Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome musia vo všetkých záležitostiach aktívne komunikovať so správcom. Na starosti to má buď ich vybraný zástupca alebo šéf spoločenstva. Zástupca informuje vlastníkov v dome o činnosti správcovskej organizácie a o všetkých dôležitých otázkach týkajúcich sa celého objektu. Ide najmä o poruchy spoločných zariadení, ktoré obmedzujú prevádzku bytového domu, ako je napríklad nefungujúci výťah, ďalej môže ísť o dodávku energií a vody, ale napríklad aj o poškodenie svietidiel či iných spoločných častí alebo zariadení.
Kým v minulosti mohol zastupovať vlastníkov aj človek, ktorý v dome nevlastnil žiaden byt ani iný priestor, po novom to od novely bytového zákona už neplatí. V súčasnosti to môže byť len osoba, ktorá je v dome vlastníkom. Zástupca bývajúcich však má aj ďalšie obmedzenia vyplývajúce zo zákona. Nemôže napríklad rozhodovať o veciach, o ktorých môžu rozhodovať len spoločne všetci vlastníci bytov v dome. Súčasne platí, že vlastníkom prináležia rozhodnutia v presne vymedzených predmetoch hlasovania. Na odlišné témy a predmety hlasovania sa legislatívne vyžadujú príslušné kvóra na to, aby ich účastníci schôdze či zhromaždenia schválili.
Od poslednej novely nastala pre vlastníkov bytov významná zmena aj v tom, že schôdza alebo písomné hlasovanie musí prebehnúť do 15 dní, odkedy sa správcovi alebo rade spoločenstva doručila takáto žiadosť. Stačí na to aj štvrtina vlastníkov. Ide o to, aby sa zamedzilo prieťahom zo strany správcu či rady, ak z ich strany nie je záruka na včasné vyhlásenie schôdze alebo písomného hlasovania.
O týchto, ale aj mnohých ďalších zmenách, ktoré ovplyvňujú a regulujú život vlastníkov bytov vfrátane správcovských firiem sa dočítate v dnešnej servisnej prílohe nášho denníka HN EXPERT.