StoryEditor

Ceny za dizajn lákajú študentov

15.06.2009, 00:00

Aj keď celkový počet prác v súťaži Národná cena za dizajn každoročne stúpa, v terajšom 9. ročníku sa prejavila kríza - svoje výrobky tam neprihlásilo až toľko výrobcov, ako to bolo minulý rok. Ako hovorí riaditeľka Slovenského centra dizajnu Katarína Hubová: "V kategórii komunikačný dizajn sa už dlhšie stretávame s faktom, že je prihlásených oveľa menej produktov, ako by sa dalo očakávať z reálnej situácie. Grafický dizajn má lepšie a ľahšie uplatnenie ako priemyselný.“

A tak počet súťažných diel narastá predovšetkým v študentskej kategórii. Spomedzi 147 prihlásených projektov v tomto ročníku súťaže, ktorá má za cieľ presadzovať kvalitný slovenský dizajn u nás i v cudzine, pochádzalo až 89 od študentov.

Zubné kreslo aj predlžovačka
Ako najlepší produktový dizajn boli ocenené stomatologické súpravy Chirana - Cheese. Tieto dentálne kreslá vyrábané v Starej Turej sa dajú upravovať podľa možností a potrieb používateľa. V kategórii komunikačný dizajn si odniesol ocenenie štvrťročník o fotografii a nových médiách Port No. 21. Časopis sa ľahko číta a čitateľovi poskytuje vizuálny pôžitok.

Študenti zo Slovenskej technickej univerzity boli ocenení za zásuvku predlžovačky. Nové vtipné riešenie notoricky známeho produktu ide v ústrety používateľovi a ponúka možnosť pohodlného pridržania zásuvky nohou či rukou, konštatujú porotcovia. Najlepší komunikačný dizajn zo študentskej dielne pochádza od poslucháčov Vysokej školy výtvarných umení. Tí sa rozhodli vyjsť do obcí v okolí Žiliny a zlepšovali staré logá, nápisy a informačné tabule. "Dokázali, že kvalitný dizajn nemusí byť výsadou úzkeho okruhu vyvolených, ale je podmienkou zrozumiteľnej vizuálnej komunikácie v každodennom živote ľudí, pretože pomáha sprostredkovať posolstvá a porozumieť im,“ znie konštatovanie porotcov.

Japonsko hľadá našich
O slovenský dizajn sa najnovšie zaujímajú aj japonské korporácie. Informovala o tom v minulých dňoch agentúra SARIO. Desať zástupcov veľkých japonských dovozcov navštívi koncom júna slovenské firmy Favab, Dana Kleinert Design, Centra, Ozeta Neo, Modex či Accord, uviedol Juraj Kiesel, poverený riadením agentúry SARIO. Produkty týchto firiem sa pokúsia osloviť náročných japonských odberateľov. "Špičková kvalita a originalita. To sú vlastnosti nevyhnutné na to, aby na ázijskom trhu vynikli a prerazili,“ vraví Kiesel.

Japonci prejavili záujem aj o tvorbu módnej návrhárky Dany Kleinert, ktorá spolu so SARIO uvedie pre japonskú delegáciu módnu prehliadku Play Everyday. "Chceme spojiť ľudí, ktorí sú aktívni v rôznych odvetviach umenia, dizajnu, najnovších technológií a biznisu, ľudí, ktorým ide o progresívne hľadanie nových, nevyšliapaných ciest. Vytvoríme tak jedinečné spojenie talentov,“ hovorí Kleinert.

Podľa Kiesla musí Slovensko hľadať také produkty a služby, ktoré majú vysoký exportný potenciál. "Ak chceme pomôcť slovenským podnikateľom preniknúť a udržať sa v zahraničí, musíme najskôr nájsť takéto produkty,“ uviedol Kiesel. "Japonsko je fascinované európskou módou, musíme to využiť a ponúknuť slovenskú originalitu.“

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
27. apríl 2024 05:24