v znení neskorších predpisov nadobúdateľ.
Kedy je dlžník v úpadku
Podľa ustanovení zákona č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení ostatnej novely možno na konkurznom súde v prípade, že dlžník je v úpadku, začať konkurzné konanie alebo vyrovnacie konanie. Dlžník je v úpadku, ak má viac veriteľov a nie je schopný 30 dní po lehote splatnosti plniť svoje záväzky. Fyzická osoba, ak je podnikateľom a právnická osoba , je v úpadku aj vtedy, ak je predlžená. Cieľom konkurzu alebo vyrovnania je dosiahnutie pomerného uspokojenia veriteľov z dlžníkovho majetku.
Konkurzná podstata a dražba
Majetok podliehajúci konkurzu tvorí konkurznú podstatu. Podstatu tvoria veci, byty a nebytové priestory, práva a iné majetkové hodnoty, ktoré patrili dlžníkovi v deň vyhlásenia konkurzu a majetok, ktorý dlžník nadobudol počas konkurzu, ako aj majetok, ktorým dlžník zabezpečil svoj záväzok. Do podstaty nepatrí majetok, ktorého sa nemôže týkať výkon rozhodnutia, colná zábezpeka do výšky colného dlhu, mzdy a obdobné príjmy. Majetok slúžiaci na podnikateľskú činnosť z podstaty nie je vylúčený. Podstatu možno speňažiť predajom na dražbe alebo predajom mimo dražby. Predaj mimo dražby je možné uskutočniť len so súhlasom súdu a za podmienok určených schôdzou konkurzných veriteľov. Podstata sa speňažuje ako podnik, časť podniku, súbor majetku, veci, práva a iné majetkové hodnoty samostatne. O dražbe spíše správca konkurznej podstaty zápisnicu, ktorá v prípade dražby nehnuteľného majetku musí obsahovať údaje potrebné na vykonanie zápisu do katastra nehnuteľností. Zápisnica spolu s potvrdením správcu o zaplatení vydraženej sumy slúži ako doklad na vykonanie zápisu zmeny vlastníctva do katastra nehnuteľností záznamom. Návrh na zápis zmeny vlastníctva do katastra nehnuteľností podáva správca konkurznej podstaty do 30 dní od dňa zaplatenia ceny vydraženého majetku.
Vznik daňovej povinnosti k dani z prevodu
Zápisom do katastra nehnuteľností vzniká daňová povinnosť k dani z prevodu a prechodu nehnuteľností. Ostatná novela zákona č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľností a to zákon č. 516/2002, odstránila nedostatok novely č. 107/2002 Z. z. , ktorá nadobudla účinnosť 1. apríla 2002. Problém spočíval v tom, že pri schválení zákona č.107/2002 Z. z. došlo pravdepodobne k omylu, nakoľko definícia základu dane v prípade nadobudnutia nehnuteľnosti v konkurznom konaní bola zo zákona vynechaná, aj keď pôvodný návrh novely ustanovenie o zdaňovaní prevodov v rámci konkurzného konania obsahoval. Zo schváleného znenia novely č. 107/2002 Z. z. vyplývalo, že nehnuteľnosti nadobudnuté v rámci konkurzného konania sa musia tiež od 1. apríla 2002 zdaňovať minimálne vo výške úradnej ceny, t. j. ceny určenej podľa Vyhlášky 465/1991 Zb. v znení neskorších predpisov.
Čo je základom dane pri nadobudnutí nehnuteľnosti v konkurze
Novela č. 516/2002 Z. z., ktorá nadobudla účinnosť 1. januára 2003 uvedený nedostatok odstránila a v § 10 odsek 3 stanovila základ dane pre prípad nadobudnutia nehnuteľnosti v konkurznom konaní alebo v rámci výkonu rozhodnutia podľa osobitných predpisov vo výške, za ktorú sa nehnuteľnosť nadobudla. Vzhľadom na to, že spoločné a prechodné ustanovenia prechodné obdobie od 1. apríla 2002 do 31. decembra 2003 neriešia, bude musieť pravdepodobne Ministerstvo financií SR prijať opatrenie na odstránenie tvrdosti zákona v danom období. V prípade, že k tomu nedôjde, bolo by vhodné zo strany daňovníkov požiadať o odpustenie dane alebo úľavu na dani vo výške rozdielu dane vypočítanej z rozdielu medzi cenou, za ktorú sa nehnuteľnosť nadobudla a cenou úradnou vypočítanou podľa Vyhlášky 465/1991 Zb. v znení neskorších predpisov, čo v niektorých prípadoch môže predstavovať nezanedbateľné sumy.
Úradná cena je väčšia ako nadobúdacia
Spoločnosť ABC, s. r. o., sa zúčastnila na dražbe, v rámci ktorej vydražila rodinný dom vo februári 2003. Úradná cena podľa vyhlášky 465/1991 Zb. v znení neskorších predpisov bola určená znalcom v odbore stavieb vo výške 2,5 milióna slovenských korún. Spoločnosť ABC, s. r. o., však vydražila rodinný dom za 1,5 milióna slovenských korún. Podľa platného znenia § 10 odsek 3 zákona č. 318/1992 Zb. v znení neskorších predpisov bude v tomto prípade základ dane predstavovať hodnotu v celkovej výške 1,5 milióna slovenských korún a spoločnosť ABC, s. r. o., zaplatí 4-percentnú daň z prevodu podľa novelizovaného znenia § 15 odsek 3 zákona č. 318/1992 Zb. v znení neskorších predpisov v celkovej výške 60 000 korún slovenských. Ak by spoločnosti vznikla daňová povinnosť v čase od 1. apríla 2002 do 31. decembra 2002, potom by musela zaplatiť podľa vtedy platného znenia zákona č. 318/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, daň z prevodu a prechodu nehnuteľností z úradnej ceny vydraženej nehnuteľnosti, to znamená z tej väčšej v celkovej výške stotisíc korún, čo predstavuje rozdiel vo výške 40 000 slovenských korún.