StoryEditor

Keď ide o podnikanie, najlepšie sa obchoduje s gazdom

15.10.2007, 00:00

Obchodné rokovania so srbskými partnermi majú svoje špecifiká. Asi pred sto rokmi bolo obchodovanie v Srbsku povestné tým, že zmluva potvrdená podaním ruky bola platná i bez písomného potvrdenia a každý obchodník si dobre rozmyslel, či by takto daný prísľub porušil. Meno rodiny obchodníka muselo byť vždy nepoškvrnené a rešpekt rodiny bol v obchodnom svete to najdôležitejšie.
Bohužiaľ, 40 rokov komunizmu a desať rokov Miloševičovho režimu zanechali mnoho zlého i v tejto oblasti. Často je plnenie uzatvorených kontraktov len čiastočné. Všeobecne z pohľadu cudzincov sú Srbi dosť nespoľahliví a pri obchodovaní s nimi sa partner nesmie spoliehať na jediný variant vývoja situácie, vždy treba mať v zálohe ďalšie riešenie. Počas vstupu zahraničnej firmy na srbský trh treba korigovať prístup a stratégiu zahraničného partnera.
Podľa Petra Molnára, obchodného pridelenca ministerstva hospodárstva, partneri radi preberajú aj iné témy, nielen otázky, ktoré sa nevyhnutne týkajú obchodných záležitostí. Rokovacím jazykom je angličtina, nemčina alebo ruština. Zástupcovia firiem ocenia, ak obchodný partner zo Slovenska prejaví znalosť srbčiny. Pri častejších stretnutiach sa používa oslovenie krstným menom a bežnou praxou je tykanie. Partneri sú radi, ak dostanú pozvanie na Slovensko, prípadne im firma pomôže s vybavením víz, čo je procedurálne pomerne náročná záležitosť.
Treba dodať, že nie je zvykom úspešne dohodnúť a uzavrieť kontrakt na prvýkrát. Často je potrebné stretnutie zopakovať minimálne dva- alebo trikrát. Srbi si potrpia na pohostinnosť, ktorú prejavujú svojim partnerom, a to isté vyžadujú od nich. Na záver rokovania je bežné vymieňať si darčeky. Vhodnou pozornosťou od slovenských partnerov je kvalitný slovenský alkohol, modranská keramika alebo krištáľové sklo. V priebehu stolovania sa často fajčí a dlho diskutuje. Obed sa začína podávaním suchého predjedla, ku ktorému sa pije rakija.
Pri obchodoch o všetkom rozhoduje gazda, čiže majiteľ firmy, ktorý poveruje splnomocnenca, a ten môže potom s obchodným partnerom dohodnúť niektoré postupy. Pri štátnych firmách treba rátať i s častými zmenami na vedúcich miestach, ktoré môžu skomplikovať priebeh obchodu. Ak nový šéf navrhne iné riešenie či zasiahne do obsahu zmluvy, hoci vychádza z pôvodného variantu, naznačuje, že uzatvorenie obchodu bude časovo i finančne dosť náročné.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
20. apríl 2024 09:00