31.05.2019, 10:40

Čo by ste mali vedieť o investovaní do startupov. Môžu vám priniesť zisk aj stratu

Ako odhaliť ten správny startup, ktorý vám prinesie veľký zisk, na to zaručený recept neexistuje. Napriek riziku investuje do startupov mnoho bohatých ľudí.

Čo by ste mali vedieť o investovaní do startupov.  Môžu vám priniesť zisk aj stratu
Zdroj: Dreamstime

Investovanie do startupov môže pripomínať lotériu. Podľa rôznych údajov zlyhá 50 až 90 percent začínajúcich firiem. Tých zvyšných desať percent úspešných však môže priniesť veľmi zaujímavé zhodnotenie. Podľa prieskumu J&T Banky Wealth Report 25 percent slovenských a až 35 percent českých dolárových milionárov očakáva počas najbližšieho roka najzaujímavejšie zhodnotenie práve od startupov.

Na investovanie do startupov neexistuje žiaden zaručený recept. Svoje o tom vie aj americký podnikateľ Peter Thiel, ktorý teraz o svojich skúsenostiach prednáša. Najprv bol v roku 1999 spoluzakladateľom spoločnosti PayPal, ktorú v roku 2002 predali za 1,5 miliardy dolárov. V auguste 2004 sa stal vôbec prvým investorom do Facebooku. Za pol milióna dolárov získal 10,2-percentný podiel v začínajúcej firme. Keď v roku 2012 väčšinu svojich akcií predával, dostal za ne rovnú miliardu. Svoj vklad teda zhodnotil 2000-násobne.

Hlbší rozmer nachádzajú v podpore startupov

Ako však odhaliť ten správny startup, ktorý takto prerazí? Podľa údajov podnikateľských asociácií v USA sa „dožije“ štyroch rokov iba niečo vyše polovice nových malých firiem. V tom sú však zarátané aj tradičné kvetinárstva či bary, ktoré len ťažko radiť medzi inovatívne startupy. Magazín Forbes uvádza, že neúspechom sa skončí až 90 percent startupov. A predsa lákajú toľkých investorov.

Dôvody sú rôzne. „K rýdzo ekonomickým patrí snaha diverzifikovať svoje portfólio. Pri tých ďalších už zohrávajú väčšiu rolu emócie. Aj podľa prieskumu J&T Banka Wealth Report slovenskí a české boháči vnímajú riziko takýchto investícií a vedia, že nie každý nápad vyjde. Táto forma investície im však ponúka oveľa viac, než len zhodnotenie peňazí. Uplatňujú tu svoje skúsenosti a postavenie,“ vysvetľuje analytik J&T Banky Stanislav Pánis.

Mnohí z nich v začínajúcich firmách pôsobia ako „mentori“ a nachádzajú tak ďalší rozmer svojej kariéry. Za oceánom potom podľa Forbesu pôsobia aj ďalšie faktory: vďaka mediálnej pozornosti sa z ľudí za úspešnými startupmi stávajú celebrity a mnohí investori tiež majú túžbu pozitívne ovplyvňovať svet a nachádzať nové riešenia pre lepší život.

Preverte si životaschopnosť produktu

Aj všetky emocionálne faktory však majú jedno spoločné – snahu, aby bol vybraný startup úspešný. K tomu môžu investori prispieť vlastnou investíciou, ale pred ňou je dobré urobiť si aj vlastný prieskum.

„Základnou chybou mnohých startupov totiž je, že vyrážajú dvere, ktoré sú už otvorené. V nadšení z dobrého nápadu si nepreveria, či rovnaký alebo veľmi podobný produkt alebo služby už neponúka nejaká veľká a zabehnutá firma,“ myslí si Pánis a pokračuje:„To neznamená, že by nemohol startup uspieť aj zoči-voči veľkej konkurencii. Musí však prísť s niečím, čo je oproti zabehnutej firme naozaj inovatívne a revolučné.“

Startupisti vám musia vedieť presne odpovedať na otázky, aký priestor na trhu chcú zaplniť, musia poznať konkurenciu a vedieť, ako sa chcú od nej odlíšiť a ako ju chcú prekonať. Mali by mať pripravený plán mediálnej prezentácie a ideálne je, keď nejakú vzorku svojej produkcie už otestovali v reálnom svete. Musia vám vedieť ukázať, ako chcú vyhrať. Ak to nedokážu, poobzerajte sa radšej niekde inde.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.