Teraz do práce na oživovanie slávy antického Ríma zapojili i počítače. Vedci z niekoľkých univerzít pracujú na modeli, ktorý poskytne virtuálny trojrozmerný obraz "večného mesta" do všetkých detailov.
Rome Reborn - mesto na vrchole slávy
Návštevník, ktorý do Ríma prišiel hľadať pamiatky z čias rímskej republiky či cisárstva, býva často sklamaný. Slávne Forum Romanum je iba zoskupenie nepríliš zachovaných trosiek, rovnako Palatin a ďalšie pamiatky. Koloseum, Caracalove kúpele a niekoľko triumfálnych oblúkov - to je takmer všetko, čo aspoň trocha zostalo z tých najhonosnejších stavieb v pôvodnom stave.
To by sa malo teraz zmeniť. Počítačový model nazývaný Rome Reborn (Znovuzrodený Rím) by mal návštevníkovi ukázať antickú metropolu trojrozmerne a do všetkých detailov. Pôjde o vôbec najväčšie virtuálne 3D zobrazenie, akým bola dosiaľ vytvorená podoba historického mesta.
"Rome Reborn ukazuje mesto za Aureliánovými hradbami v roku 320 nášho letopočtu, teda za cisára Konštantína," hovorí riaditeľ projektu Bernard Frischer. "V tom období bol Rím multikultúrnou metropolou západnej pologule a dosiahol vrchol svojho antického rozvoja. Odhadujeme, že vtedy tu žilo asi milión obyvateľov."
Letopočet nebol zvolený náhodne. Práve v tom období cisár Konštantín nazývaný Veľký usúdil, že poloha Ríma sa pre riadenie rozľahlej veľríše nehodí a iba o niekoľko rokov neskôr založil na Bospore novú metropolu Konstantinopolis (súčasný Istanbul). Odvtedy začal význam Ríma upadať. Na vypracovaní modelu spolupracujú University of Los Angeles, University of Virginia a University of Carolina s niekoľkými ďalšími inštitúciami vrátane talianskych, nemeckých a britských pracovísk.
"Náš model návštevníka okrem iného zavedie napríklad do vnútra Kolosea za čias jeho najväčšej slávy," pokračuje Bernard Frischer. Ukáže napríklad ako výťahy vynášajú z podzemných priestorov do arény zvieratá určené na gladiátorské hry alebo lovecké scény.
Virtuálny stroj času
Práce na prvej fáze modelu Rome Reborn už trvajú viac ako desať rokov. Medzinárodný tím archeológov, historikov, architektov a ďalších expertov zhromažďoval všetky dostupné informácie zo zachovalých stavieb a vykopávok, avšak tiež zo slovných opisov v dochovaných antických textoch, zo starých máp, z vyobrazení a tiež zo skutočného modelu antickej podoby mesta (Plastico di Roma Antica), ktorý sa nachádza v mestskom múzeu.
"Nebola to jednoduchá práca," vysvetľuje Bernard Frischer. "Starorímski autori majú veľmi dobrú povesť, napriek tomu si v mnohých prípadoch navzájom odporujú. Napríklad údaje o počte diváckych miest v Koloseu kolíšu od 35- do 78-tisíc." Experti tiež vyhodnocovali, ako vyzerali sochy a ďalšie pamiatky ešte pre tým, než na nich zapracoval čas a smog z modernej premávky. Potom nastúpili laserové skenery a programovacie nástroje na vytváranie počítačovej virtuálnej reality. Vznikla akási digitálna obdoba nálezov z Pompejí: mesta, ktorého čas sa náhle zastavil uprostred plného života. Tentoraz nie pre sopečnú erupciu, avšak vďaka digitálnym technológiám. V súčasnosti je hotová verzia Rome Reborn 1.0. Zachytáva vonkajšiu podobu okolo sedemtisíc budov od najslávnejších až po sklady a ďalšie hospodárske objekty.
Približne 30 z nich si bude môcť virtuálny návštevník prezrieť aj zvnútra. Samozrejme, pôjde o tie najslávnejšie a najdôležitejšie. Popri Koloseu to bude napríklad Senát alebo bazilika vybudovaná cisárom Maxentiom a niekoľko ďalších. Interiéry budú mať kompletnú sochársku a nástennú výzdobu.
Od zrodenia k pádu
Rome Reborn 0.1 je skutočný 3D model, ktorý beží v reálnom čase. Požívateľ sa jednoducho v ňom môže pohybovať slobodne všetkými smermi. Tvorcovia predpokladajú, že ich výtvor budú mať k dispozícii tiež návštevníci antických pamiatok v skutočnom Ríme. Mohol by byť súčasťou prehliadky Kolosea a ďalších významných archeologických lokalít. Turisti tak budú môcť porovnať, čo z bývalej slávy "večného mesta" zostalo po bezmála sedemnástich storočiach. A snáď si aj uvedomiť, aké pominuteľné sú hmotné statky, zatiaľ čo duchovné plody sveta starých Rimanov v mnohých smeroch stále žijú. Model bude tiež sprístupnený na internete - videoukážky možno vidieť napríklad na www.romereborn.edu.
Verziou Rome Reborn 0.1 sa však práce na virtuálnom Ríme nekončia. Je totiž vytvorený tak, aby ho bolo možné modulárne rozširovať. Bude možné doň napríklad zahŕňať nové archeologické objavy, predovšetkým ho však jeho tvorcovia chcú rozšíriť v čase. V budúcnosti by mal používateľom ukázať kompletnú premenu osady na sklonku doby bronzovej z 10 storočia pred naším letopočtom v svetovládne mesto - až po jeho úpadok počas vojen s Gótmi v 6. storočí nášho letopočtu. Rovnakou metódou bude možno oživiť aj mnoho iných pamiatok, ktoré už neexistujú.