Platobnej neschopnosti dnes na Slovensku čelia štyri z desiatich firiem. Tomuto, najmä v kríze čoraz rozšírenejšiemu javu sa však dá predchádzať. Určite treba byť opatrný najmä pri uzatváraní kontraktov, treba si dať zaplatiť vopred a prísne sledovať, ako odberatelia hradia faktúry.
Zaplatenie platieb
Zabezpečiť pohľadávky sa dá stanovením úverových a kreditných limitov, do ktorých výšky môže odberateľ odoberať tovar alebo služby na faktúru - radí výkonná riaditeľka Intrum Justitia Slovakia Viktória Grossová.
Spoločnosť Coface Slovakia navrhuje, aby mala každá firma k dispozícii osobitného pracovníka či skupinu zodpovednú za starostlivosť o pohľadávky. Tí by kontrolovali inkaso platieb. Klientovi treba pripomenúť, že faktúru má zaplatiť ešte pred lehotou splatnosti. Prípadne ak neplatí, hneď mu volať. "Kto sa nezaujíma, ten nemá,“ vraví Tomáš Jurík, výkonný riaditeľ.
Poruke sú aj ďalšie riešenia, ako splátkové kalendáre, poistenie pohľadávok, bankové záruky či dokumentárne akreditívy (banka zaplatí exportérovi až po splnení podmienok akreditívu). Je možné žiadať i preddavky. "Nie je to však ideálna cesta na podporenie obchodu, pretože dnes je len máloktorá firma schopná plniť takúto podmienku,“ informuje Jurík
Poistenie pohľadávok
Na Slovensku je poistených len necelých päť percent pohľadávok. "Poistenie je ochrana proti škodám, ktoré by mohlo klientovi napáchať neplatenie odberateľov. Môže to byť poškodenie dobrého mena spoločnosti, zhoršenie bonity narušením cash-flow alebo druhotná platobná neschopnosť,“ vraví Tomáš Mezírka, country manager poisťovne pohľadávok Atradius. "Je to efektívne, keď ide o veľké zákazky a odberatelia sú zo zahraničia, prípadne z rizikových odvetví,“ vysvetľuje konateľ inkasnej agentúry EOS KSI Michal Šoltes.
Svoje pohľadávky však nepoisťuje Slovak Telekom. Kvôli vysokému počtu potenciálnych dlžníkov - nepodnikateľov - je problematické nájsť relevantnú poisťovňu. "V nasledujúcich mesiacoch plánujeme opätovne osloviť poisťovne na slovenskom trhu s požiadavkou o prezentovanie ich poistných produktov pre naše pohľadávky,“ povedala hovorkyňa Janka Burdová.
Mliekareň Koliba z Hriňovej zas využíva poistenie pohľadávok väčšiny svojich odberateľov. "Poistenie je efektívne, zabezpečí vám informácie o odberateľovi. Aj keď v poslednom období sú poisťovne veľmi opatrné a zmenšujú počet subjektov, ktoré chcú poistiť, alebo im prípadne znižujú kredit,“ hovorí predseda predstavenstva Ján Malatinec.
Termíny splatnosti
Podľa Šoltesa sa na Slovensku udomácnil nezdravý jav: značná časť firiem potichu akceptuje nedodržiavanie termínov splatnosti a začína pracovať s pohľadávkami často 20 až 30 dní po splatnosti. "Najčastejšou príčinou je strach o udržanie zákazníka,“ tvrdí Šoltes. Lehota splatnosti nemusí byť len 30-dňová. Ak je to pre firmu i klienta prijateľné, môže ju skrátiť na 14 i 21 dní.
"Ak dlžník odmieta uhradenie pohľadávky veriteľa v mimosúdnom konaní, nastupuje štádium súdneho, v prípade potreby aj exekučného konania,“ informuje Grossová. "Vymáhanie pohľadávok prostredníctvom takéhoto konania je veľmi zdĺhavé a málo úspešné,“ uviedol Malatinec. Najdôležitejšia je prevencia - nečakať na platobnú neschopnosť, kým príde, ale aktívne sa pred ňou chrániť.