StoryEditor

Franchising -- málo využívaný systém veľmi úzkej spolupráce

18.01.2004, 23:00
V našom právnom poriadku nie sú zmluvy o franchisingu výslovne upravené. Ide o zmluvu nepomenovanú (inominátnu), ktorej základom je licenčná zmluva na ochrannú známku a zmluva o poskytovaní know-how, ako aj zmluva distribučná.

V našom právnom poriadku nie sú zmluvy o franchisingu výslovne upravené. Ide o zmluvu nepomenovanú (inominátnu), ktorej základom je licenčná zmluva na ochrannú známku a zmluva o poskytovaní know-how, ako aj zmluva distribučná. Ide teda o zmiešanú zmluvu zlúčenú z viacerých typov zmlúv. Prevažuje však obchodnoprávny aspekt. Z uvedeného vyplýva, že pri uzatváraní a realizácii franchisingových zmlúv je preto potrebné dodržiavať ustanovenia Obchodného zákonníka (zákon č. 513/1991 Zb. v znení noviel). Podľa obsahu a dojednaného systému spolupráce je potom možné rozlišovať, či ide o franchisingovú zmluvu na výrobu alebo na predaj, alebo či ide o zmluvu na poskytovanie služieb. Charakteristickým znakom týchto zmlúv je vymedzenie teritória, na ktorom má právo nadobúdateľ výroby vyrábať, alebo predávať, resp. poskytovať určité služby.

Typické dojednania, ktoré zahŕňa zmluva o franchisingu:

* poskytovateľ, ako aj nadobúdateľ sú nezávislé subjekty,

* poskytovateľ zaručuje nadobúdateľovi právo používať rozlišujúce označenia patriace poskytovateľovi, ako je ochranná známka, známka služieb, obchodné meno, logo, odev, reklamu a iné obchodné symboly, ako aj zložky, ktoré sú chránené autorským právom, a poskytuje mu technické alebo obchodné know-how a informácie,

* nadobúdateľ sa zaväzuje používateľ to, čo mu poskytovateľ poskytol, podľa jednotného marketingového plánu, resp. systému, ktorý je v prevažnej miere predpísaný poskytovateľom,

* od nadobúdateľa sa vyžaduje, aby platil priamo alebo nepriamo,

* od nadobúdateľa sa vyžaduje, aby spĺňal určité požiadavky kvality. Ide teda o veľmi stručné zovšeobecnenie základných znakov zmluvy o franchise, na ktorých sa zhoduje prevažná časť odborníkov z oblasti priemyselného vlastníctva.

Zmluvy o franchise sú veľmi podobné licenčným zmluvám. Ich charakteristickým znakom je, že predmetom zmluvy sú vždy určité priemyselné práva, ako aj obchodné tajomstvo či know-how. Najčastejšie je súčasťou franchisingovej zmluvy poskytovanie práva na označovanie výrobkov alebo služieb (ochranné známky), s ktorými potom veľmi úzko súvisí aj otázka používania obchodného mena, sloganu, určitý spôsob propagácie, reklamy a podobne. Veľmi stručne by sme teda zmluvu o franchise mohli charakterizovať ako poskytnutie oprávnenia na podnikanie v určitej oblasti pod rovnakým označením, aké má poskytovateľ a s využitím všetkých jeho doterajších skúseností a znalostí. Poskytovateľ dáva nadobúdateľovi komplexnú metódu, podľa ktorej je možné podnikanie prevádzkovať. Nadobúdateľ musí veľmi starostlivo dbať o dodržiavanie rôznych tajných receptúr, ktoré nemusia byť osobitne chránené.

* Zmluvy o franchise sa často dojednávajú ako zmluvy výlučné, čo znamená, že sa poskytovateľ zaväzuje, že na určitom (v zmluve vymedzenom teritóriu) neposkytne práva iným osobám a zasa na druhej strane sa nadobúdateľ zaväzuje, že nebude podnikať v oblasti, ktorá je predmetom zmluvy (resp. ani v obdobnej oblasti), na dojednanom teritóriu.

* Dôležitým dojednaním tejto zmluvy je jej doba platnosti a spôsoby ukončenia platnosti, resp. dojednanie možnosti predĺženia platnosti franchisingovej zmluvy.

* Zmluvy o franchise sa uzatvárajú častejšie na dobu určitú. Minimálna doba, na ktorú sa tieto zmluvy uzatvárajú, spravidla závisí od návratnosti investícií, a vo svete je to päť rokov. Je to minimálna doba trvania tejto zmluvy.

* Ak sa dojednáva zmluva na dobu neurčitú, je potrebné dojednať výpovednú dobu.

* Pri dojednávaní medzinárodnej franchisingovej zmluvy je potrebné dbať, aby nedošlo k porušeniu súťažného práva, a ďalej aby sa v zmluve dojednali otázky daňové, devízové, prípadne aj colné a napokon aj otázky ochrany spotrebiteľa.

* Uzatváranie zmlúv o franchisingu je veľmi náročné. Vyžaduje dobrú prípravu a spravidla celé rokovanie je rozdelené do viacerých štádií. Sama franchisingová zmluva nemusí (a, samozrejme, ani nemôže) obsahovať všetky skutočnosti, ktoré tvoria obsah franchisu, a preto jej súčasťou sú často prílohy, v ktorých sa už detailnejšie popisujú všetky potrebné skutočnosti na zabezpečenie riadneho chodu podniku či jeho prevádzky na výrobu či na predaj alebo pre poskytovanie služieb.

Franchising pomáha rozvíjať drobné podnikanie prostredníctvom kooperácie podnikov, kombinuje dva prvky:

1) umožňuje existenciu malých súkromných podnikateľov a poskytuje im veľkú mieru samostatnosti a iniciatívy,

2) zvyšuje predpoklad ich úspešnosti vyplývajúci z účasti vo franchisingovom reťazci a zo spoločnej stratégie.

Malé franchisingové firmy, ktoré majú často charakter rodinných podnikov, sú konkurencieschopnejšie a miera bankrotu je všade vo svete menšia ako pri ostatných podnikoch.

Je franchisingový systém predaja upravený osobitnými predpismi, napr. daňovými, účtovnými, atď.?

– Na rozdiel od EÚ franchisingový systém v Slovenskej republike nie je upravený osobitnými predpismi. Každý člen (poskytovateľ i prijímatelia) je vo franchisingovom reťazci samostatným právnym subjektom, podniká na vlastný účet, ale podnikateľská samostatnosť a iniciatíva prijímateľa je čiastočne ohraničená celkovou marketingovou koncepciou poskytovateľa. Reťazec sa prezentuje na trhu pod spoločným názvom a značkou, úpravou a vytvára spoločný imidž.

Za franchisingovú koncepciu platí prijímateľ poplatky, ktoré môžu mať viacero foriem: jednorazový poplatok za vstup do reťazca, pravidelné poplatky za využívanie poskytnutej koncepcie a poplatky za niektoré ďalšie služby. Franchisingová zmluva sa zaoberá partnermi, právami a povinnosťami jednotlivých zmluvných partnerov, obchodnou činnosťou, reklamou a ďalšími skutočnosťami. Zmluva vo franchisingu je vždy dlhodobá, jej uzavretím vzniká zvláštny, na spolupráci založený, úverový vzťah. Franchisingová zmluva môže mať mnoho modifikácií.

Vo francúzskej frazeológii la franchise znamená oslobodenie od cla, poplatkov, priamosť, úprimnosť. V anglickom jazyku je slovo franchise chápané ako výsada, oslobodenie od daní, koncesia, povolenie vykonávať verejne prospešnú službu, dokonca označovalo aj samo občianske právo. Slovo franchise pochádza z obdobia stredoveku. Vo Francúzsku sa používalo v súvislosti s privilégiami, ktoré kráľ udeľoval významným osobnostiam, dával im právo vyrábať alebo obchodovať s určenými výrobkami na vymedzenom území. Neskôr sa rozvíjal v zmysle poskytovania a využívania určitých výsad v diplomacii, oslobodenia od cla a daní pri predaji výrobkov.

Až na začiatku 20. storočia dostáva pojem franchise konečný zmysel a obsahuje povolenia na využívanie práv, ktoré prináležia inému. Je to označenie určitého typu spolupráce medzi podnikateľmi v oblasti predaja, služieb alebo výroby. Ide o určitú obchodnú metódu, ktorá na základe zmlúv o franchisingu sa vytvára systém veľmi úzkej spolupráce v rámci budovania siete výrobcov a distribútorov. Uvedená sieť dbá, aby bol zachovávaný jednotný imidž.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
27. apríl 2024 05:32