Zákon o dani z pridanej hodnoty č. 222/20004 Z. z. bol v roku 2005 novelizovaný zákonmi č. 651/2004 Z. z. (účinná od 1. januára 2005) a č. 340/2005 Z. z. (účinná od 1. septembra 2005).
Novela zákona o DPH č. 651/2004 Z. z. účinná od 1. januára minulého roku spresňuje postup daňových úradov pri registrácii žiadateľov pre daň z pridanej hodnoty. Bez ohľadu na to, či ide o povinnú alebo dobrovoľnú registráciu pre daň z pridanej hodnoty, je daňový úrad povinný vydať žiadateľovi bezodkladne, avšak najneskôr do siedmich dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu osvedčenie o registrácii pre daň z pridanej hodnoty.
Zdaniteľné osoby
V zmysle ods. 1 a 2 zákona o DPH č. 222/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov je vymedzené, ktoré právnické a fyzické osoby sa považujú za zdaniteľné osoby. Pokiaľ je právnická osoba alebo fyzická osoba zdaniteľnou osobou, musí sa zaregistrovať za platiteľa dane z pridanej hodnoty, ak dosiahne zákonom stanovený obrat pre registráciu.
Zdaniteľná osoba je charakterizovaná týmito znakmi:
- dosahuje príjem z ekonomickej činnosti (dodanie tovarov alebo služieb),
- činnosť vykonáva nezávisle,
- činnosť vykonáva na pokračujúcom základe (osoba, ktorá vykonáva činnosť len príležitostne, nie je považovaná za zdaniteľnú osobu).
V § 3 ods. 3 sa vymedzuje, ktorá činnosť sa nepovažuje za nezávisle vykonávanú ekonomickú činnosť. Ide o činnosť fyzickej osoby vykonávanú na základe :
- pracovnoprávneho vzťahu,
- štátnozamestnaneckého pomeru,
- služobného pomeru.
Za závisle vykonávanú činnosť sa považuje aj činnosť vykonávaná na základe iného právneho vzťahu, ktorý je špecifikovaný obsahovo, t.j. ide o taký právny vzťah, ktorý svojím obsahom vytvára stav podriadenosti a nadriadenosti z hľadiska podmienok vykonávania činnosti obdobne ako pracovnoprávny vzťah, štátnozamestnanecký alebo služobný pomer. Pre tieto činnosti je charakteristické to, že fyzická osoba je viazaná pri výkone svojej činnosti miestom vykonávania činnosti a časovým rozvrhom, musí sa riadiť pri výkone svojej činnosti pokynmi svojho nadriadeného , taktiež odmena je závislá od rozhodnutia nadriadeného, ktorý na základe schopnosti fyzickej osoby a náročnosti vykonanej činnosti môže ovplyvňovať výšku odmeny za vykonanú prácu, resp. určité zložky odmeňovania sú závislé od rozhodnutia zamestnávateľa. Ak právny vzťah, na základe ktorého vykonáva fyzická osoba činnosť, obsahovo spĺňa uvedené kritéria, posudzuje sa činnosť fyzickej osoby na účely dane z pridanej hodnoty za závisle vykonanú činnosť, ktorá nie je predmetom dane z pridanej hodnoty.
Novelizáciou § 3 ods. 3 zákona sa upresňuje, že ide o obdobný vzťah ako pracovnoprávny vzťah, štátnozamestnanecký alebo služobný pomer, čím sa zdôrazňuje, že iný nepomenovaný právny vzťah sa považuje za závislé vykonávanú činnosť na účely dane z pridanej hodnoty, ak je obsahovo obdobný ako uvedené typicky závislé právne vzťahy.
Nezdaniteľné osoby
-- V zmysle § 3 ods. 4 sa novelou spresňuje, ktoré osoby nie sú považované za zdaniteľné osoby. Nie sú nimi ani rozpočtové organizácie územnej samosprávy. Aj pre tieto organizácie platí, že sa nepovažujú za zdaniteľné osoby, keď konajú v rozsahu svojej hlavnej činnosti, ak táto činnosť (pravidelne vykonávaná ekonomická aktivita, z ktorej má organizácia príjem) z hľadiska ich postavenia ako nezdaniteľnej osoby nenarušuje hospodársku súťaž.
Povinnosť registrácie
-- V zmysle § 4 zákona o DPH v znení neskorších predpisov je zdaniteľnou osobou osoba, ktorá má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku. Ak nemá takéto miesto, ale má bydlisko v tuzemsku alebo sa v tuzemsku obvykle zdržiava, a ktorá dosiahla za najviac 12 predchádzajúcich za sebou nasledujúcich kalendárnych mesiacov obrat 1,5 milióna Sk, je povinná podať daňovému úradu žiadosť o registráciu pre daň.
Zdaniteľná osoba je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň do 20. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom dosiahla obrat podľa vyššie uvedeného. Zdaniteľné osoby, ktoré majú sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň v tuzemsku a ktoré spoločne podnikajú na základe zmluvy o združení alebo inej obdobnej zmluvy, sú povinné podať žiadosť o registráciu pre daň, ak za najviac 12 predchádzajúcich za sebou nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahnu celkový obrat 1,5 milióna Sk. Do celkového obratu sa započítavajú obraty jednotlivých osôb a obrat z ich spoločného podnikania.
Zdaniteľné osoby sú povinné podať jednotlivo žiadosť o registráciu pre daň do 20. dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom dosiahli obrat 1,5 milióna Sk. Ak zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom dane, uzavrie zmluvu o združení s platiteľom dane, je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň najneskôr do 10 dní odo dňa uzavretia tejto zmluvy.
Žiadosť o registráciu pre daň môže podať aj zdaniteľná osoba, ktorá nedosiahla obrat podľa vyššie uvedeného odseku. Daňový úrad je povinný zdaniteľnú osobu podľa vyššie uvedeného registrovať pre daň, vydať jej osvedčenie o registrácii pre daň a prideliť jej identifikačné číslo pre daň bezodkladne, najneskôr do sedem dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu pre daň.
Dňom uvedeným v osvedčení o registrácii pre daň sa zdaniteľná osoba stáva platiteľom dane. Tento deň nesmie byť neskorší ako 31. deň po doručení žiadosti o registráciu pre daň. (§ 7 ods. 3)
Osvedčenie o registrácii
-- Novela účinná od 1. januára 2005 spresňuje postup daňových úradov pri registrácii žiadateľov pre daň z pridanej hodnoty. Bez ohľadu na to, či ide o povinnú alebo dobrovoľnú registráciu pre daň z pridanej hodnoty, je daňový úrad povinný vydať žiadateľovi bezodkladne, avšak najneskôr do siedmich dní odo dňa doručenia žiadosti o registráciu, osvedčenie o registrácii pre daň z pridanej hodnoty.
V súvislosti s registráciou podľa § 4 je potrebné upozorniť na to, že daňový úrad je povinný registrovať len zdaniteľnú osobu. Paragraf 4 upravuje registráciu zdaniteľných osôb, ktoré majú na území Slovenska svoje sídlo, miesto podnikania, prevádzkareň a v prípade, že takéto miesto na Slovensku nemajú, majú v SR bydlisko alebo sa v SR obvykle zdržiavajú.
Zdaniteľnou osobou je taká fyzická alebo právnická osoba, ktorá vykonáva nezávisle ekonomickú činnosť. Za zdaniteľnú osobu sa považuje aj taká osoba, ktorá zatiaľ nevykonáva žiadne ekonomické aktivity, ale sa na budúce zdaniteľné obchody len pripravuje. Ak uvedené zdaniteľné osoby požiadajú o registráciu, daňový úrad musí každej žiadosti vyhovieť.
Zrušenie registrácie
-- Ak správca dane neskôr zistí, že platiteľ dane neuskutočňuje zdaniteľné obchody a všetky okolnosti nasvedčujú tomu, že ich nebude vykonávať ani v budúcnosti, zruší registráciu pre daň podľa § 81 ods. 4 zákona.
Od 1. januára 2005 sa novelizoval aj § 81 ods. 4, ktorý ukladá daňovým úradom povinnosť zrušiť registráciu pre daň, ak zistia, že nie sú dôvody na registráciu. Novelou sa vo všetkých registračných paragrafoch ustanovuje, že deň uvedený v osvedčení o registrácii, ktorým sa žiadateľ stáva platiteľom dane alebo osobou registrovanou pre daň, nesmie byť neskorší ako 31. deň po doručení žiadosti o registráciu pre daň (výnimkou je osvedčenie vydané podľa § 4 ods. 6 zákona).
Z uvedeného dôvodu musí podnikateľ, ktorý žiada o dobrovoľnú registráciu, zvážiť, kedy má podať žiadosť. Napríklad ak žiadosťou, ktorá bola doručená daňovému úradu 15. marca 2005, podnikateľ žiadal o registráciu za platiteľa dane od 1. júna 2005, daňový úrad vydá žiadateľovi v zákonom stanovenej lehote osvedčenie s dátumom registrácie za platiteľa dane 16. apríla 2005.
Zmeny od tohto roku
-- Novela zákona o dani z pridanej hodnoty č. 523/2005 Z. z. s účinnosťou od 1. januára 2006 obsahuje viaceré technicko-legislatívne a ďalšie úpravy, ktorých potrebu si vyžiadala nejednotná aplikácia niektorých ustanovení zákona v praxi.
Zmena nastala v § 4 ods. 4. Toto ustanovenie mení postup pri dobrovoľnej registrácii platiteľov dane v prípade osôb, ktoré sú účastníkmi združenia bez právnej subjektivity. Ak totiž súčet obratov združenia, ako aj obratov jednotlivých účastníkov nepresiahne za najviac 12 za sebou idúcich kalendárnych mesiacov sumu 1,5 milióna Sk, nemajú jednotliví účastníci združenia bez právnej subjektivity povinnosť podať žiadosť o registráciu. Ak sa však niektorý člen združenia rozhodol registrovať pre daň, musia tak urobiť všetci účastníci združenia k tomu istému dňu podaním žiadosti o registráciu miestne príslušnému daňovému úradu.
Predĺženie lehoty
-- Predĺžením lehoty na pridelenie identifikačného čísla a vydanie osvedčenia o registrácii (§ 4 ods. 5 zákona o DPH) sa umožňuje správcovi dane miestnym zisťovaním overiť údaje uvedené v žiadosti daňového subjektu. Správca dane teda v lehote 30 dní môže preveriť napr. tieto skutočnosti :
-- či ide o zdaniteľnú osobu,
-- miesto podnikania žiadateľa,
-- výšku obratu.
Týmto postupom sa zamedzí rôznym bezdôvodným registráciám, respektíve správca dane získa obraz o žiadateľovi ešte pred jeho registráciou. Pre objektívnosť posúdenia oprávnenosti podanej žiadosti môžu o nej na daňovom úrade opäť rozhodovať i komisie zriadené na tento účel.
Posúdenie obratu
-- Zmena nastala aj v odseku 9 § 4. Uvedené ustanovenie definuje obrat na účely registrácie platiteľa dane, keď v minulosti dochádzalo k nejednotnosti vo výklade tohto pojmu. Ak totiž daňový subjekt vykonával zdaniteľné transakcie s miestom dodania mimo tuzemska, nebolo jednoznačné, či príjem (výnos) z tejto činnosti vstupoval do zákonom posudzovaného obratu. Preto bolo toto ustanovenie doplnené, keď do obratu vstupuje len príjem (výnos) z dodávaných tovarov a služieb s miestom dodania v tuzemsku.
Zahraniční podnikatelia a DPH
-- Zmena nastala aj v § 5. Uvedené ustanovenie upravuje pre zahraničných podnikateľov povinnosť registrovať sa v tuzemsku za platiteľov dane, ak začnú vykonávať tuzemskú činnosť, ktorá je predmetom dane.
V praxi sa vyskytli problémy v súvislosti s časovým momentom splnenia registračnej povinnosti. Z tohto dôvodu zahraničný podnikateľ, ktorý sa rozhodne vykonávať v tuzemsku činnosti podliehajúcej dani, podá žiadosť o registráciu pre daň už pred začatím vykonávania tejto činnosti.
Oslobodené od dane
-- Ustanovenie sa doplnilo o ďalšie prípady, keď zahraničná osoba, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň a ktorá dodáva tovary a služby s miestom dodania v tuzemsku, nie je povinná registrovať sa pre daň, pretože dodávané služby sú oslobodené od dane, alebo osobou povinnou platiť daň je príjemca plnenia. Medzi tieto tovary a služby patria:
-- prepravné služby oslobodené od dane podľa § 46 (tzv. medzinárodná preprava osôb), § 47 ods. 6 (preprava tovaru v súvislosti s jeho vývozom), § 48 ods. 8 (preprava tovaru v súvislosti s jeho dovozom),
-- služby a tovar inštaláciou alebo montážou, ak dochádza k prenosu daňovej povinnosti na príjemcu podľa § 69 ods. 2 až 4,
-- zemný plyn a elektrina, ak povinnosť platiť daň, prechádza na príjemcu plnenia podľa § 69 ods. 9,
-- tovar dovezený z tretieho štátu a dodaný z tuzemska do iného členského štátu, ak zahraničná osoba bola zastúpená pri tejto transakcii daňovým zástupcom podľa § 69 a),
-- tovar v rámci trojstranného obchodu, na ktorom je zahraničná osoba zúčastnená ako prvý odberateľ.
Z ustanovenia § 7 ods. 3 bola vypustená lehota na registráciu, ktorá bola viazaná na deň doručenia žiadosti o registráciu. Túto lehotu nebolo možné aplikovať v praxi. Okrem toho osvedčenie o registrácii obsahuje len údaj o dni jeho vydania.
S účinnosťou od 1. januára 2006 sa s cieľom taxatívneho ustanovenia jednoznačného postupu doplnilo ustanovenie § 50 ods. 4 zákona o DPH, a to v tom, že zdaniteľná osoba, ktorá sa stala platiteľom dane v priebehu kalendárneho roka, vypočítava koeficient podľa § 50 ods. 2 zákona o DPH z údajov len za to obdobie, v ktorom mala postavenie platiteľa dane.