Komunikácia s autoritami v práci je výzva. Na jej zvládnutie však nepoznáme univerzálny recept. Charaktery týchto ľudí sa vám nepodarí nikdy zmeniť. Pre hladkú komunikáciu s nimi si musíte vytvoriť predovšetkým vzájomný rešpekt. Určite ste sa vo firmách stretli so šéfom dominantným,alebo harmonickým, či hľadajúcim kompromis. K ďalším trom patrí typ preťažený, tyran a dobrý. Uvádza to vo svojej štúdii Alena Sarholz, dlhoročná lektorka, ktorá sa špecializuje na oblasti komunikácie, motivácie, sebariadenia a vedenia ľudí.
Základom je sebaistota
Sebavedomé vystupovanie voči šéfovi závisí predovšetkým od toho, s akým rešpektom pristupujete k sebe. Zdravá miera sebaocenenia totiž vytvára sebaistotu v bežnom pracovnom živote. Riaditeľka úseku priameho predaja poistenia Zdravotnej poisťovne Union Zuzana Cyprichová hovorí, že aj vo vzťahu k šéfovi je potrebné si uvedomiť, že každý človek, ktorý vstúpi do nášho života, je naším učiteľom a môže sa podieľať na našom raste. Každá situácia, aj tá nepríjemná, nás môže posunúť vyššie, ak si ju vieme správne interpretovať. Ďalej je dôležité si uvedomiť, že firma je určitý systém, v ktorom má každý právo na svoje konkrétne miesto. V súvislosti aj s problematickou komunikáciou s vašimi nadriadenými uvádza Zuzana Cyprichová, že jedno z kľúčových pravidiel fungovania firemného systému je, že ten, kto nesie viac zodpovednosti, má byť rešpektovaný a akceptovaný ostatnými členmi tímu. Takáto optika vám pomôže zvládnuť aj problematickú osobnosť šéfa. Pre to je nevyhnutné pochopiť, že vaša mienka o inom človeku častejšie vypovedá o tom, akí sme sami vo svojom vnútri, a nie o tom, akí sú druhí ľudia. Tak je možné získať zdravý nadhľad pre zvládnutie svojich emócií v komplikovaných situáciách. Obhajovať svoje práva môžeme vždy, nie však na úkor druhých.
Neviste ako ryba na háčiku
Stať sa otrokom vlastných pocitov nie je pre zvládanie akejkoľvek, najmä zložitej situácie v komunikácii vhodné. Pociťovať napríklad zlosť je síce v poriadku, pretože ste citlivé bytosti, ale môže to vyvolať iba rozhnevané reakcie vášho okolia. Vaša nálada nesmie byť podľa Zuzany Cyprichovej ani závislá od rozpoloženia iných ľudí. Vtedy totiž visíte ako ryba na háčiku. Iba vtedy, ak budete mať jasnú hlavu, dokážete sa účinne ubrániť. Na to je potrebné vnútorne sa obrniť, teda vytvoriť si akýsi vnútorný ochranný štít. Môžete si ho vizualizovať napríklad ako priehľadné sklo, čo vám pomôže identifikovať vašu mentálnu ochranu.
Ak ste strápňovaní
Aj v tomto prípade platí zachovávanie svojho vnútorného pokoja. Ak sa takáto situácia vyskytuje pravidelne a nepomohli ani vaše reakcie, je potrebné určiť si vzájomné pravidlá. Určite ste sa neraz stretli s tým, že ste boli označení za nulu, ktorú vo firme zbytočne platia. Dôvodom mohla byť napríklad reklamácia za istú službu, ktorá sa ocitla vášmu nadriadenému na stole. Jednoducho v takých prípadoch rázne navrhnite, aby ste daný problém prebrali v pokoji medzi štyrmi očami a že si vyslovene neželáte, aby vás šéf zhadzoval pred kolektívom. Uchováte si tak vlastnú dôstojnosť. Odborníčka v oblasti komunikácie, motivácie, sebariadenia a vedenia ľudí Khalegi Quinnová hovorí, že rolu obete opustíte vtedy, ak sa opäť stanete sami sebou. Oslávite jedinečnosť svojich vlastností, ale i tých ľudských kvalít, ktoré zdieľate s ostatnými. Nebude vás určovať to, čo od vás očakávajú ostatní, ale ak budete robiť to, čo viete, že je pre vás dôležité.
Vzájomný rešpekt
Dôležité je vedieť, čo od vás vedenie firmy očakáva. Práve Corporate Affairs Manager Pivovary Topvar Drahomíra Mandíková hovorí, že od svojich ľudí očakáva jasnú a otvorenú komunikáciu. Nastavenie myslenia typu - hľadáme spôsob, ako veci urobiť. A pochopenie širších súvislostí biznisu a súvislosti ich práce so stratégiou a s cieľmi spoločnosti. Váži si kolegov, ktorí majú vysoké pracovné nasadenie zamerané na dosiahnutie finálneho výsledku. Rovnako aj tých, ktorí majú vlastný názor a neboja sa ho prejaviť, aj keď je v rozpore s názorom ich nadriadeného. Potrebuje vedieť, čo si ľudia myslia a akú podporu potrebujú, aby ona sama mohla zvládať úlohu manažérky.