Jednou z možností získania "lacného úveru" za účelom výstavby alebo rekonštrukcie domov a bytov bolo prijatie zákona č. 124/1996 o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov, ktorým sa zriadil účelový fond s obrátkovým charakterom na financovanie štátnej podpory výstavby bytov a ubytovní, dodatočného zateplenia a stavebných úprav bytových domov, odstránenia statických chýb stavieb určených na bývanie a dokončenia rozostavaných objektov bývalej komplexnej bytovej výstavby.
Na účely toho zákona sa výstavbou bytu alebo jeho dostavbou rozumie akákoľvek stavebná činnosť, ktorá smeruje k získaniu samostatného bytu, ktorý bude spĺňať všetky stavebné, bezpečnostné, hygienické, požiarne atď. kritériá vzťahujúce sa na byt a súčasne ide o byt vymedzený v tomto zákone. Znamená to, že môže ísť o novú výstavbu, ktorú reprezentuje nielen výstavba na tzv. zelenej lúke, ale aj o nadstavbu na existujúcej stavbe (napr. rodinnom dome, bytovom dome s plochou strechou a pod.), ale aj o prestavbu nebytového priestoru na byt (napr. chata prestavovaná tak, aby spĺňala kritériá na trvalé bývanie a pod.), vstavbu, kedy sa existujúci priestor v akejkoľvek stavbe zrekonštruuje na byt (napr. podkrovné priestory, voľné, nevyužité priestory v tzv. technickom, prízemnom podlaží existujúcich panelových domoch, prípadne priestory v iných nebytových stavbách), ako aj prístavbu k existujúcej stavbe (napr. k rodinnému domu a pod.). Treba zdôrazniť, že musí ísť vždy výlučne o byt, resp. byty, ktoré majú samostatný uzamykateľný vchod.
Dostavbou sa rozumie dokončenie rozostavaného bytu, resp. bytov bez ohľadu na to, či ide o byt v rozostavanom rodinnom dome alebo v bytovom dome. Samozrejmou podmienkou na poskytnutie podpory je právoplatné rozhodnutie o povolení stavby (stavebné povolenie), na základe ktorého sa stavba uskutočňuje. Táto podmienka sa vzťahuje tak pre novú stavbu, nadstavbu, vstavbu atď., ako aj pre dostavbu. Podpora sa poskytne na obstaranie bytových priestorov s príslušenstvom a vybavenosťou, ktoré patria k bytovému objektu. Neposkytne sa -- s výnimkou dofinancovania rozostavaných stavieb komplexnej bytovej výstavby -- na technickú vybavenosť územia. Podporu na ostatné druhy ubytovacích zariadení, ako napr. podnikové slobodárne a pod. nie je možné poskytnúť.
Tepelnou ochranou bytového domu alebo rodinného domu sa rozumie vykonanie takých stavebných prác a úprav na existujúcom bytovom alebo rodinnom dome, v dôsledku ktorých sa zlepšia tepelnoizolačné vlastnosti tohto domu a zníži sa tým spotreba tepelnej energie pri jeho vykurovaní. Vykonávacia vyhláška k zákonu určí, pri akých hodnotách tepelnoizolačných vlastností domu možno k tepelnej ochrane pristúpiť a aké zlepšenie týchto tepelnoizolačných vlastností musí byť docielené, ak sa chce žiadateľ uchádzať o podporu. Z uvedeného vyplýva, že podporu nie je možné poskytnúť na akúkoľvek tepelnú ochranu akéhokoľvek domu.
Zmena dokončenej stavby bytového domu a rodinného domu predstavuje stavebné práce, pri ktorých sa v prevažnej miere zachováva vonkajšie pôdorysné a výškové ohraničenie stavby. Ide najmä o vnútorné prestavby, vstavby, vonkajšie opravy a iné podstatné zmeny. Znamená to, že sa realizuje rozsiahlejšia stavebná úprava bytového objektu spojená napr. s opravou strechy, výmenou okien, výmenou technického vybavenia stavby alebo jeho zriadením, v zavedení vodovodu a kanalizácie (napr. pri starších rodinných domoch na vidieku), a pod. V prípade, že dispozičné riešenie neumožňuje zriadenie sociálneho vybavenia v existujúcich priestoroch a toto možno uskutočniť len prístavbou, je možné túto stavebnú činnosť zaradiť do tohto účelu. Pod zmenou dokončenej stavby sa pre účely tohto zákona rozumejú aj také stavebné práce, pri ktorých sa existujúci byt alebo rodinný dom rozšíri o ďalšie obytné priestory, a to prístavbou, nadstavbou alebo vstavbou do podkrovných priestorov. Môže tu ísť, napríklad, o prístavbu ďalšej izby (izieb) a pod., ako aj rozšírenie bytu v bytovom dome pri využití podkrovia (tzv. mezonetové byty). V týchto prípadoch sa vonkajšie pôdorysné alebo výškové ohraničenie stavby nezachováva. To znamená, že musí ísť vždy o rozsiahlejšie a náročnejšie stavebné práce. Podporu nemožno poskytnúť na drobné stavebné práce, ktoré si podľa stavebného zákona vyžadujú iba ohlásenie stavebnému úradu.
Za oprávnenú právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá môže preukázať statické nedostatky, sa považuje právnická osoba alebo fyzická osoba oprávnená na podnikateľskú činnosť, ktorej Úrad pre normalizáciu a meranie udelil oprávnenie na výkon štátneho skúšobníctva (autorizáciu), ako aj odborne spôsobilá osoba, ktorá je zapísaná v registri odborne spôsobilých osôb. Tento register je verejný zoznam, do ktorého môže nahliadnuť každá plnoletá osoba a vedie ho Slovenská komora architektov a Slovenská komora stavebných inžinierov. V tejto súvislosti treba pripomenúť, že podporu možno poskytnúť na odstránenie statických nedostatkov len bytového domu (bytovým domom je stavba na bývanie, v ktorej sú najmenej štyri a viac bytov, nie je ňou teda rodinný dom). Z uvedeného vyplýva, že na odstránenie statických nedostatkov rodinného domu nemožno poskytnúť podporu.
Okrem účelov, ktoré predstavujú stavebné aktivity spojené s výstavbou alebo so zlepšením bytu, bytového domu alebo rodinného domu, resp. s výstavbou zariadení sociálnych služieb, možno podporu poskytnúť aj na kúpu už existujúceho bytu. Pritom môže ísť tak o kúpu bytu v bytovom dome, ako aj o kúpu bytu v rodinnom dome. V tomto prípade však nejde o kúpu akéhokoľvek bytu, ale len o kúpu novostavby, t. j. novopostaveného bytu.
Investormi a teda žiadateľmi o podporu pre všetky doteraz uvádzané účely môžu byť tak fyzické osoby -- občania, ako aj právnické osoby. Osobitným druhom účelu, pri ktorom žiadateľom o poskytnutie podpory môže byť len jedna forma právnickej osoby -- obec, je dokončenie rozostavaných objektov technickej vybavenosti podmieňujúcich užívaniaschopnosť dokončených alebo finančne zabezpečených rozostavaných bytov, ktoré sú evidované v databáze bývalej komplexnej bytovej výstavby ministerstva k 31. decembru 1994. Ide tu o veľké množstvo stavebných objektov, ktoré boli rozostavané v rámci bývalého systému komplexnej bytovej výstavby (ďalej len "vybrané objekty bývalej KBV"). V databáze Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR sú evidované všetky rozostavané objekty bývalej KBV. Možnosť poskytnutia podpory sa však viaže len na tie objekty bývalej KBV, ktoré majú bezprostrednú súvislosť s bývaním. Z možnosti poskytnutia podpory je teda vylúčené dokončovanie objektov školských, predškolských a zdravotníckych zariadení (napr. základné školy), ktorých dokončovanie bolo až doteraz financované z prostriedkov vyčleňovaných zo štátneho rozpočtu na dokončovanie bývalej KBV. Zákon ustanovuje jednotlivé účely, na ktoré možno poskytnúť podporu. Nevylučuje však možnosť spájania viacerých účelov na jednej stavbe. Môže ísť, napríklad, o uskutočnenie dvoch alebo aj troch účelov na jednej stavbe súčasne. Ako príklad možno uviesť uskutočnenie nadstavby bytov na bytovom dome a súčasne na ňom aj uskutočnenie tepelnej ochrany, resp. zmeny dokončenej stavby. Typickým príkladom je nadstavba bytu na rodinnom dome. V takomto prípade pôjde o dva súbežné účely. Popri nadstavbe bytu na tomto dome pôjde totiž spravidla aj o zmenu dokončenej stavby na existujúcej časti rodinného domu, nakoľko nadstavba bytu si vyžiada aj stavebné zásahy do tejto časti domu (napr. prispôsobenie systému vykurovania, kanalizácie a pod.)
Za byt vymedzený v tomto zákone sa považuje aj byt na trvalé bývanie občana s ťažkým zdravotným postihnutím. Druhy tohto ťažkého zdravotného postihnutia sú presne vymedzené v prílohe zákona. Zjednodušene možno povedať, že ide o zdravotné postihnutia, ktoré predstavujú ťažkú chybu nosného alebo pohybového ústrojenstva, v dôsledku ktorej je občan s týmto postihnutím imobilný a potrebuje preto, aby byt, ktorý bude vlastniť alebo užívať, bol bezbariérový.
Podľa zákona je poskytnutie podpory umožnené aj na výstavbu, dostavbu atď. bytu trvalo určeného na bývanie pestúnov a detí zverených do pestúnskej starostlivosti a bytu určeného výlučne na výkon opatrovateľskej služby podľa predpisov o sociálnom zabezpečení. Takto vymedzený pojem bytu, na ktorý možno poskytnúť podporu sa vzťahuje na všetky ustanovenia zákona, v ktorých je tento pojem obsiahnutý (napr. bytový dom, rekonštrukcia bytu a pod.).
Pri výstavbe alebo dostavbe bytu alebo kúpe bytu, resp. pri jeho zlepšení, ktorý má charakter služobného bytu, sa podpora poskytnúť nemôže. Toto obmedzenie sa vzťahuje na všetky druhy služobných bytov.
V nasledujúcich tabuľkách (tab. č. 1 a tab. č. 2) je uvedená štruktúra programových a neprogramových podpôr ŠFRB.
Tab. č. 1
Programové podpory
P 011
P 017
P 013
P 022
P 018
P 040
Tab. č. 2
Neprogramové podpory
N 011
N 012
N 020
N 030
N 040
N 050
N 060
N 070
Zmeny v súvislosti s novelizáciou nariadenia vlády SR o Programoch rozvoja bývania platné od 1. 1. 2003
V dôsledku novelizácie nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 137/2000 Z. z. o programoch rozvoja bývania a na základe oznámenia NBS o zmene výšky diskontnej sadzby od 1. 1. 2003 na 6,6 % p. a. dochádza k zmene výšky poskytovanej podpory a k zmene úrokových sadzieb, ktoré sú prezentované v nasledujúcich tabuľkách (tab. č. 3. a tab. č. 4).
Nenávratný príspevok možno poskytnúť pri výstavbe bytu, alebo pri zmene dokončenej stavby bytu a pri kúpe bytu v prípade, že je byt určený pre občana s ťažkým zdravotným postihnutím v rozsahu do 50 % OC, pričom maximálne na
˙ garsónku 50 000 Sk
˙ jednoizbový byt 60 000 Sk
˙ dvojizbový byt 80 000 Sk
˙ trojizbový byt 100 000 Sk
Tab. č. 3
Účel
Výstavba a kúpa bytu
Výstavba zariadenia sociálnych služieb
Tepelná ochrana bytu
Zmeny dokončenej stavby
Odstránenie statických nedostatkov
KBV
Tab. č. 4
PROGRAMY
Program pre mladých občanov
Program na výstavbu nájomných bytov
Program pre občanov s ťažkým zdravotným postihnutím
Program na výstavbu zariadení sociálnych služieb
Program mobility
Program obnovy bytového domu v tom:
tepelná ochrana
zmeny dokončenej stavby
odstránenie statických nedostatkov
StoryEditor