StoryEditor

Nebuďte zlodejmi vlastného času

23.04.2009, 00:00

Redukcia počtu ľudí vo firmách prináša so sebou aj vyšší tlak na výkonnosť tých zostávajúcich. Práve im neostáva nič iné, iba prijať ďalšie úlohy navyše a upraviť si pracovný čas. S tým súvisí aj neustále vzdelávanie. Ak nečakané zmeny neprijmú, väčšinou vo firme skončia.

Určite si priority
Nové úlohy u väčšiny ľudí vyvolajú zmätok. Efektívne plánovanie si vyžaduje zladiť niekoľko časových rámcov. Ten prvý a základný predstavuje pohľad na nasledujúce tri mesiace. V druhom prípade ide o dôkladné naplánovanie úloh na týždeň vopred. A do tretice - na každý nasledujúci deň si vopred určite priority, teda naliehavé úlohy. Kvôli splneniu záväzných termínov. Práve sledovanie každodenných priorít vám pomôže dosahovať dlhodobé ciele. "Pri tvorbe takéhoto plánu klaďte dôraz nielen na časovú náročnosť, ale aj na dôležitosť osoby (v rámci firemnej hierarchie), ktorá vám úlohu zadala,“ hovorí senior konzultantka Synergie Slovakia Petra Kováčová.

V prípade bežnej záťaže a dostatku času sa z psychologického hľadiska javí ako užitočné pustiť sa do najľahších úloh. V opačnom prípade je potrebné kategorizovať úlohy podľa priorít a zvoliť si opačný postup. V takýchto situáciach pomôže, ak sa pustíte do zložitých zadaní s vysokou prioritou a rozdelíte ich aj spolupracovníkom.

Plánovanie úloh na nasledujúci deň je najvhodnejšie večer po skončení pracovného času. Vtedy máte čistú hlavu. Ak by ste si nalinajkovali pracovný deň iba ráno po príchode do firmy, môžete sa nečakane dostať do časovej tiesne. Takto získate časové rezervy.

Veľmi vás môže pomýliť, ak si balík povinností budete značiť do rôznych stolových či elektronických diárov. Jednoducho na viaceré miesta. Najčastejšie sa vtedy stane, že na niektoré povinnosti a termíny zabudnete. V tomto prípade je spoľahlivé viesť si iba jeden hlavný obsiahly záznam.

Odkladanie úloh brzdí
Určite sa vám už neraz stalo, že ste dôležité a zložité zadania odkladali. V takom prípade sa dostavil stres, ktorý bol väčší než vypätie, ktoré by ste vynaložili pri ich plnení. Práve odkladanie povinností je zakorenený zlozvyk, ktorý vyplýva aj zo strachu, že zlyháte a dopustíte sa omylu. Alebo dokonca z nerozhodnosti, akým spôsobom sa do toho pustiť.

Podraziť vás môže aj perfekcionizmus. Pokiaľ si totiž nemyslíte, že úlohu zvládnete dokonale, nezačnete s jej riešením. Odkladanie aj tých najmenších a nenáročných raz spôsobí, že sa stanú pre vás navždy neriešiteľnými.

Zlodeji času
O minúty a hodiny pracovného času sa okrádate predovšetkým sami. "Medzi jeho hlavných zlodejov sa môžu okrem typickej cigaretky a kávy počítať aj riešenia nepodstatných úloh, z čoho vyplýva neefektívne využívanie času. K ďalším okrádačom o vzácne minúty patrí aj používanie diskusných fór (chatovanie), bezprostredné venovanie sa elektronickej pošte či bezcieľne surfovanie po internete,“ upozorňuje Petra Kováčová.

Prestávky sú, samozrejme, nevyhnutné, lúžia na regeneráciu a odpočinok. Určite sa budete po nich vedieť viac koncentrovať. Ale určite by ste si ich nemali dopriať trikrát v priebehu hodiny. Odpočinúť si bez stresu môžete až po splnení priorít. Nijaká prestávka sa nesmie stať vaším alibi na ich odkladanie. V každom prípade je aj samotný relax v práci dôležité plánovať. Napríklad v určitej fáze plnenia úlohy alebo po skončení povinností. Aj v tomto smere si musíte zachovať sebadisciplínu.

Žiadajte vysvetlenie
Každý šéf vám musí vysvetliť význam a dôvod plnenia jeho zadaní. "Jedine vtedy, ak ich úplne pochopíte, splníte ich s chuťou a správne. V praxi sa totiž často stretávame s tým, že nadriadený zadá úlohu iba preto, aby vôbec nejakú zadal,“ zdôrazňuje konzultantka Synergie Slovakia Lucia Krechňáková.

Zamestnávateľ vás so zvyšujúcimi sa nárokmi a s novými povinnosťami jednoducho "hodí rovno do vody“. A je iba na vás, ako si všetko zorganizujete, aby ste to zvládali. Potrebné vedomosti môžete nadobúdať jedine vo voľnom čase. Veď vo firmách sa šetrí a so zaškoľovaním na nové funkcie tak radšej nerátajte. Daný stav vás môže aj obohatiť a otvoriť vám nové možnosti, ako sa realizovať a osobnostne rásť. V nijakom prípade sa však nestaňte otrokom vlastnej práce.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 21:29