Investovanie do startupov môže pripomínať lotériu. Podľa rôznych údajov zlyhá 50 až 90 percent začínajúcich firiem. Tých zvyšných desať percent úspešných však môže priniesť veľmi zaujímavé zhodnotenie. Podľa prieskumu J&T Banky Wealth Report 25 percent slovenských a až 35 percent českých dolárových milionárov očakáva počas najbližšieho roka najzaujímavejšie zhodnotenie práve od startupov.
Hlbší rozmer nachádzajú v podpore startupov
Dôvody sú rôzne. „K rýdzo ekonomickým patrí snaha diverzifikovať svoje portfólio. Pri tých ďalších už zohrávajú väčšiu rolu emócie. Aj podľa prieskumu J&T Banka Wealth Report slovenskí a české boháči vnímajú riziko takýchto investícií a vedia, že nie každý nápad vyjde. Táto forma investície im však ponúka oveľa viac, než len zhodnotenie peňazí. Uplatňujú tu svoje skúsenosti a postavenie,“ vysvetľuje analytik J&T Banky Stanislav Pánis.
Mnohí z nich v začínajúcich firmách pôsobia ako „mentori“ a nachádzajú tak ďalší rozmer svojej kariéry. Za oceánom potom podľa Forbesu pôsobia aj ďalšie faktory: vďaka mediálnej pozornosti sa z ľudí za úspešnými startupmi stávajú celebrity a mnohí investori tiež majú túžbu pozitívne ovplyvňovať svet a nachádzať nové riešenia pre lepší život.
Preverte si životaschopnosť produktu
Aj všetky emocionálne faktory však majú jedno spoločné – snahu, aby bol vybraný startup úspešný. K tomu môžu investori prispieť vlastnou investíciou, ale pred ňou je dobré urobiť si aj vlastný prieskum.
„Základnou chybou mnohých startupov totiž je, že vyrážajú dvere, ktoré sú už otvorené. V nadšení z dobrého nápadu si nepreveria, či rovnaký alebo veľmi podobný produkt alebo služby už neponúka nejaká veľká a zabehnutá firma,“ myslí si Pánis a pokračuje:„To neznamená, že by nemohol startup uspieť aj zoči-voči veľkej konkurencii. Musí však prísť s niečím, čo je oproti zabehnutej firme naozaj inovatívne a revolučné.“
Startupisti vám musia vedieť presne odpovedať na otázky, aký priestor na trhu chcú zaplniť, musia poznať konkurenciu a vedieť, ako sa chcú od nej odlíšiť a ako ju chcú prekonať. Mali by mať pripravený plán mediálnej prezentácie a ideálne je, keď nejakú vzorku svojej produkcie už otestovali v reálnom svete. Musia vám vedieť ukázať, ako chcú vyhrať. Ak to nedokážu, poobzerajte sa radšej niekde inde.