StoryEditor

Spôsobenú škodu môžete aj vymáhať súdnou cestou

04.08.2009, 00:00
Autor:
zkzk

Keď nie ste spokojní s úrovňou poskytovaných služieb, môžete ich reklamovať. V súčasnosti najviac reklamácií prichádza podľa slov Olivera Petríka z Asociácie používateľov služieb v Banskej Bystrici na služby cestovného ruchu. "Reklamácie na rôzne kozmetické salóny, kaderníctva, holičstvá, atď. sa v našej kancelárii neobjavujú. Zrejme, ak sa zákazník v tejto oblasti služieb cíti nespokojný, nájde si iného poskytovateľa služieb."

Poskytovatelia sa bránia
"Mnohokrát poskytovatelia služieb nie sú ochotní prijímať reklamácie, respektíve uhrádzať škody spôsobené nekvalitnými službami. Pokiaľ sa chcete domôcť náhradu škody, môžete sa obrátiť na spotrebiteľskú organizáciu a škodu vymáhať súdnou cestou," spresňuje Oliver Petrík. Podľa neho sa v praxi často vyskytujú aj reklamácie za užívanie bytu. "Spotrebiteľ na začiatku roka často nepozná schválené ceny tepla, vody a platí vlastne za niečo, čo nemá hodnovernú cenu. Spotrebiteľ musí vedieť, za čo a koľko má platiť," radí Oliver Petrík.

S reklamáciou neváhajte
Reklamovať službu treba podľa Josefa Louneka, predsedu Združenia slovenských spotrebiteľov ihneď po zistení chyby alebo ich nízkej kvality. "Občiansky zákonník a zákon na ochranu spotrebiteľa poskytuje dostatočný priestor na uplatnenie reklamácie. Pre úspešné vybavenie reklamácie treba mať potrebnú dokumentáciu: doklad o úhrade služby, zmluvu alebo objednávku služby, písomný doklad o reklamácii a ďalšiu súvisiacu dokumentáciu," radí Lounek.

Kedy rozhodne súd
Služby sa na Slovensku, najmä kadernícke či kozmetické, zdanlivo málo reklamujú. Zákazníci sa boja tzv. Pyrrhovho víťazstva. "Doteraz mohli byť spokojní, potom reklamovali nejaký nepodarok, ktorý ich poškodil -- s reklamáciou uspeli, no prípadné následné využívanie im poskytovateľ riadne 'osladí'". Ďalším nedostatkom je určenie adekvátnej kompenzácie za poškodenie spotrebiteľa. Napríklad dlhodobé estetické poškodenie nemôžete "vybaviť" tak, že vrátite cenu za uskutočnený výkon, alebo že nabudúce vám poskytnú službu bezodplatne. V tomto, žiaľ, musí 'vstúpiť do hry' súd," tvrdí Josef Lounek.

Čo na to inšpekcia
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) dozoruje len formálnu stránku pri vybavovaní reklamácie, do vecnej stránky nemá oprávnenie vstupovať a riešiť ju. Viac už informuje Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI. "V každom prípade má byť spotrebiteľ informovaný vopred o cene a primeraných podmienkach, o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní zručných opráv.  Okrem toho, navyše musí byť reklamačný poriadok na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi v prevádzke podnikateľa," radí Krkošová.


-- Spotrebiteľ musí uplatniť právo zvyčajne do 24 mesiacov, pokiaľ Občiansky zákonník neurčuje inú dĺžku reklamačnej lehoty,
-- pri oprave a úprave veci sú 3 mesiace (napr. oprava žehličky, služby v čistiarni),
-- pri zhotovení stavby je záručná doba 3 roky a pri stavebných prácach najmenej 18 mesiacov
-- SOI za 1. polrok 2009 prijala 250 podnetov na leteckú dopravu, 224 na využívanie za služby spojené s užívaním bytu, 66 na montáž a výrobu plastových okien a 43 na stavebné služby.
Zdroj: Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa ÚI SOI

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 18:09