Prakticky počas celého roka dýchal priemysel takým tempom, ako rýchlo zvyšovali produkciu závody dvoch nových automobiliek. Len trnavský PSA Peugeot Citroën je technologicky najmodernejším závodom skupiny a z jeho výrobných liniek schádza denne zhruba 850 vozidiel Peugeot 207. Vlani v Trnave vyrobili 52-tisíc áut, v tomto roku to bude už 180-tisíc.
Hneď za Poľskom
Nárast produkcie Peugeotov o 250 percent bol jedným z dôvodov nebývalého rastu priemyselnej výroby krajiny, ktorej ťahúňom bola práve výroba áut. Od januára do októbra priemyselná produkcia v porovnaní s minulým rokom stúpla takmer o šestinu. Priemysel ako celok poskočil o viac ako 14 percent, čo bol po Poľsku druhý najrýchlejší rast odvetvia v Európskej únii.
Významnú rolu pri industrializácii zohrala aj kórejská Kia Motors. Tá v Žiline zapla výrobné linky vlani v decembri a odvtedy na nich vyrobila už viac ako 140-tisíc áut. Jej závod každý deň opúšťa priemerne 750 áut. Navyše, Kia ako jediný automobilka má svoju vlastnú výrobu motorov umiestnenú na Slovensku. Vyrába štyri typy motorov, dva benzínové a dva dieselové, bude nimi zásobovať aj sesterský závod Huyndai v Ostrave.
Úspech na tri
Prvému európskemu závodu spoločnosti Kia sa zároveň počas dvanástich mesiacov fungovania podarilo plynulo začať sériovú výrobu troch verzií európskeho modelu cee'd a športovo-úžitkového modelu Sportage. Kia začala 7. decembra minulého roku sériovú výrobu prostredníctvom 5-dverového modelu cee'd. Ten tvoril vlani až 65 percent z celkovej produkcie závodu. Športovo úžitkový model Sportage zaviedla spoločnosť do výroby v júni 2007 a o necelý mesiac neskôr sa začalo aj s výrobou rodinného kombi cee'd_sw. Poslednou verziou, ktorú Kia na Slovensku uviedla do výroby, bol trojdverový športový pro_ cee'd.
Nezaostáva ani PSA Peugeot Citroën, ktorý už naplno rozbehol práce súvisiace s prípravou výroby nového modelu, ktorý by mal prísť na trh najneskôr v roku 2010. Francúzi ešte model nešpecifikovali, zrejme pôjde o koncernovú novinku, ktorú predstavia na niektorom zo svetových autosalónov v najbližších dvoch rokoch.
Made in Slovakia
V tieni správ o rýchlom raste výroby dvoch nových automobiliek v Trnave a Žiline úspešné podniká aj Volkswagen, ktorý od začiatku 90. rokov vyrába v Bratislave. Jeho momentálna kapacita predstavuje zhruba štvrť milióna áut ročne. Okrem modelu VW Polo sa slovenská fabrika automobilky zameriava najmä na drahé autá s vyššou pridanou hodnotou. Visačku Made in Slovakia tak majú aj autá VW Touareg či Audi Q7. Volkswagen v Bratislave vyrába aj model Cayenne pre svojho akcionára Porsche, ktorého výroba sa však finalizuje v nemeckom Stuttgarte.
Všetko nasvedčuje tomu, že rozbehnutý priemysel zostane v tempe aj v nastávajúcom roku. Okrem ďalšieho rastu automobiliek PSA a Kia v Trnave a Žiline k tomu prispeje aj rozbehnutie výroby Octavií v bratislavskom Volkswagene. Navyše, ekonomiku začnú popri autách ťahať aj LCD technológie. Samsung k svojej výrobnej základni televízorov pre Európu v Galante pridá aj fabriku na LCD moduly pri Trnave a Sony rozbehne výrobu LCD televízorov v Nitre.
Dobré správy pre Košice
Dobré správy prichádzajú aj od hutníkov, teda z odvetvia, ktoré je popri autopriemysle a elektrotechnike tretím pilierom slovenskej ekonomiky. Podniky ako U.S. Steel Košice, Slovalco Žiar nad Hronom či Železiarne Podbrezová čaká rýchly rast dopytu po ich výrobkoch. Odvetvový gigant z Košíc sa môže tešiť aj zo správ asociácie oceliarskeho priemyslu IISI, ktorá zvýšila výhľad dopytu po oceli na budúci rok. Ten v tomto roku vzrástol o 6,1 percenta a agentúra nedávno upravila svoj odhad na budúci rok z 5,9 na 6,8 percenta.
StoryEditor
