Muži žijúci osamote v domácnosti a solventnejšie rodiny. Dve skupiny ľudí, ktoré najčastejšie využívajú služby žehliarní. Tí prví nie sú v domácich prácach príliš zbehlí. Aj preto úpravu oblečenia, ktorú môže okolie zaregistrovať očami, prenechávajú odborníkom.
Lepšie zarábajúce rodiny zväčša trávia viac času v práci. Voľné chvíle sa preto snažia prežiť príjemnejšie, nie nad žehliacou doskou. Pravda, z tejto kategórie využívajú žehliarne len niektorí. Iní si totiž domov najímajú gazdinky, a tie si okrem upratovania poradia i s praním a so žehlením.
Zjednodušene však možno povedať, že firmám i jednotlivcom, prevádzkujúcim žehliarne, uľahčujú podnikanie dva spotrebiteľské faktory -- vyššie príjmy a menej voľného času. A možno trochu aj zvyk našincov po opraní oblečenie ožehliť, aj keď to nie vždy potrebuje.
V Prešove rozvoz zadarmo
Na slovenskom trhu sa prevádzky, ktoré zákazníkom posteľnú bielizeň a oblečenie iba ožehlia, dajú počítať skôr na desiatky ako na stovky. Väčšina žehliarní je totiž spojená s práčovňami alebo s chemickými čistiarňami, odkiaľ, ak treba, oblečenie putuje priamo pod žehliacu dosku.
Takto funguje napríklad prešovská práčovňa a žehliareň firmy Perma. Podľa jej majiteľky Martiny Lackovej ju navštevujú aj spotrebitelia, ktorí majú záujem len o žehlenie, ale tiež takí, čo využijú oboje. V poslednom období prevažuje práve záujem o pranie spolu so žehlením. Prevádzka však nie je vybavená technológiou na chemické čistenie. Saká a kabáty, ktoré si ho vyžadujú, teda neprijíma. Najväčšiu časť z tých, čo si sem prídu dať bielizeň iba ožehliť, tvoria podľa Lackovej manželky solventnejších mužov -- právnikov či lekárov. Pomerne častými návštevníkmi sú tiež osamelo žijúci muži. V rámci Prešova zabezpečuje prevádzka i rozvoz bielizne.
V Košiciach funguje jedna zo žehliarní už šiesty rok. Za ten čas si našla stálu klientelu. Majiteľka neskôr -- na základe dopytu -- otvorila aj práčovňu. Tvrdí však, že v konkurencii čistiarní umiestnených v nákupných centrách môže obstáť, len ak má vyššiu kvalitu za nižšiu cenu.
??????
Na prevádzkovanie žehliarne Nori, ktorá marginálne aj perie, si v Bratislave -- Ružinove nedávno trúfla firma Beyond. Jej konateľ a zodpovedný vedúci Matúš Kuchyňa označil hlavný dôvod, prečo prevádzku rozbehol, stručne: "Nedostatočne obsadený trh týmto typom služby." Prijímajú všetko, čo sa dá vyžehliť, hovorí. Aj keď žehliareň funguje zatiaľ len dva týždne, o jej služby je záujem. Medzi zákazníkov patria najmä muži, ktorí potrebujú mať do práce starostlivo vyžehlené košele. Hoci sa výrobcovia snažia vyrábať tento kus odevu z nekrčivých materiálov, aby sa nemusel žehliť, Kuchyňa tvrdí: "Nevieme ešte o žiadnej košeli, ktorá by sa hneď po vytiahnutí z práčky dala obliecť a zobrať do slušnej spoločnosti."
Podobne ako prešovská žehliareň, aj žehliareň Nori zabezpečuje odvoz a dovoz. Účtuje si však za to poplatok od 50 do 120 korún, podľa vzdialenosti mestskej časti od sídla žehliarne.
Väčšie zákazky firiem
Prešovská práčovňa a žehliareň patrí skôr medzi výnimky. Tým, že jej služby využívajú hlavne jednotlivci či rodiny. Väčšina žehliarní však zo svojho biznisu profituje najmä v prípade, že nájde dostatok klientov aj z oblasti hotelov, reštaurácií a cateringu. Ich prevádzkovatelia každý deň v reštauráciách, kaviarňach či baroch vymenia niekoľko obrusov a prestieraní. Z postelí hotelových izieb zase do žehliarní putujú desiatky plachiet a posteľnej bielizne. Veľké hotely, ale napríklad aj domovy sociálnych služieb, síce majú vlastné práčovne i žehliarne, väčšina prevádzok z hotelového i gastronomického sveta však za tieto služby platí iným.
S firemnou klientelou spolupracujú napríklad aj žehliarne v bratislavských mestských častiach Petržalka a Dúbravka. Do dúbravskej prichádzajú ľudia s hromadou oblečenia a domácej posteľnej bielizne. Väčšie a pravidelné zákazky firme však zabezpečujú najmä ubytovne. Tie potrebujú oprať a vyžehliť množstvo posteľnej bielizne. Pracovníčka nárast záujmu pripisuje predovšetkým nedostatku času, ktorý ľuďom pri zaneprázdnení na tento typ domácej práce ostáva.
StoryEditor