StoryEditor

Je Zlatý bubon stále zlatý? Asi nie

28.10.2007, 23:00
Svetoznámy festival reklamy v Portoroži odhalil neskúsenosť poroty a jej neprofesionálne ťahy.

Medzi 14. a 19. októbrom sa v slovinskom letovisku Portorož konal už 14. ročník festivalu reklamy z "novej" Európy menom Golden Drum. Tento ročník však sklamal.

Nebolo to len slabou úrovňou sprievodných parties, ktoré v minulosti Golden Drum tak veľmi preslávili. Oveľa väčším sklamaním boli rozhodnutia porôt. Hodnotiť reklamu je vždy subjektívne, ale od medzinárodného festivalu by som predsalen očakával aspoň nejaký štandard.
Päťročná starina
Napríklad je absurdné, ak najvyššie ocenenie Grand Prix v kategórii outdoor získa práca s motívom, ktorý som na tomto festivale videl prihlásený už pred piatimi rokmi. A oveľa lepšie na tom nie je ani cena Grand Prix v kategórii print, ktorú dostal prevarený princíp dvoch obrázkov vedľa seba (tiež známe ako "before/after motív"). Navyše použitý bez skutočnej invencie. Je mi ľúto, ale ukázať dvakrát totožnú rodinnú fotku (pričom jediný rozdiel je iný "otec") s odkazom, že život bude pokračovať aj bez vás, a preto šoférujte opatrne - to skutočne nevyniká ničím oproti stovkám podobných inzerátov.

V srbskej New Moment New - Ideas Company využili neostrú fotku na „promovanie“ basketbalového turnaja veteránov. Dostali zlato.
Reklamu na túto outdoorovú športovú obuv značky Converse sme mali šancu vidieť aj u nás. Jej nádherná výtvarnosť si získala nielen spotrebiteľov, ale aj porotu, ktorá jej udelila zlato.
Víťaz Grand Prix v kategórii outdoor od viedenskej agentúry DraftFCB Kobza nie je zlý, ale motív bublifukového kondómu bol prihlásený v Portoroži už pred piatimi rokmi. Škoda, že ho porota nevidela.
Inzerát agentúry Saatchi&Saatchi Rumunsko si vystačil s jedinou hviezdičkou reprezentujúcou zovretý (slušne povedané) rectus. Na odkomunikovanie posolstva pre liek proti hnačke to stačilo. Na zisk ocenenia, žiaľ, nie.
Hoci sa na štadióny nesmú nosiť pivové fľaše, Topvar to dokázal. Agentúra Istropolitana D’Arcy preň vymyslela plastové makety pivových fliaš, ktoré sa dajú použiť ako trúbky. Dostala Strieborný bubon. Kliknutím na obrázok ho zväčšíte.
Strieborný bubon v kategórii outdoor si odniesla aj pražská TBWA za príspevok k celosvetovému konceptu Wonderbra, ktorý hovorí o sexe bez skĺzavania do nevkusností. Snímky: Peter Šebo

Zámer, alebo neznalosť?
Ale to všetko je iba malá predohra k najväčšiemu kiksu organizátorov a poroty tohtoročného Golden Drumu. Neoddiskutovateľne sa ním stalo udelenie jedinej ceny v kategórii TV&Film Promo - reklamnému spotu, pričom štatút túto kategóriu definuje ako súťaž televíznych upútavok (mimochodom, aj všetky shortlisty získali iba reklamné spoty). Dalo by sa pochopiť, ak by americká agentúra omylom prihlásila svoje vynikajúce TV spoty do nesprávnej kategórie, či už preto, že kategória TV spotov nie je otvorená pre nestredoeurópske produkcie, alebo z dôvodu, že za Atlantikom nazývajú kategóriu reklamných spotov zvyčajne TV&Film. Ale nad čím tak urputne rozmýšľali organizátori, ak tieto spoty automaticky nevylúčili zo súťaže? A navyše, prečo sú v porote ľudia, ktorí nepoznajú svetoznámu kampaň proti fajčeniu "truth"? Prečo sa v porote nenašiel nikto, kto by si všimol, že sa pozerá na reklamný spot, a nie na televíznu upútavku?
Niektoré odpovede sa snáď dozvieme na Golden Drum 2008.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. december 2025 08:44