StoryEditor

Hľadal som miesto, kde to stále žije

26.06.2008, 00:00

Prekvapil vás niekedy ako užívateľa počítaču vírus?
Otázkam bezpečnosti sa venujem v podstate od začiatku 90. rokov, takže som bol pri tom, keď sa začali šíriť prvé vírusy. Býval som v tom čase v Spojených štátoch, kde som "objavil“ aj internet. Keďže som sa orientoval hlavne na unixovú a sieťovú bezpečnosť, dlho som DOS a Windows nemal, takže ma vírusy vlastne ani prekvapiť nemohli. Ale, samozrejme, som tento svet vnímal a zaujímal som sa oň.

Skutočne ste nikdy neboli vystavený v tomto smere žiadnemu ataku?
Určite som ako každý mal nejaké vírusy. Zhodou okolností najviac som ich nachytal teraz na dovolenke pre nástupom do Esetu.



Ale zavírený počítač, nebola tá hlavná motivácia zamestnať sa v antivírusovej firme?
(Smiech). Je to príjemný bočný efekt.

A aký bol teda ten hlavný dôvod?
Keby sa ma niekto začiatkom 90. rokov opýtal, či by som išiel do vznikajúcej slovenskej firmy robiť antivírus, tak by som to pokladal za bláznivý nápad. Tento trh je veľmi ťažký. Sú tu veľkí hráči ako Symantec alebo McAfee, ktorí majú obrovské marketingové rozpočty a veľké laboratóriá. Potom sú tu menšie firmy plné šikovných východoeurópskych hláv, ako je Kaspersky a veľa ďalších firiem. Ale ako niekto slávny povedal, vlka netrápi, koľko je oviec. A toto je myslenie, ktoré tu bolo vždy prítomné, a to ma lákalo.

Žili ste v USA. Išlo len o štúdium, alebo ste v Amerike začali budovať aj svoju kariéru?
Študoval som finančníctvo, a možno aj vďaka tomu, že som pracoval aj vo výpočtovom stredisku na vysokej škole, som nezostal len jednostranne orientovaným manažérom. Vtedy bol rozdiel medzi technológiami u nás a za oceánom obrovský. Na univerzite v Austine sme mali v roku 1994 viac IP adries ako celé Československo. A tak sa mi podarilo získať určitý technologický náskok pred tým, ako som sa po škole vrátil späť a začal pôsobiť v oblasti počítačovej bezpečnosti.

Práve skúsenosti z univerzity boli hlavnou motiváciou, prečo ste sa rozhodli pre pôsobenie v IT?
Veľkú úlohu zohrala aj príťažlivosť, ktorú v sebe má svet počítačov, technológie. Nič nerastie tak ako IT, takže keď som si ako mladá horúca hlava hľadal miesto, kde to žije, tak to bola jasná voľba.

Začínali ste v Sun Microsystems, čo je tvorca možno trochu netradičných platforiem. Lákalo vás práve to, že ide o niečo neštandardné?
Ich technológie ma zaujímali už počas pôsobenia v Spojených štátoch, práve kvôli tomu, že ide o inovatívnu firmu s iným pohľadom. Páčil sa mi ich opozičný názor proti svetu Microsoftu a jeho technológiám. Na Slovensku som nastúpil do relatívne novej pobočky, venoval som sa obchodu, čo vo mne skombinovalo lásku k technológiám s ekonomickým rozmerom. A to ma vždy bavilo, pohybovať sa na rozhraní týchto dvoch svetov.

Istý čas ste pôsobili aj ako country manager Avnetu v Holandsku. Je nejaký rozdiel medzi fungovaním firiem u nás a "vonku“?
Aby som sa priznal, čakal som, že sa v Holandsku viac naučím o tom, ako robiť veci moderne a efektívne. Ale keď som sa vrátil späť na Slovensko, gratuloval som kolegom, ako to tu robíme dobre. Radikálny rozdiel bol však v business etike. Tá je na úplne inej, oveľa vyššej úrovni. Tam naozaj platia dohody. A ľudia robia rozhodnutia na základe objektívnych informácií. Takže v Holandsku stačí byť lepší, lacnejší, čo u nás nie je pravidlom.

Čiže na Slovensku je možno "tvrdší kapitalizmus“ ako v západne Európe?
Je tu silné konkurenčné prostredie, agresívnejšie v porovnaní konkrétne s Holandskom, hlavne čo sa týka metód a postupov.

Ako sa teda predáva softvér, ktorý má vo svete množstvo bezplatných alternatív?
Je to obchod s dôverou. Veľa ľudí nedôveruje veciam, ktoré sú bezplatné. A bezpečnosť je služba, kontinuálny proces. Nestačí si stiahnuť produkt, ktorý ma ochráni dnes. V takom rýchlo napredujúcom prostredí, ako je IT, musí zodpovedať aktuálnym potrebám. Preto je nevyhnutná aj neustála podpora, musí existovať mašinéria ľudí, ktorá sa stará o aktualizácie, čo sa dá len ťažko spojiť s bezplatným servisom.

Čiže aj tu platí, že nie sme takí bohatí, aby sme si dovolili kupovať lacné veci?
To napríklad funguje na ruskom trhu. Eset je tu jeden z tých drahších produktov, ale Rusi stojaci v obchode pred niekoľkými riešeniami si vyberajú práve nás.

Rusko je len jednou z mnohých krajín, kde pôsobíte, taký globálny záber nie je pri slovenských firmách bežný. Z pohľadu obchodného riaditeľa, kde je ešte priestor na ďalší rast?
Nemáme silné zastúpenie vo všetkých kútoch sveta. Ešte stále máme rezervy v Ázii a na severoamerickom trhu, ale napríklad aj v blízkom Nemecku. Intenzívne zároveň uvažujeme aj nad rozšírením produktového portfólia.

Dá sa ďalšia expanzia robiť len pomocou štyroch zastúpení, ktoré v súčasnosti máte mimo Slovenska?
Nie je tajomstvom, že zvažujeme otvorenie ázijskej pobočky. Vyberáme z trojice Japonsko, Hongkong a Singapur. V Japonsku a v Číne sa nám darí, teraz sa chceme zamerať aj na Indiu a okolité štáty a na juhovýchodnú Áziu.

A akú úlohu pri vašom globálnom zameraní zohráva slovenský trh?
Samozrejme, je dôležitý, keďže je domáci. Navyše predaj antivírusov tu rastie rýchlejšie ako vo svete. To súvisí so stúpajúcim počtom domácností, ktoré používajú počítač a sú pripojené na internet. Antivírus si už kupujú aj ľudia, ktorí by tak ešte pred rokom neurobili.

Spomenuli ste aj rozširovanie produktového portfólia. O čo konkrétne ide?
Je to napríklad softvér na kontrolu správnych nastavení operačného systému a zameriame sa aj na mobilné platformy, v týchto dňoch prebieha verejné testovanie mobilného antivírusového riešenia. Zároveň sa chceme presadiť aj na Mac a Linux. V budúcnosti vidím potenciál aj v zálohovaní a v klastrových technológiách. A pripravujeme akvizíciu firmy, ktorá pôsobí aj v oblasti sieťovej bezpečnosti. To nám určite prinesie množstvo nápadov pri produktovom raste.

Kto je Miroslav Pikus
Miroslav Pikus je od júna novým obchodným riaditeľom spoločnosti Eset. Vyštudoval na zahraničných ekonomických školách v americkom Austine a v Amsterdame, titul Master of Business Administration získal na City University - Vysokej škole manažmentu v Bratislave. V minulosti pracoval ako account manager a neskôr ako engagement and project manager v Sun Microsystems Slovakia. Pred príchodom do Esetu pôsobil ako obchodný riaditeľ v spoločnosti Avnet Technology Solutions Slovakia a tiež ako zastupujúci country manažér v pobočke Avnet Technology Solutions v Holandsku.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 09:29