StoryEditor

Nie sú snehové reťaze ako snehové reťaze

10.12.2006, 23:00
VÝBAVA NA ZIMU. Kvalitné sa ľahko montujú, zlepšujú jazdné vlastnosti a majú dlhú životnosť.
Nutnosť bezpečne jazdiť za každých terénnych i poveternostných podmienok, teda na suchu, po vode, prachu, kameňoch, blate, ale aj v zime na snehu, viedla motoristov k tomu, aby vyvíjali tlak na výrobcov pneumatík. Z počiatočnej univerzálnej pneumatiky sa preto vyvinulo postupne viacero druhov určených na rôzne podmienky. V bežnej prevádzke sa autoplášte delia jednoducho na letné a zimné. Fakt, že letná pneumatika nie je vhodná na zimu, už azda ani netreba pripomínať. Čo však, ak sa s autom potrebujete pohybovať v extrémnych zimných podmienkach, v ktorých ani tie najlepšie zimné pneumatiky nie sú schopné realizovať bezpečnú jazdu a v mnohých prípadoch ani jazdu samotnú? V nejednej alpskej krajine, ako aj v krajinách ležiacich v oblasti severného polárneho kruhu, riešia motoristi situáciu použitím takzvaných pneumatík s kovovými hrotmi. Tie sú súčasťou zimného dezénu behúňa. Keďže tieto pneumatiky sú vhodné predovšetkým na trvalo zasnežené cesty a suchý asfaltový povrch poškodzujú, môžu ich u nás používať len vozidlá špeciálnych záchranných zložiek.



Sólo pre snehové reťaze
V krajných zimných podmienkach hlbokého snehu či poľadovice zabezpečujú bezpečné vedenie vozidla len snehové reťaze. Nie sú však reťaze ako reťaze. Nedajte sa zlákať výhodnou cenou a nekupujte lacné, jednoduché a na prvý pohľad konštrukciou postačujúce reťaze, aké dnes u nás ponúkajú napríklad v sieti hypermarketov. Kvalitná snehová reťaz musí pri požiadavkách súčasných automobilov i motoristov spĺňať naozaj náročné kritériá. Jej vývojom, konštrukciou a výrobou sa zaoberajú špecializované firmy s dlhoročnými skúsenosťami a tradíciami. Iste aj preto stojí pár kvalitných reťazí bežného rozmeru neraz i 6 000 korún.
Dôležitý je tvar
Kedysi automobilistom postačovali jednoduché reťaze, omotané okolo kolesa, ktoré tvorili akýsi rebrík cez behúň reťaze. Zlepšovali trakčné vlastnosti, aj preto dostali pomenovanie záberové reťaze. Vývojom a testovaním však výrobcovia dospeli k poznaniu, že len samotný priečny vzor na bezpečné jazdenie nestačí. V priečnom zábere je totiž reťaz účinná, ale pri bočnom môže byť dokonca nebezpečná. Zvykne sa to prirovnávať k záberu ľadovej korčule, ktorá sa v priečnom smere do podkladu "zahryzáva", no v pozdĺžnom sa kĺže. Kvôli zlému bočnému vedeniu je dnes vhodná už len na úžitkové a nákladné automobily. Ako ideálny sa vývojom vykryštalizoval kosoštvorcový tvar konštrukcie reťazí. Samotnú reťaz tvoria obdĺžnikové očká so zaoblenými hranami s priemerom 9 - 14 milimetrov na šírku. Z materiálov sa používa najčastejšie odolná mangánová oceľ.
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. november 2024 14:43