StoryEditor

Šéf musí vedieť podať pomocnú ruku

01.06.2006, 00:00
Ak teda zistíte, že sa na vašom pracovisku medzi kolegami vyskytli prejavy šikanovania a ignorancie väčšiny voči menšine, resp. jednotlivcovi, aj vy nesiete určitý podiel viny. Najhoršie je "strčiť hlavu do piesku" a tváriť sa, že sa nič nedeje...

Pre mnohých ľudí sa môže zdať prekvapujúce, že podľa odborníkov možno príčiny mobingu neraz hľadať v postojoch a správaní vrcholného manažmentu. A tak práve jeho členovia by nemali pred negatívnymi prejavmi mobingu strkať hlavu do piesku, skôr by mali situáciu zobrať pevne do rúk a aktívne prispieť k riešeniu nepríjemného problému. Vnímavým šéfom ponúkame niekoľko rád a odporúčaní.
Ak sa medzi spolupracovníkmi vyskytnú prejavy mobingu, zúčastnení sa väčšinou cítia bezradne a kvôli neistote a strachu často zostanú pasívni. Nečinnosťou sa však problém neodstráni, skôr naopak - celá situácia sa môže ešte zhoršiť. Ak teda zistíte, že sa na vašom pracovisku medzi kolegami vyskytli prejavy šikanovania a ignorancie väčšiny voči menšine, resp. jednotlivcovi, aj vy nesiete určitý podiel viny. Najhoršie je "strčiť hlavu do piesku" a tváriť sa, že sa nič nedeje...
Zaoberajte sa psychológiou. Aj keď vaše zodpovednosti a kompetencie spadajú do úplne iného odboru, každý nadriadený pracovník by mal ovládať aspoň základy psychológie, najmä oblasti medziľudských vzťahov. Ak je to možné, nevenujte sa tejto problematike len v teoretickej rovine z kníh a odborných článkov, radšej navštívte niekoľko praktických tréningov, seminárov a workshopov. Naučte sa niečo o nedorozumeniach, konfliktoch a problémoch v komunikácii a o ich zvládaní.
Spoznávajte podriadených. Snažte sa čo najviac spoznať svojich podriadených. Možno ste na začiatku vašej spolupráce niektorého z nich zle odhadli, možno sa niektorí počas dlhšieho obdobia zmenili... Zaoberajte sa kontinuálne ľuďmi, ktorých máte viesť - čo je pre nich dôležité, čo si želajú, čo urobili? Buďte pozorní, dôslední a všímaví, ak odhalíte prípadné náznaky nedorozumenia.
Buďte partnerom na rozhovor. Každý nadriadený pracovník by mal otvorene pristupovať k problémom svojich podriadených. Je pravda, že to nie je ľahké, najmä ak neraz ide o nepríjemné, resp. čiastočne súkromné záležitosti. Avšak šéfovia sú zodpovední za to, aby všetci ich podriadení pracovali čo najlepšie a za čo najlepších podmienok. Ak niektorý z nich príde so žiadosťou o pomoc pri riešení problému, treba ho vždy vypočuť. Ak to z časových dôvodov skutočne nie je možné, treba si dohodnúť termín na popoludnie, resp. na druhý deň.
Pomáhajte riešiť konflikty. Dajte vašim podriadeným najavo, že ste pripravený pomôcť im v každej situácii. Samozrejme, že sa nemôžete zaoberať každou maličkosťou, avšak o to teraz nejde. Rozhodujúce je, že vaši podriadení budú cítiť, že sa v prípade potreby nevyhnete zodpovednosti a v rámci vašich možností im ponúknete pomocnú ruku a riešenie.
Ponúknite pomoc obom stranám. Ak odhalíte na vašom pracovisku prejavy mobingu, konajte rýchlo. O konflikte hovorte otvorene a porozprávajte sa s oboma stranami. Snažte sa nikomu nič nevyčítať, orientujte sa skôr na hľadanie konštruktívneho riešenia. Najväčšmi postihnutého pracovníka sa spýtajte, či nepotrebuje pomoc - mobing môže vyvolať nielen fyzické i psychické ochorenia, nie zriedka je potrebné vyhľadať psychoterapeutickú pomoc.
Vytvorte dobrú pracovnú atmosféru. Ak sa na niektorom pracovisku objaví mobing, znamená to, že firemná klíma nie je celkom v poriadku. Možno pracovníci pociťujú priveľký tlak na výkony, možno sa cítia málo chválení. Možno sú pracovné podmienky také zlé, že sa zamestnanci stávajú podráždení a agresívni. Občas sa sebakriticky zamyslite nad oddelením, ktoré riadite, a porozmýšľajte, čo by sa dalo z tohto hľadiska zlepšiť. Veľmi vhodné je pri tom využiť neutrálnu osobu, ktorá nie je zaťažená "domácimi" problémami a ktorá vie dať spätnú väzbu a tipy na prípadné zlepšenia. Môžete použiť aj anketu medzi podriadenými, ak však chcete získať naozaj úprimné odpovede, voľte radšej anonymnú formu.
Nehanbite sa požiadať o pomoc. Niekedy sa situácia tak vyostrí, že je nevyhnutné požiadať o pomoc nezávislého profesionálneho personálneho poradcu, ktorý na základe know-how a skúseností z podobných prípadov rýchlo navrhne optimálne riešenie. Pri jeho výbere buďte opatrný a pre toho-ktorého poradcu sa rozhodnite až vtedy, keď sa mu podarí získať vašu absolútnu dôveru.
Poučte sa z každého prípadu. Nikdy sa vopred nevzdávajte a nikdy si nezakrývajte oči pred prejavmi mobingu medzi vašimi podriadenými. Najhoršie nie je to, že sa prípad stal, ale to, ak proti nemu nechce nikto nič urobiť. Poučte sa z prípadných chýb, buďte otvorený novým riešeniam a prejavte pochopenie pre zmeny.
Prejavte odvahu. Dajte utláčateľom jednoznačne najavo, že ich správanie nie je v súlade s dobrými mravmi. To si, samozrejme, vyžaduje kúsok odvahy. Avšak ľudia, ktorí mobujú, sú väčšinou aktívni iba dovtedy, kým sa im niekto odváži niečo povedať. Cieľom takéhoto zásahu by malo byť, aby sa všetci na oddelení naučili vzájomne vychádzať - nemusia byť práve najlepšími a nerozlučnými priateľmi, ale mali by sa rešpektovať. Ak je pre zlé správanie niektorých kolegov atmosféra na pracovisku doslova napätá, mali by ostatní podniknúť nejaké kroky spoločne. Urobiť by to mali aj v takom prípade, ak sami majú negatívne skúsenosti s postihnutým. Je totiž celkom možné, že obeť sa jednoducho vyznačuje niečím, čo ostatných kolegov irituje. Proti tomu však treba "bojovať" otvorene a transparentne, a nie tým, že sa väčšina pridá na stranu utláčateľov.

ČO SA SKRÝVA ZA SLOVOM MOBING
- Slovo "mobing" pochádza z anglického slovesa "to mob" a znamená niečo obklopiť, obliehať alebo na niečo naraziť. Aj nemčina už dávno používa tento výraz: der Mob je pejoratívne označenie pre háveď, zberbu, luzu - teda pre skupinu ľudí so zlými úmyslami a s kriminálnym správaním.
- Označenie "mobing" sa už niekoľko rokov vo viacerých jazykoch vrátane slovenčiny používa najmä v súvislosti s nekolegiálnym správaním, intrigami a šikanovaním medzi spolupracovníkmi na jednom pracovisku.
- Mobing nezanecháva negatívne dôsledky len na obeti, trpí ním celá organizácia. Ich najčastejšími prejavmi sú: väčšia fluktuácia a častejšie absencie, znížená výkonnosť a pripravenosť podávať výkony, zvýšený výskyt konfliktov a zníženie motivácie u všetkých pracovníkov.

AK SA OBEŤOU STANE VÁŠ KOLEGA
- Tváriť sa, že nič nevidíte, alebo sa jednoducho pridať na stranu toho silnejšieho, to nie sú práve najvhodnejšie reakcie. Prijmite tento problém ako realitu a porozmýšľajte, či ste k jeho vzniku neprispeli aj vy sami.
- Možno ste si už dávnejšie všimli, že niektorý z kolegov je nervózny a nezdvorilý, avšak doteraz ste to akosi ignorovali... Neberte takéto varovania naľahko a začnite konať.
- Kolegovi postihnutému mobingom prejavte sympatie a verejne dajte najavo, že správanie ostatných nepovažujete za správne. Ak zistíte, že sa obeť mobingu niekomu potrebuje zdôveriť, buďte pripravený vypočuť ju.
- Nebojte sa nahlas vysloviť to, čo si o celej veci skutočne myslíte. Stojte si za svojimi názormi a nepridávajte sa k väčšine.

KNIHA
Mobbing: Jak ho rozpoznat a jak mu čelit
, Hans-Jürgen Kratz, Nakladatelství Management Press, Praha 2006
Publikácia ponúka cenné a konkrétne rady, ako bojovať proti javu, ku ktorému dochádza na pracoviskách čoraz častejšie a ktorý nadobúda čoraz rafinovanejšie a nebezpečnejšie podoby. Konflikty vychádzajú z protikladných potrieb a priorít ľudí. Mnohé sú prirodzené a určite nie všetky možno označiť za mobbing.
Medziľudské vzťahy sú nebezpečné vo chvíli, keď niekto systematicky, cielene zasahuje do pracovného a súkromného života človeka. Útočník trýznivo a nepriateľsky napáda ostatných zamestnancov a podrobuje ich ponižujúcemu psychickému teroru - mobingu.
Hans-Jürgen Kratz, psychológ s bohatými skúsenosťami a odborník na problematiku mobingu, sa zaoberá jeho vznikom, priebehom i formami. A tiež tým, ako mu môžu obete čeliť. Oboznamuje čitateľov s postupmi, akými majú mobing riešiť nadriadení i sama obeť.
Informácie na adrese http://Knihy.iHNed.cz

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
21. november 2024 19:40