Každá sťažnosť doručená na SOLVIT sa zaeviduje a podrobí právnej analýze. Treba totiž overiť, či spĺňa podmienky, aby sa riešila prostredníctvom centra medzinárodnej online siete, orientujúcej sa na právno-administratívne problémy občanov a firiem. Pri ďalšom kroku pracovníci buď oslovia príslušný orgán verejnej správy, ktorého postup sťažovateľ namieta, alebo sa prípad zašle prostredníctvom online databázy SOLVIT centru členského štátu, kde problém vznikol.
"Každý prípad má svoje špecifiká. Na postup pri jeho riešení sa snažíme zvoliť čo najvhodnejšie prostriedky, tak aby to bolo v súlade s našou zásadou efektívnosti a aby sa prípad v maximálnej lehote desiatich týždňov vyriešil,“ vysvetľuje Zuzana Huttová, kontaktná osoba slovenského SOLVIT centra. Na každom prípade vždy pracujú dve centrá - domovské a vedúce. Znamená to, že je zabezpečená nestrannosť prostredníctvom kontroly, či už prvotného zhodnotenia prípadu, alebo jeho finálneho riešenia. V prípade pochybností sa sťažovateľ môže obrátiť na Európsku komisiu, ktorá poskytuje okrem iného na požiadanie aj právny servis.
Postup pri podaní sťažnosti
Sú tri spôsoby v celkom jednoduchej forme. Buď je to podanie sťažnosti online elektronickou verziou formulára sťažnosti vyplneného v programe Word a odoslaného e-mailom, alebo sa formulár sťažnosti odošle faxom alebo sa zvolí tretia cesta - pošta. Služby poskytované v rámci siete SOLVIT sú bezplatné. Prostredníctvom siete sa vybavujú aj sťažnosti, ktoré predložili občania, podniky či sprostredkovatelia konajúci v ich mene. V prípade, ak sprostredkovatelia účtujú zákazníkom za služby, ktoré poskytujú, peniaze, môže sieť SOLVIT trvať na tom, aby bol zákazník informovaný o bezplatnom využívaní siete SOLVIT. Môže sa teda na zákazníka obrátiť priamo. Okrem toho, ak je sprostredkovateľ právny poradca, môže sieť SOLVIT vyžadovať, aby boli sťažnosti predložené s právnou analýzou a kompletným opisom relevantných skutočností. Sieť SOLVIT môže aj odmietnuť riešiť prípady, v ktorých tieto kritériá nie sú alebo nemôžu byť splnené.
Osobné údaje pod ochranou
Ak firma predloží svoj problém na SOLVIT, musí uviesť všetky údaje súvisiace s prípadom vrátane mena a kontaktných údajov predkladateľa. Do databázy sa vložia aj dokumenty podporujúce tvrdenia predkladateľa, ak sú k dispozícii. Tieto dáta potrebujú zainteresované SOLVIT centrá na to, aby sa všetky tvrdenia dali dokázať, aby nevznikli spory a problém sa dal vyriešiť. Údaje sa použijú len na riešenie problému, na kontrolu kvality poskytovaných služieb alebo - v závislosti od obsahu - ako podporný dôkaz pri zameraní na štrukturálne problémy fungovania vnútorného trhu. Ak chce firma dosiahnuť výsledok vo svoj prospech, nemôže skrývať údaje o svojej činnosti. Systém umožňuje predložiť prípad aj tak, že sa osobné údaje týkajúce sa klienta utaja pred takzvaným vedúcim SOLVIT centrom, ktoré je poverené vyriešením prípadu. V takej situácii má prístup k údajom identifikujúcim klienta len domáce centrum.
Ako by mala firma alebo občan predložiť prípad
1. Problém sa dá predostrieť na riešenie mailom, faxom alebo poštou
e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
fax: +421/2/5441 3909
Adresa: SOLVIT centrum, Úrad vlády SR, Sekcia vládnej legislatívy, Nám. Slobody 1/29, 813 70 Bratislava
2. Žiadosť musí obsahovať:
- identifikačné údaje žiadateľa
- opis podstatných skutočností
- dokumenty potvrdzujúce tvrdenia
- v prípade zastupovania advokátskou kanceláriou aj právnu analýzu
3. Lehota na riešenie prípadu je 10 týždňov
4. Problém sa dá riešiť aj cez pridružené organizácie, ako sú obchodné združenia, obchodné komory
či poslanci. Ako vybrané zastupujúce inštitúcie môžu online predkladať prípady priamo v mene
svojich klientov alebo tých, čo im dali splnomocnenie.
Prečítajte si aj: |
Firmy sa sťažujú menej Zuzana Huttová, kontaktná osoba pre SOLVIT SR, v rozhovore pre HN: Prečo firmy službu SOLVIT využívajú minimálne, napriek tomu, že je bezplatná a oproti súdu podstatne rýchlejšia? Na to nie je jednoznačná odpoveď. Možno to súvisí s nedostatočnou informovanosťou o tom, že SOLVIT možno využiť na riešenie problémov. Pritom ide naozaj o výbornú službu poskytovanú občanom a podnikom bezplatne. Prípad sa nie vždy podarí vyriešiť, ale viac ako 80-percentná úspešnosť naozaj hovorí za všetko. Spoločnosti, ktoré sa už raz na SOLVIT obrátili, sa k nám zvyknú vracať, pokiaľ majú opäť problém. Počet prípadov riešených slovenským SOLVIT centrom má z roka na rok stúpajúci trend. Dokonca vlani sme zaznamenali viac ako dvojnásobný rast. Z pohľadu veľkosti krajiny riešime ďaleko viac prípadov ako partnerské SOLVIT centrá v ostatných členských štátoch. Zväčša sa na nás obracajú občania. Dúfame však, že sa to v budúcnosti zmení a rovnako to budú využívať aj podnikatelia. Celý článok >> |