Hoci väčšina svetových metropol žije už dlho vianočnými radovánkami, a to aj napriek relatívne teplému počasiu, najväčší nápor zahraničných návštevníkov očakávajú až pred Silvestrom.
Viedeň s viacerými trhmi
Vo Viedni priťahuje cudzincov najznámejší adventný trh pred Novou radnicou, ale lákajú i ďalšie - adventné trhovisko na pešej zóne Spittelberg, pred zámkami Schönbrunn a Belvedere, pri kostole Karlskirche, v areáli kampusu viedenskej univerzity, Starej všeobecnej nemocnice a na Námestí Márie Terézie medzi Kunsthistorickým a Prírodovedným múzeom. Viac než 20-tisíc obchodov vrátane najluxusnejších butikov robí z Viedne nákupnú metropolu prvoradého významu. Hotelieri už teraz hlásia na koniec roka "obsadené", na dve -- tri noci prídu najmä turisti z Talianska, Nemecka, zo Švajčiarska, Spojených štátov a z Japonska. Hotely odhadujú, že dosiahnu 100-tisíc prenocovaní, čo prinesie asi 30 miliónov eur.
Pre Paríž nie sú vianočné sviatky vrchol roka. Podstatne viac cudzincov sa tam nahrnie na Nový rok. Vianoce sú turistickým vrcholom len v rámci decembra, ten je však oproti iným mesiacom slabý -- slabšími bývajú už len január, február a august. Kto chce za darčeky minúť veľa, zamieri do rue du Faubourg-Saint-Honoré alebo na avenue Montaigne, kde zakotvili luxusné značky. Kto sa nechce zruinovať, zamieri trebárs na Défense, kde otvorili najväčší parížsky vianočný trh. Novodobou atrakciou sú klziská -- pred radnicou, pod montparnasským mrakodrapom a korčuľovať sa dá aj na Eiffelovej veži.
Lacná Amerika
Pre Európanov je vzhľadom na slabý dolár obchodným rajom hlavne New York. Kurz s takmer dvoma dolármi za libru a štyrmi dolármi za tri eurá a k tomu zľavy a výhody skoro v každom obchode prilákajú tento rok pred Vianocami do New Yorku vraj až 7,3 milióna cudzincov. Bude to o 2,5 milióna viac než vlani. Z nich značná časť sa hrnie z Británie, a to aj napriek pravidlu, že turista musí pri návrate kúpený tovar nad 300 dolárov precliť a dodatočne zdaniť. To môže prihodiť k cene výrobku až 20 percent navyše. Angličania sa v New Yorku, Los Angeles alebo Las Vegas zameriavajú na tovary, ktoré sú v Británii predražené, napríklad na prehrávače iPody, ale aj na kabelky či kozmetiku. Po 20 rokoch sa tak karta obrátila - v roku 1985, keď libra spadla na 1,5 dolára, jazdili Američania za nákupmi do Londýna.
Záujem o nákupné výlety ponad oceán potvrdzujú i letecké spoločnosti. Virgin Atlantic Airways ohlasuje v porovnaní s vlaňajškom až o pätinu vyššie rezervácie z Londýna do New Yorku. Zahraničných zákazníkov americkí obchodníci vítajú, pretože miestni akosi s masívnym predvianočným míňaním váhajú, čakajúc na výraznejšie zľavy. Indikátory maloobchodných nálad v USA avizujú, že úroveň chuti utrácať bola na prelome novembra a decembra najhoršia za posledné štyri roky.
Výhodný kurz vedie Európanov i k novému spôsobu nákupov. Tovar si vyberú v americkom internetovom obchodnom dome a zaplatia európskou platobnou kartou, teda výhodnými eurami alebo librami. Aby predišli plateniu cla a daní a využili výhodné ponuky určené pre "domorodcov", dajú si potom nákup poslať na adresu amerických známych a pri výlete za oceán si ho len vyzdvihnú.
V Berlíne aj ježibabinec
V Nemecku sa na nápor turistov pripravujú najmä hotely v Berlíne, Hamburgu či Mníchove. Noblesný berlínsky hotel Westin Grand má i vlastný vianočný trh a Adlon pri Brandenburskej bráne má vianočný strom aj s ježibabincom pre deti. Berlínsky turistický marketing ráta do konca roka asi s 1,2 milióna nocľahmi. V metropole čaká na turistov okolo 60 vianočných trhov. Hlavné mesto prvýkrát láka na predĺžené časy predaja, obvykle sa však zatvára o 22. hodine. Väčšinou ide o návštevníkov z Británie, Holandska a Talianska. Z ostatných miest je v obľube napríklad Norimberg so svojím vianočným trhom. Tamojšiu až rozprávkovú atmosféru milujú Japonci. Mesto čaká okolo dvoch miliónov návštevníkov, ako aj vlani. Od prelomu tisícročia si Berlín nárokuje na európske prvenstvo najväčšou silvestrovskou párty na Triede 17. júna, ktorá vedie k Brandenburskej bráne. V poslednú noc roka sa tam tradične schádza na masovú oslavu až milión ľudí.
V Prahe sa okolo Vianoc a Silvestra vystrieda zhruba 200-tisíc zahraničných turistov, čo by bol oproti vlaňajšku trojpercentný nárast. Polovicu z tejto masy očakávajú na oslavách v posledných dňoch roka. V Poľsku mieria vianoční turisti ani nie tak do Varšavy, ako skôr do Krakova na juhu. Medzi návštevníkmi je veľa Čechov a Slovákov.
Zaujímavý boj tradície a moderny sa zvádza v Londýne. Hoci je tam v uliciach veľa klasickej vianočnej výzdoby, od obrovského nórskeho smreka na Trafalgarskom námestí, cez osvetlené nákupné triedy, až po očakávanie silvestrovského ohňostroja, tento rok je vo výkladoch predsa len menej pôvodných vianočných motívov, ako sú jasličky či Santa Claus. Výtvarníci sa totiž snažia zaujať aj modernosťou a novými nápadmi, čo zase hnevá zarytých zástancov tradícií.