StoryEditor

Robte to ako ja. Téma: Prečo je dôležité nerušiť ľuďom benefity

30.07.2009, 00:00

V čase krízy mnohí zamestnávatelia v prvom rade znižujú, resp. úplne škrtajú výdavky na jednotlivé nefinančné benefity, medzi ktoré patrí aj organizovanie rôznych vzdelávacích, teambuildingových a iných voľnočasových aktivít pre zamestnancov. Tento krok je vzhľadom na menej či viac kritickú situáciu pochopiteľný a z ekonomického hľadiska je jednoznačne racionálny a odôvodniteľný, avšak na druhej strane si treba uvedomiť aj to, že pozitívne účinky takýchto aktivít sú v menej priaznivých časoch potrebnejšie a efektívnejšie než v období prosperity, úspechov a rastúcich ziskov. Tie sú samy osebe dostatočným motivačným faktorom a hnacím motorom jednotlivcov i tímov. Je pravda, že ak boli vzdelávacie, teambuildingové a iné voľnočasové aktivity v nedávnom "nekrízovom" období organizované koncepčne a profesionálne, ich efekt by mal pretrvať a pomôcť aj v čase nepohody, avšak neustále a cielené posilňovanie pozitívnych nálad a viery v spoločné prekonanie ťažkostí môžu byť jedným z hlavných nástrojov na zvládnutie súčasnej krízy. Teambuildingové a outdoorové tréningy sú totiž predovšetkým pre stredný a vrcholný manažment významným nástrojom na komunikovanie novej stratégie, vízie, firemnej identity a firemnej kultúry, cieľov, úloh, zmien vnútri tímov aj organizácie. Pomáhajú zážitkovým spôsobom implementovať nové ciele a zmeny vynútené napríklad krízovým obdobím a uľahčiť ich prijatie zamestnancami. Ich podcenenie môže mať pre organizácie a ich tímy fatálne následky.

 Vo všeobecnosti možno pri tomto druhu nefinančných benefitov hovoriť o dvoch hlavných okruhoch -- o indoorových a outdoorových manažérskych tréningoch a o teambuildingových aktivitách.

 Manažérske tréningy (najčastejšie bývajú zamerané na komunikáciu, vedenie a kontrolu, efektívny manažment, kreativitu, výkonové riadenie) sú viac formálne a majú jasne stanovené ciele -- t. j. sú zamerané na rozvoj určitej oblasti (obchodné zručnosti, komunikačné schopnosti, rokovacie techniky, vedenie ľudí a pod.) prostredníctvom zážitku -- konkrétnej hry, praktickej skúsenosti. V praxi to znamená, že ich účastníci hrajú hru, ktorá má jasne stanovené pravidlá a kontrolovaný priebeh. Základným a kľúčovým krokom je presné definovanie cieľovej skupiny a cieľov firemnej hry -- z toho vychádza zostavovanie jej obsahu (program a programové prostriedky) a výstupov (rozbor, spätná väzba, meranie úspešnosti). Manažérske tréningy sú vedené odborníkmi, ktorí počas hry pôsobia ako pozorovatelia, hodnotitelia a následní osobní tréneri účastníkov. Často sa organizujú v inom ako firemnom prostredí a môžu sa využívať ako hodnotiace alebo ako výberové nástroje. Pokiaľ ide o efekt, každý účastník by mal z tohto typu tréningu odísť s dobrým pocitom. Taktiež by sa mal niečo dozvedieť o sebe a vlastných manažérskych zručnostiach a schopnostiach, na ktoré bola hra zameraná. Manažéri sa totiž učia cez prežitú skúsenosť a nadstavbové učenie, ktoré je založené na ich vlastných skúsenostiach.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 02:51