StoryEditor

Pripravujú sa kontaktné miesta

03.09.2007, 00:00

Od jesene 2007 by sa malo naše podnikateľské prostredie zmeniť. Na podnikateľoch je, či sa zlepší alebo zhorší. Skvalitnenie by malo priniesť to, že vybavenie formalít, najmä pri začatí podnikania a spresnení profesionalizačných nárokov pri registrácii a overovaní spôsobilosti (pri niektorých živnostiach), sa sústredí v spoločnom priestore -- na jednotnom kontaktom mieste. Ako zhoršenie sa vníma napríklad to, že registrovanie niekoľkých podnikateľských činností vyjde oproti starému modelu drahšie.
To všetko zavádza v júni schválený zákon 358/2007, ktorý predstavuje zásadnú novelu Živnostenského zákona. Jeho hlavným mottom je manažment už spomínaných jednotných kontaktných miest. Zákon začne platiť od 1. októbra 2007. Novela nahrádza zákon, ktorý bol príliš prierezový a zasahoval do mnohých oblastí, že sa musel neobvykle často novelizovať. To, prirodzene, otravovalo odborníkom i laikom život. Niekoľko desiatok novelizácií teda nikoho neteší, teraz však dominantne zaúradovala potreba euroharmonizácie a s ňou tlak na vytvorenie jednotných kontaktných miest. Podľa odborníkov sa situácia u nás nijako nevymyká spomedzi ostatných štátov, lebo tak je to v tejto sfére takmer všade. Napríklad u našich susedov v Rakúsku sa norma súvisiaca so živnostníkmi novelizovala 38-krát, v Česku už 96-krát.

Zjednodušenie postupu
Vytvorenie siete jednotných kontaktných miest nezaloží nároky na zbytočné administratívne záťaže ovplyvňujúce podnikateľské prostredie. Chce zjednodušiť administratívu nielen domácim podnikateľom, ale aj občanom iných členských štátov, ktorí majú záujem etablovať sa na našom území. Zjednodušia a zefektívnia sa administratívne postupy pri začatí podnikania, ale aj počas jeho trvania, zjednotia sa postupy, odstránia diskriminačné bariéry sústredením vybavenia čo najväčšieho počtu formalít do jedného centra.
Doteraz musel začínajúci podnikateľ po získaní povolenia na podnikanie (napríklad živnostenského listu) obiehať ďalšie inštitúcie: daňový úrad, sociálnu poisťovňu, zdravotnú poisťovňu alebo úrad práce. Po novom to už nebude musieť urobiť.

Bez pochôdzky na daňový úrad
Napríklad pri odštartovaní podnikania platí, že daňovník sa musí registrovať u príslušného správcu dane. Po novom už osoby, uchádzajúce sa o oprávnenie podnikať, môžu informácie potrebné na registráciu daňového subjektu poskytnúť prostredníctvom siete kontaktných miest, ktoré ich preveria a odošlú do informačného systému daňových úradov. Pri zriadení prevádzkarne sa daňovníkovi umožňuje splniť si oznamovaciu povinnosť rovnakou formou. Vzhľadom na bezodkladné automatizované odovzdávanie informácií z jednotných kontaktných miest do informačného systému správcu dane platí, že okamih začatia daňového konania bude totožný s okamihom prijatia údajov v daňovom informačnom systéme.
Prínos pre podnikateľov je aj v tom, že ak im nastanú v podnikaní zmeny (rozšírenie siete prevádzkarne, zmena adresy a podobne), nebudú ich musieť oznamovať viacerým subjektom, ale iba na jednotnom kontaktnom mieste. Odtiaľ sa informácia odošle do príslušného informačného systému správcu dane.

Vládne aj nespokojnosť
Avšak aj zákon 358/2007 má svoje mínusy. Podnikatelia mu najviac vyčítajú zdraženie zapisovania podnikateľských činností. Doteraz mohlo byť napríklad na jeden živnostenský list zapísaných aj niekoľko podnikateľských činností naraz za jednu sumu. Po novom bude povolenie na podnikanie obsahovať len jeden predmet podnikania, za každý ďalší sa bude musieť znova platiť. Hlavným dôvodom na to bola požiadavka niektorých úradov sprehľadniť doklady o živnostenskom oprávnení (používané aj pri poskytovaní služieb v krajinách EÚ), ale aj dosiahnuť analytickú jednoznačnosť na štatistické účely.
Ak napríklad daňový úrad analyzoval -- kvôli eliminovaniu daňových únikov a kontrole podvodov na dani -- skutočnosti, z čoho plynú podnikajúcemu daňovému subjektu rozhodujúce príjmy z podnikania, pričom subjekt mal v povolení na podnikanie alebo v daňovej registrácii uvedených viac činností, nedalo sa urobiť presné štatistické zatriedenie.

Úlohy jednotných kontaktných miest
Budú poskytovať informácie o:
-- podmienkach prevádzkovania živnosti,
-- postupoch pri vybavovaní živnostenského oprávnenia,
-- kontaktoch na orgány kompetentné rozhodovať o poskytovaní služieb a na iné subjekty, ktoré môžu ponúknuť praktickú pomoc,
-- možnostiach prístupu k verejným registrom s databázami poskytovateľov služieb,
-- spôsoboch, ako riešiť spory súvisiace s poskytovaním služieb.
(Poskytovanie informácií nebude mať charakter právneho poradenstva.)
Budú prijímať:
-- od fyzických alebo právnických osôb údaje na registráciu, oznámenie daňovníka podľa osobitného predpisu, prihlásenie do systému povinného zdravotného poistenia či oznámenie zmeny platiteľa zdravotného poistenia.
-- kontaktné miesto údaje preverí a zodpovedá za správnosť.
-- v prípade pochybností sprístupní dokumentáciu daňovému úradu alebo zdravotnej poisťovni.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 01:22