StoryEditor

Zamestnanec musí cítiť oporu

04.05.2009, 00:00

Medzi veľkými zamestnávateľmi je najlepší T-Mobile Slovensko, medzi malými a strednými podnikmi Abbott Laboratories Slovakia. Obe spoločnosti takto vyhodnotila tento rok štúdia Best Employers, ktorú realizuje Hewitt Associates.

Čo ste zmenili vo firme, že vás to oproti vlaňajšku posunulo vyššie v rebríčku najlepších zamestnávateľov?
Branislav Trutz:
Firma má pevné jadro stálych zamestnancov, ktorí sú pokračovateľmi zdravej kultúry vo firme. Vyvinuli sme systém etablovania zamestnancov do spoločnosti: komunikácia s nimi je veľmi priamočiara a jednoduchá.

Petra Berecová: Zamerali sme sa na oblasti, ktoré sme mohli zlepšovať, kde sme mali medzery, ale nestratili sme zo zreteľa ani tie, v ktorých sme dopadli vynikajúco. Zlepšili sme sa vo všetkých oblastiach, zdvihla sa nám spokojnosť s priamymi nadriadenými, rovnako sa zvýšila dôvera voči topmanažmentu. Snažíme sa plniť sľuby voči zamestnancom. U nás robia zamestnanci entuziasticky a s nasadením. Na zvýšenie motivácie sme previazali silnejšie ich výkon s ohodnotením a nejde len o mzdu.

Ktoré základné princípy uplatňujete vo vzťahoch?
B. T.:
Priamu, jednoduchú, zrozumiteľnú komunikáciu. Zamestnanci by mali byť hrdí na firmu a na výsledky, ktoré dosahuje. To ovplyvňuje atmosféru. Dôležité je k ľuďom pristupovať nie ľahkovážne, ale koncepčne, aby mali garancie.

P. B.: Keď niekto pracuje nadčas, snažíme sa to vyrovnávať finančným ohodnotením, bonusmi a špeciálnymi odmenami. Zaviedli sme hodnotenie Best Performer, čím zviditeľňujeme najlepších pracovníkov. Máme internú súťaž Service Hero pre zamestnanca s najlepšou orientáciou na zákazníka, ktorého si vyberajú samotní zamestnanci.

Čo očakáva zamestnávateľ od svojich zamestnancov?
P. B.:
Mali by byť dynamickí, vždy hľadajú spôsoby, ako niečo riešiť. Mali by byť proaktívni a lojálni. Keď majú zverenú oblasť a úlohu, majú ju dodať načas a kvalitne.

Aká je potom rovnováha medzi súkromím a časom stráveným v práci?
P. B.:
Práca preniká vo veľa prípadoch do súkromného života. V predchádzajúcom období bolo vidieť, že ľudia vkladajú veľmi veľa energie do firmy, no napriek tomu sú v nej spokojní. Je to veľmi rýchly biznis, ktorý si vyžaduje plné nasadenie. Podarilo sa nám zlepšiť túto rovnováhu aj spokojnosť s pracovným prostredím.

Máte špecifické skupiny zamestnancov?
B. T.:
Ponúkame benefity tehotným ženám. Ak u nás matky odchádzajú na materskú dovolenku, relatívne skoro sa vracajú do práce, je to asi tým prostredím. Práca je síce náročná, ale snažíme sa, aby nebola stresujúca vo vnútornom prostredí, keďže to vonkajšie neovplyvníme. Pre zamestnancov s vysokým potenciálom máme osobitý program a špeciálne tréningy.

P. B.: Snažíme sa kolegom, ktorí riešia rodinné alebo zdravotné problémy, vyjsť v ústrety, ak to dovoľuje prevádzka, skrátenými pracovnými úväzkami alebo prácou z domu.
Môže kríza ovplyvniť, ako budete ďalej zamestnávať?
B. T.:
Spotreba liekov rástla v prvom kvartáli minulého roka o desať percent. Oproti vlaňajšku klesla za prvý kvartál 2009 o jedno percento. Vždy si treba uvedomiť, ktoré sektory v priemysle sú na prvom mieste, kde sa najprv prejaví kríza. Zdravotníctvo je na konci reťazca. Kríza sa mierne prejavuje vo farmabiznise.

P. B.: Budeme hľadať možnosti, ako zdvihnúť výnosy a ušetriť náklady, ale posledná oblasť, na ktorú siahneme, budú zamestnanci. Fungujeme normálne. Neprepúšťame.

Ako si zamestnancov vychovávate?
B. T.:
Začína sa to už jeho prvým kontaktom s firmou, aby aj samotné rozhovory pri prijímaní boli na profesionálnej úrovni, aby cítil, že sa hlási do firmy, ktorá ho dostatočne informuje o práci, o ktorú sa uchádza. Potom pokračuje veľmi podrobný program uvedenia zamestnanca do firmy - dáva mu obraz o spoločnosti z lokálneho i medzinárodného hľadiska. Nasleduje odborná príprava, aby bol reprezentant partnerom pre zákazníkov, aby bol schopný odpovedať na ich otázky a aby niekto stál pri ňom. Fluktuácia nastáva v úvode pri nástupe do zamestnania. Spoločne sa to snažíme preklenúť. Možno toto buduje lojalitu zamestnanca k firme, lebo vie, že firma stojí od začiatku pri ňom a snaží sa mu uľahčovať cestu.

Prečítajte si aj:
Anketa: Zo sveta idú signály, že najhoršia etapa krízy je za nami. Cítite, že by sa na trhu niečo zlepšovalo?

Dalibor Jakuš, výkonný riaditeľ, Profesia.sk: Zatiaľ takúto skúsenosť nemáme. Nábor zamestnancov je v hlbokom útlme, stále možno pozorovať aj rast počtu uchádzačov o nezamestnanosti. Podobne sledujeme zhoršovanie platobnej disciplíny firiem. Myslíme si, že minimálne do začiatku jesene žiadne zlepšenie očakávať nemožno.

Celý článok >>

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
13. august 2022 08:24