StoryEditor

Šéfa presviedčajte ako vášho klienta

14.05.2009, 00:00

Každý správny šéf dáva svojim ľuďom priestor na prezentáciu ich vlastných nápadov. Podstatné však je dokázať ich presadiť a presvedčiť nadriadeného o tom, že to firme prinesie pozitívny obrat.

Musí to byť prínos
Každý šéf je iný, a preto neexistuje univerzálny spôsob, ako voči nemu presadzovať svoje nápady. Zakladateľ poradenskej skupiny Appel Counseling Ľubomír Dranga hovorí, že dobrou stratégiou je, ak aj na šéfa pozeráte ako na vášho klienta. Veď ani toho nekritizujete, nevyčítate mu, čo urobil zle, ale konštruktívne pristúpite k riešeniu a snažíte sa ukázať mu váš prínos k výsledku tak, aby bol spokojný.

Predovšetkým zhodnotíte situáciu, možnosti a navrhnete ďalšie kroky. Samozrejme, nezabudnete zistiť aj jeho názor a prípadné riešenia, ktoré by navrhol on sám. Druhým krokom je predostrieť vašu myšlienku a presvedčiť nadriadeného o jej prínosoch. Vrcholní manažéri sa vo všeobecnosti zhodujú na tom, že počas roka dávajú priestor svojim podriadeným zhromažďovať svoje nápady, ktoré prinesú zlepšenia v ktorejkoľvek oblasti.

"Ak chce svoj nápad presadiť zamestnanec, tak musí presvedčiť manažment o jedinom: že jeho nápad prinesie spoločnosti výhodu. Lepšie procesy, efektívnejšie fungovanie, nový výrobok alebo službu, ktorá vygeneruje zaujímavý obrat. Jednoducho niečo, čo pomôže zvýšiť hodnotu firmy. Ak sa zamestnancovi podarí presvedčiť vedenie o tom, že nápad je dobrý, je už len na manažmente firmy, aby o tom presvedčil zvyšok tímu. A to je dôvod, prečo majú tímové nápady najväčšiu šancu na úspech. Ak je totiž nová stratégia, nový výrobok alebo čokoľvek iné výsledkom tímovej práce, odpadá množstvo času a problémov spojených s presviedčaním ľudí o kvalite nápadu,“ hovorí riaditeľ Coface Slovakia Tomáš Jurík.

Vhodný postup pri presadzovaní nápadu u šéfa

1. Nápad spracujte formou jasného projektu.
2. Pripravte si dokonalú prezentáciu.
3. Dohodnite si presný termín osobnej prezentácie u šéfa.
4. Vopred mu predložte projekt a dajte mu čas na jeho preštudovanie.
5. Počas prezentácie zdôraznite predovšetkým prínos pre celú spoločnosť.
6. Upozornite aj na možné riziká a negatíva vášho riešenia.
7. Snažte sa, aby pozitíva prevažovali. Inak to logicky nemá význam.
8. Nezabudnite sa opýtať na to, ako by daný problém riešil váš šéf.
9. Skúste jeho návrhu prispôsobiť vaše originálne riešenie. Ľahký kompromis nie je prehra.
10. Pripravte sa aj na možné pripomienky a námietky a snažte sa na ne okamžite reagovať.
11. Nezabudnite vyzdvihnúť všetky doterajšie úspechy firmy, na ktorých má váš nadriadený výrazný podiel.
12. Pokúste sa počas prezentácie zostaviť tím ľudí, s ktorým sa do projektu pustíte.
13. Ohraničte reálny čas jeho realizácie a spôsob merania výsledkov.

Buďte stále aktívni
V mnohých firmách využívajú ako nástroj na komunikáciu o zamestnaneckých nápadoch intranet. Všetko je otázka otvorených firemných kultúr. "Hoci sme stále veľkou spoločnosťou, veľmi dobrým príkladom je aj náš intranet, ktorý nie je len jednosmerný a plný firemných informácií na porozumenie a zladenie nášho fungovania, ale je aj interaktívny, môžu ho používať všetci. Dokonca máme aj veľmi otvorený blog, ktorý je často dosť kritický, čo dokazuje, že ľudia majú záujem vyjadriť sa k témam, ako je naše fungovanie voči zákazníkom, ale som rada, že okrem kritiky sa tam veľakrát podelia aj s pozitívnymi zážitkami. A o tom vzájomná komunikácia je, aby sme si lepšie porozumeli a mohli lepšie spolupracovať. Veď v práci trávime väčšinu svojho aktívneho času, takže je dobré, ak sa v nej môžeme naozaj realizovať a ak vieme byť súčasťou dobrého tímu,“ vysvetľuje výkonná viceprezidentka Slovak Telekom Anna Hudáková.

Základom každého dobrého a inovatívneho nápadu je predovšetkým sledovať vnútrofiremný život a trendy vo vašom trhovom sektore. Čiže ide o to, aby ste boli neustále aktívni. Potom vypracujte podrobný projekt a dohodnite si s nadriadeným termín stretnutia. Tým ušetríte čas nielen sebe, ale aj šéfovi. Ak by ste za ním prišli nepripravení, znížilo by to aj vašu dôveryhodnosť. A tá je v tímovej práci dôležitá.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 08:13