StoryEditor

Ak biznis neuspokojuje dušu

29.09.2008, 00:00

Moderný biznismen by nemal počúvať len na slová ako peniaze, zisky, či obrat, ale cudzia by mu nemala byť ani komunikácia s ľudmi, ktorí potrebujú jeho pomoc. Snímka: Stockxpert.com

Veľa podnikateľov na Slovensku -- hoci sa im podnikateľsky i ľudsky darí celkom slušne -- pociťuje nespokojnosť. Ak je táto nespokojnosť len výrazom tvorivého nepokoja a motorom kreativity a tvorby ďalšej pridanej hodnoty, je to v poriadku. Ak je však nespokojnosť prejavom nedostatku pokory a sebareflexie (Prečo som doteraz nezarobil viac? Prečo mám len 5-izbový dom?), je vhodné pripomenúť: 1. vďačný treba byť aj za menej, nielen za maximum, 2. vďačný treba byť za všetko, čo sa podarilo, 3. spokojnosť je stav relatívny a nedá sa ani vážiť na tony, ani merať v metroch, 4. spokojnosť sa nedá kúpiť, 5. kto nedokáže mať radosť z maličkostí, nedokážu ho tešiť ani miliardy.
Nesprávny pocit
Mnohí podnikatelia dnes šomrú niekedy aj z iracionálnych dôvodov. Napríklad v dôsledku netrpezlivosti, rozmaznanosti, rozmaznanosti a nedostatku racionálneho prístupu. Ich nespokojnosť nie je objektívnym zrkadlom a nemá vážne dôvody. Často ide len o zástupné problémy (Prečo si ma ľudia viac nevážia, aj keď som bohatý? Prečo to nevie oceniť manželka a rodina...?). Pritom keby tým istým podnikateľom niekto pred piatimi či desiatimi rokmi, keď začínali, povedal, ako sa dnes budú mať, neuverili by a považovali by to za vrchol prosperity a spokojnosti. Keď sa to nakoniec podarilo a po rokoch to prišlo, nedokážu si to vážiť, ani užiť a ani s tým správne hospodáriť -- tešiť sa z úspechov.
Medicína zvaná charita
Hoci sa to môže zdať nenormálne, naozaj to aj takto v prípadoch mnohých mužov a žien v biznise funguje. Dá sa to napraviť a vyliečiť? Dá, veľmi rýchlo a mnohými spôsobmi. Jeden z osvedčených a komplexne užitočných sa volá vedieť sa podeliť s tým, čo človek dokázal aj s ostatnými -- menej úspešnými. Ako najlepšie? Zrejme kombinovane dvoma cestami: 1. niečo vždy darovať a obetovať na charitu, 2. nedarovať lacno ľuďom rybu, ale radšej ich naučiť ryby chytať (nie vyzradiť konkurencii vlastný úspech v biznise, ale skôr nasmerovať nerozhodných a nešťastných ľudí k zmysluplnej činnosti -- ktorá ich dokáže uživiť).
Medicínou dostupnou pre všetkých ľudí je napríklad sebarozvoj a lepšie sebariadenie (automanažment).
Filantropizmus a altruizmus
Moderný podnikateľ by nemal poznať len slová, ako sú peniaze, zisk, firma, auto, zamestnanci, obrat, dane. Mal by rozumieť napríklad aj pojmu filantrop, altruista, sponzor, donor, mecenáš, tútor, pomocník či ochranca. Pri filantropizme ide o prejav starostlivosti o dobro ľudí, či už anonymnej skupine, alebo konkrétnemu človeku. Filantropi sú tí, ktorí často a nezištne pomáhajú slabším a často nie z vlastnej viny menej úspešným a chudobným. Filantropi sa nájdu medzi miliardármi, ale aj medzi veľmi skromne a jednoducho žijúcimi ľuďmi. Pri altruizme ide o pojem (v latinčine "alter" znamená "iný, druhý"), ktorý označuje mravný princíp spočívajúci na nezištnej službe iným ľuďom, v ochote obetovať pre dobro iných aj osobné pohodlie, záľuby, statky, peniaze a čas. Tento termín zaviedol vo Francúzsku zakladateľ pozitivizmu Auguste Comte.
Ak sa teda podnikateľ "hľadá" a nevie byť spokojný sám so sebou, medzi jednoduché, ale hodnotovo najvyššie spôsoby "liečby" patrí aktívnejšia pomoc iným -- zadarmo. Podnikateľ za to nedostane možno nič viac okrem slov poďakovania a získania dobrého pocitu. Ale solidarita do modernej demokracie i vyspelej spoločnosti patrí, tým viac, že akúkoľvek pomoc môže raz potrebovať hocikto -- vrátane podnikateľov.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 11:21