StoryEditor

Škôlky rozšírili ponuku

06.08.2009, 00:00

Materské školy čakajú v druhom roku reformy školstva najväčšie zmeny.

V minulom školskom roku totiž mohli, podobne ako základné a stredné školy, pracovať tiež podľa vlastných školských vzdelávacích programov, ale nemuseli. Od 1. septembra už aj ony, tak ako aj ostatné školy, musia výchovu a vzdelávanie detí uskutočňovať podľa školského vzdelávacieho programu.

Vzdelávacie programy sú hotové
Väčšina materských škôl už má školské vzdelávacie programy hotové a majú premyslené aj metódy a formy, ako ich budú plniť. Tie sú pri malých deťoch špecifické.

"V priebehu školského roka 2008/2009 väčšina materských škôl pracovala najmä na tvorbe učebných osnov," povedala pre HN vedúca oddelenia materských škôl a školských zariadení Ministerstva školstva SR Viera Hajdúková.

Okrem povinného obsahu výchovy a vzdelávania podľa vzdelávacích štandardov Štátneho vzdelávacieho programu ISCED 0 -- predprimárne vzdelávanie, zakomponovali takmer všetky materské školy do svojho programu aj rozšírenú vzdelávaciu ponuku. Tá je rôznorodá a vychádza vždy z podmienok a možností konkrétnej škôlky -- personálnych, priestorových aj materiálno-technických.

Jazyky
Väčšina materských škôl sa usiluje poskytnúť deťom predovšetkým veľmi žiadanú výučbu cudzích jazykov. Nielen v špecializovaných jazykových a bilingválnych, ale vo väčšine škôlok je dnes bežné, že si rodič môže vybrať minimálne z dvoch jazykov, ktorých základy môže jeho dieťa dostať. A to vo veku, keď je preňho učenie hrou. Súkromné škôlky sú na tom lepšie, lebo si môžu dovoliť zaplatiť aj zahraničných lektorov, pre ktorých je daný jazyk, najčastejšie anglický, materinským. Aj obec sa však môže rozhodnúť, že na nadštandardné jazykové či iné vzdelávanie a aktivity pridelí svojej škôlke viac peňazí.

Treba povedať, že absolvovanie nového predprimárneho vzdelávania v škôlke nie je pre deti povinné. Posledný ročník materskej školy však aj doteraz absolvovalo vždy takmer 95 percent populačného ročníka, pretože deťom významne uľahčuje vstup do základnej školy. Odteraz to bude ešte významnejšia pomoc, lebo deti podľa zákona musia získať základy kultúrnej, čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Zaujímavo má spracovaný školský vzdelávací program napríklad MŠ Clementisa v Prievidzi, kde svoju rozšírenú vzdelávaciu ponuku neorientujú len na cudzie jazyky, ale aj na využívanie interaktívnej tabule na rozvíjanie prosociálneho a ekologického správania detí a úzke spojenie materskej školy s rodinou. Ich školský vzdelávací program má názov V Rozprávkove za poznávaním a objavovaním sveta okolo nás, ktorý predznačuje, že celá výchova a vzdelávanie sa budú realizovať hravou, nenásilnou a prirodzenou formou, celostne rozvíjajúcou osobnosť detí, aby ich dobre pripravili na reálny život.

Rozvoj osobnosti
Škôlky nebudú, samozrejme, rozvíjať len zákonom dané kompetencie, ale v rámci školských vzdelávacích programov sa môžu dosť odlišovať. O to väčšiu zodpovednosť bude mať rodič pri výbere predškolského vzdelávania pre svoje dieťa.

"My si dieťa pri prijímaní najskôr otestujeme, aké má schopnosti a usilujeme sa rozvíjať tie výnimočné alebo, naopak, tie, ktoré dieťaťu chýbajú," povedala pre HN riaditeľka bratislavskej Materskej školy Wonderland Soňa Bubeníková. Napríklad ustráchané deti sa usilujú zmeniť na sebavedomé osobnosti a všemožne rozvíjať ich komunikačné zručnosti.

"V záujme vytvorenia naozaj kvalitného predprimárneho vzdelávania sa od októbra začína vzdelávanie pedagógov materských škôl zamerané na inovácie v didaktike, na rozvíjanie digitálnych kompetencií aj na získanie zručností potrebných na skvalitnenie riadenia materskej školy," dodala Hajdúková.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. november 2024 16:19