StoryEditor

Prechod na euro z pohľadu podnikateľa

25.06.2007, 00:00

Podnikateľské prostredie obsahuje dva typy fenoménov -- stabilné a premenné prvky. Premenných je oveľa viac a vyvolávajú nutné zmeny. Tie znamenajú riziká, ale najmä príležitosti. Jednou z tých, ktoré čakajú aj podnikateľov na Slovensku, je prechod koruny na euromenu, ktorý sa očakáva od 1. januára 2009. Táto obrovská transformácia prináša neistotu, očakávania, ale najmä nové úlohy, okrem iného aj pre podnikateľské subjekty.
I. Pohľad bežného občana
Keď sa dnes príde bežný občan spýtať do banky, ako investovať z hľadiska výhodnosti alebo nevýhodnosti prechodu koruny na euro, bankoví úradníci ho zatiaľ nedokážu podrobne informovať o prognózach kurzov. Banky by však mali v danom smere vedieť najviac, čo potom majú vedieť o prechode na euro bežní úradníci a občania, medzi nimi aj mestá a obce? Ale bežný občan sa aj tak učí. Napríklad sa naučil, že teraz sa oplatí viac než do úspor peňazí v banke investovať do kúpy dobrej nehnuteľnosti.
II. Pohľad podnikateľa
Kým sa niektoré otázky vyjasnia a príde dostatok odpovedí na všetky doteraz neznáme a nezodpovedané otázky, múdry podnikateľ a šikovný biznismen nesmie, na rozdiel od bežného spotrebiteľa, čakať a už teraz by mal zvoliť racionálnu stratégiu a vlastný pragmatický europlán. Vlastná akčnosť a mobilita je jeho výhodou na ceste pred konkurenciou.
Pravda, niečo možno urobiť až neskôr, niečo však ihneď. Koncentrujte sa teda na to, čo dokážete ovplyvniť už dnes. Netrápte sa kontraproduktívne nad tým, čo nezávisí od vás a príde až neskôr.
III. Čo možno urobiť hneď
Najlepšie je použiť jednoduchý sedliacky rozum a vybrať si niečo z nasledujúcej ponuky možných krokov, ktoré bude zrejme nevyhnutné urobiť, a to z pohľadu každého, kto sa chce čo najlepšie pripraviť na prechod koruny na euro.
-- určiť zodpovednosť a vymenovať vo firme pracovníka, ktorý bude zodpovedný za prípravu prechodu na euro (ak ide o väčšiu firmu, určiť komisiu a vymenovať predsedu, prípadne aj prijať nového človeka a vyčleniť mu miesto v organizačnej štruktúre),
-- ihneď začať s prípravou na euro v rámci dostupnosti informácií, akú si vie podnikateľ a firma opatriť individuálne,
-- vypracovať zoznam dotknutých informačných zdrojov, odkiaľ možno relevantné informácie zozbierať,
-- poradiť sa s ostatnými podnikateľmi (v SOPK, v ZPS, s priateľmi alebo vo veľkostne podobných typoch, ako je vaša firma),
-- požiadať písomne o pomoc príslušné inštitúcie kvôli prísunu informácií o eure upravených na účely biznisu, napríklad NBS alebo MV SR, MF SR,
-- vycestovať na študijnú cestu do niektorej menšej krajiny v EÚ, ktorá už euro používa (najlepšie do takej, s ktorou už má primátor alebo starosta viacročnú družbu či dohodu o priateľstve) a získať informácie od kolegu -- obchodného partnera v takej krajine, kde už museli prechod meny na euro absolvovať. Dobrým tipom je vývojovo a veľkostne podobné Slovinsko alebo Rakúsko,
-- vypracovať vlastné jednoduché koncepty -- najmä CENOVÚ KONCEPCIU (ministratégiu a akčný plán prechodu na euro) -- postup nutných krokov aj s príslušným termínovníkom, zodpovednosťou garantov a harmonogramom. Zaradiť ho ako stály bod do porady vedenia firmy a priebežne kontrolovať plnenie,
-- zaviesť vo firme Euro databanku informačnú, kde sa budú koncentrovať všetky informácie, výstrižky, rešerše, články k prechodu na euro z hľadiska možných rizík a problémov podnikania,
-- sledovať špeciálne biznis časopisy o podnikaní a ekonomike.
IV. Dostupné zdroje
Pre tých, ktorí nemajú vedomosti o tom, čo prechod na euro prinesie, ani dosť peňazí na obsadenie kapacít špecialistov, pár zmienok o niektorých dostupných informačných zdrojoch:
Internet: internetové vyhľadávače, napríklad: www.google.sk (stačí zadať jednoduché slová EURO, EUROMENA a pod.) + webové stránky kompetentných inštitúcií (NBS, ZMOS).
Knižnice: špecializované knihy o prechode na euro (napríklad od doc. Balka).
Televízia: špeciálne relácie o financiách + spravodajstvo.
Brožúry a infokampane: štát vyčlenil na informovanosť všetkých občanov o prechode na euro milióny, za čo sa realizujú informačné letáky a brožúry, ktoré bude vhodné získať a dôkladne preštudovať.
Zdroje podnikateľského sektora: podnikateľské združenia, komory, cechy a zväzy (SOPK, ZPS)
RESUME: Euro bude realitou od roku 2009. Zostáva už len okolo 500 dní, aby podnikateľský segment zvládol dôležitú prípravu i vlastný prechod korún na euro. Základom úspechu je neodkladať kroky a začať systematicky pracovať na tom, čo je nám známe už dnes.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
23. december 2024 04:26