StoryEditor

Klienta si preverte. Možno neplatí

27.04.2009, 00:00

Nezaplatiť za faktúru je na Slovensku čoraz bežnejšie. "Klienti si stále myslia, že môžu platiť s meškaním a nebude to mať žiadne následky,“ tvrdí výkonný riaditeľ Eurovia - Cesty Eric Rouffet. Zhoršenie platobnej disciplíny sa pripisuje finančnej kríze, no za všetko sa viniť nedá. Za dlhy si často môžu samotné podniky.

"Je čoraz viac prípadov, keď i poctivé firmy nemajú peniaze,“ tvrdí Tomáš Mezírka, country manager celosvetovej poistnej siete zameranej na pohľadávky Atradius. Myslí si, že podniky si za ne väčšinou môžu samy, keď chcú dosiahnuť čo najväčšie obraty bez budovania kapitálovej základne. Ovplyvnené sú aj zvonka: ak im ich vlastní klienti neplatia alebo keď im banky nechcú dať úver.

Podľa prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska v októbri 2008 konštatovalo 23 percent oslovených podnikateľov zhoršenie platobnej disciplíny odberateľov. Vo februári 2009 to bolo už 41 percent. "Spôsobil to nečakaný pokles dopytu, čiže nie všetko, čo podniky vyrobili, sa im kvôli kríze a neistote podarilo predať na trhu,“ uvádza riaditeľ aliancie Robert Kičina. Najväčšie problémy s dlžníkmi hlási automobilový priemysel, strojárstvo, gumárenstvo, elektrotechnický priemysel, výroba plastov, kovovýroba, sklárstvo, obuvníctvo i textilný priemysel. Negatívne trendy sa začínajú dotýkať aj maloobchodu. "Vážne problémy pociťujú najmä menšie firmy,“ dodáva výkonný riaditeľ Coface Slovakia Tomáš Jurík.

Ochrana pred dlhmi

  • na Slovensku je nízka miera ochrany pohľadávok – naše firmy sú medzi stredoeurópskymi najmenej chránené
  • poistených je menej ako päť percent pohľadávok
  • vyše tretiny firiem nerobí nič na ochranu pred nedobytnými pohľadávkami
  • z rôznych foriem sa najčastejšie využíva platba vopred

Bez právnej opory
"Stretol som nespočetne veľa darebákov, ktorí obrali našu spoločnosť o desiatky miliónov korún,“ vraví predseda predstavenstva stavebnej spoločnosti In Group Pavol Kollár. "Neseriózni podnikatelia môžu firmu zlikvidovať, vybrať z nej všetky zmysluplné aktíva, založiť si novú firmu a obdobným spôsobom podnikať ďalej a v neustálom kolobehu klamstva okrádať ďalších a ďalších.“

In Group prevádzkuje sieť stavebnín Stavmat, do ktorej si malí a strední podnikatelia chodia kupovať stavebniny na faktúry. Stáva sa, že niektorí z nich nezaplatia. Sporná agenda sa ťahá aj niekoľko rokov, a potom sa stráca v neznáme. "Dobyť pohľadávku je často také ťažké, až je to nemožné. Ak je to lump a vagabund, utečie nám, nemáme právny rámec, aby by sme ho dokázali pritlačiť. Ako môže seriózny človek podnikať na trhu, kde sú neseriózni, ktorí ho rozoberajú?“ pýta sa Kollár. Vyčísľuje, že jedno percento obratu predstavuje platobná neschopnosť. Pri firme, akou je In Group, ktorá mala vlani obrat takmer sto miliónov eur, ostáva nezaplatený jeden milión eur. "Zoberie vám to veľmi veľa zo zisku. Platobná neschopnosť sa zdvojnásobila, začína to byť ohrozujúce.“

In Group má vlastné právne oddelenie, cez ktoré rieši pohľadávky. Nepoisťujú ich, pretože podľa Kollára to nemá pri tisíckach zákazníkov zmysel. Skúsili aj vymáhačské agentúry, no i tam sa stretli s neserióznosťou. "Nemáme takú oporu v zákone, ktorá by nám umožňovala efektívne vymáhať pohľadávky,“ uzatvára.

Nestrácať čas
Existujú však spôsoby, ako sa brániť. Najjednoduchšie je nechať si zaplatiť preddavkom. Dôležitá je prevencia, preto treba mať pracovníkov, ktorí sa venujú pohľadávkam, prípadne sa obrátiť na externú firmu, ktorá ich môže spravovať. Keď sa podnik rozhodne získať svoje pohľadávky späť, môže ich vymáhať mimosúdne alebo môže dať dlžníkov na súd.
Najdôležitejšie je konať včas. "Veritelia majú zvyk, že ak im niekto už 60 alebo 90 dní nezaplatí za faktúry, nechajú pohľadávku ležať,“ uvádza konateľ spoločnosti Exekučná Peter Makovický. Čím starší dlh, tým menšia snaha na jeho vymoženie.

Exekučnej dáva klient mandát na správu svojich pohľadávok. Tá najprv dlžníka vyzve písomne. Potom naňho vytvára tlak prostredníctvom telefónneho, mailového alebo listového kontaktu, kde sa s dlžníkom snaží dohodnúť na uznaní záväzku a na úhrade. Väčšinou sa pridá dodatočná lehota splatnosti alebo sa napíše splátkový kalendár. Ak ani to nezaberie, Exekučná sa obracia na súkromnú inštitúciu Rozhodcovský súd, s ktorou spolupracujú. "Až desatina pohľadávok, ktoré sa k nám dostanú, končia ako nevymožiteľné a klienti ich odpisujú z účtovníctva,“ hovorí Makovický. Pohľadávky sa nemusí podariť vymôcť ani v konkurze, ak dlžník nemá dostatočný majetok.

Internet ako pranier
Exekučná pripravuje pre svojich klientov aj portál ZoznamDlznikov.sk. Po prihlásení si budú môcť v databáze, ktorú vedie spolu s ďalšími podobnými spoločnosťami, nájsť a overiť, či ich partner nie je notorickým dlžníkom. Prípadne do nej môžu pridať informácie o svojich dlžníkoch.

Podobne postupuje aj firma Naturalis SK, ktorá sa zaoberá kontrolou a certifikáciou poľnohospodárov. Na svojej webovej stránke zverejňuje zoznam neplatičov. "Vinníkov“ tam však zavesí až na konci roka. "Osvedčilo sa nám to ako pranier,“ tvrdí riaditeľ Jaroslav Drobný.

Spoločnosť Coface má ako jeden zo svojich produktov aj poskytovanie obchodných informácií o firmách. Na muške majú viac ako 7,3 milióna firiem v strednej a vo východnej Európe. "Súčasťou takejto informácie je aj údaj o platobnej disciplíne v minulosti, napríklad, či sa voči danému podniku evidovali nejaké inkasné prípady a ako sa vyriešili. Ak je niektorá firma chronický neplatič, bude to z tejto informácie zrejmé,“ hovorí výkonný riaditeľ Coface Slovakia Tomáš Jurík.

Informáciami tohto typu disponuje aj Atradius. Country manager Tomáš Mezírka odporúča sledovať i dáta neplatičov do Sociálnej a zdravotných poisťovní. "Pokiaľ sa niekto v týchto databázach objaví častejšie, je to indikácia zásadného problému - neplatiť tieto odvody znamená už veľký problém.“ Mezírka upozorňuje, že mnohé dostupné zoznamy veľmi rýchlo zostarnú, informácie sa pohotovo menia. "Problémy s platením evidujeme aj vo veľkých nadnárodných spoločnostiach. Rovnako sa v ťažkostiach ocitajú firmy, ktoré sa ešte pred pár mesiacmi pýšili platbami pred splatnosťou,“ dopĺňa Mezírka.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 12:00