StoryEditor

Vzťahy sa budujú zhora nadol

26.07.2007, 00:00
Vzájomné tykanie búra hierarchické bariéry

V systéme riadenia a výkonnosti firiem zohrávajú podstatnú úlohu vzťahy a firemná kultúra. Uprednostniť preto vzájomné vykanie či tykanie? Aký to má dosah na vzájomnú slušnosť a profesionalitu? Podľa Evy Birčákovej (GlaxoSmithKline) vo firmách podobnej veľkosti a s podobnou kultúrou sa zväčša stretáva s tykaním. Osobne ho uprednostňuje tiež. Pravý opak jej evokuje odstup, bariéru a hierarchickú organizáciu. Ako ďalej uvádza, v ich spoločnosti je vekový priemer 34 rokov. Tykanie vytvára bezprostrednejšie vzťahy a eliminuje hierarchické bariéry, ktoré bývajú škodlivé. Všetci sa podľa vyjadrenia Evy Birčákovej stretávajú niekoľkokrát do roka na celofiremných podujatiach s pracovným i so zábavným programom, počas ktorých sa spoznávajú a vytvárajú neformálne vzťahy.

Bez rozdielu veku a statusu
Spomínané vzťahy lámu bariéry. Podľa Evy Birčákovej všetkých vo firme spája práve ich firemná kultúra, spoločne využívané hodnoty, práca, ktorá ich baví a spoločné úsilie dosiahnuť konečný výsledok. Uprednostňuje preto participatívny štýl riadenia, kreatívnu prácu s ľuďmi s akcentom na ich rozvoj. V mode tykania je toto všetko spontánnejšie a prirodzenejšie.
Nejde však v zmysle jej vyjadrenia o písané či nepísané pravidlo. Ak sú niektorí skôr introverti, chvíľu im trvá, kým sa s niekým zblížia a je úplne v poriadku, ak uprednostnia vykanie. V každom prípade je to podľa nej často nielen vecou osobnej voľby, ale aj spoločenských konvencií či firemnej kultúry. Prvoradá je slušnosť a profesionalita.

Zhora nadol
Podľa výkonnej riaditeľky a_set Ivety Uhrovej (systémy pre správu ľudských zdrojov), firemnú kultúru budujeme a ovplyvňujeme vždy zhora nadol. Vedenie a manažéri sú nositeľmi firemných hodnôt a správania, ako aj firemných procesov a systémov. Pod pojem firemná kultúra zahŕňa hodnoty, podľa ktorých firma funguje a štýl správania, ktorý vyžaduje (soft stránka), ako aj systémy a procesy, ktoré má nastavené (hard stránka). Pokiaľ sa podľa vyjadrenia Ivety Uhrovej tieto dve stránky firemnej kultúry vzájomne podporujú a v praxi aj uplatňujú, je to dobrý predpoklad úspešnej firmy. Ak sú len na papieri alebo sú vo vzájomnom protiklade, nebude to fungovať. Zamestnanci budú zmätení a nebudú rozumieť, čo sa od nich vyžaduje. Ako ďalej uvádza Iveta Uhrová, ak manažéri sami nebudú nositeľmi kultúry a aktívnymi používateľmi firemných systémov, nestrhnú na svoju stranu zamestnancov, nezískajú si ich dôveru a angažovanosť.

Neprirodzená neformálnosť
Špecialistka na ľudské zdroje a komunikáciu Iveta Uhrová sa veľa ráz stretla s názorom, že neformálne vzťahy a tykanie oslabujú autoritu manažéra, seniora, alebo dokonca výkonnosť ľudí. Na základe vlastných skúseností s tým nesúhlasí. Uprednostňuje prirodzené neformálne vzťahy a tykanie. To znamená, že k nim dôjde postupne, nie na základe nejakého nariadenia či smernice. Ľudia veľmi rýchlo odhalia, ak je neformálnosť neprirodzená a slúži len ako odporučený nástroj na zlepšenie vzťahov. Zároveň sa stretla s mienkou, že ľudia flexibilitu zneužívajú. Všetko je však podľa jej slov o kultúre firmy, vzájomnej dôvere a správaní manažéra. Pokiaľ je manažér vzorom a so zamestnancami priebežne komunikuje a zároveň ich aj priebežne kontroluje, môže si firma dovoliť flexibilnejšie prostredie.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
14. november 2024 17:04