Zapotia sa aj počas dovolenky a neprítomnosti nadriadených. Počas dovoleniek možno badať menej stresu a viac opálených ľudí, ale ako hovorí výkonná viceprezidentka Anna Hudáková (Slovak Telecom), v spoločnosti sú v podstate radi, že ľudia prejavili záujem o letné akcie, ktoré pre nich pripravili. Nemyslí si, že by počas leta mali až takú pauzu, hoci sa snažia, aby si to zaslúžené voľno mohla väčšina kolegov užiť.
Udržiavanie rovnováhy
Kvalita manažéra sa podľa Anny Hudákovej ukazuje vtedy, keď všetko funguje aj počas jeho neprítomnosti. V ich spoločnosti zaviedli takzvanú zastupiteľnosť a mnohé rozhodnutia sa realizujú aj bez nutnej prítomnosti konkrétneho manažéra. Najhoršie je to v jej prípade, ako sama hovorí, s mailovou poštou. Prichádzajú neustále nové správy a nie je jednoduché po návrate z dovolenky na všetky ihneď reagovať. Osobne to rieši tak, že aj počas dovolenky sa asi raz za týždeň pripojí a vyrieši tie najhorúcejšie odkazy. Projekty, ktoré sú naštartované, majú tiež svoje pravidlá, takže pokračujú podľa plánu aj počas letných mesiacov a neprítomnosti ktoréhokoľvek z nadriadených. Podstatné je, aby mali zákazníci k dispozícii kvalitné produkty a služby bez ohľadu na to, aké ročné obdobie práve prežívame.
Keď šéf takmer nevytiahne päty z firmy
Keď sa svojich kolegov opýtal na pracovnú morálku počas svojej neprítomnosti, začali sa predháňať vo vyjadreniach opisujúcich ich výkonnosť vysoko prekračujúcu sto percent. Samozrejme, že generálny riaditeľ Stanislav Žofčák (Prvá penzijná, správcovská spoločnosť) nadsadené čísla okamžite zredukoval. Pravda je podľa neho ako vždy niekde uprostred. V časoch, keď pracoval ako referent, jeho vtedajší šéf takmer nevytiahol päty z kancelárie. A keď sa konečne rozhodol, všetci sa veľmi tešili. Urobili si kávu a vychutnávali si chvíľku uvoľnenia. Keď sa šéf vrátil, zaznela jeho otázka: Práca je už hotová? Nikto z nich si nedovolil pristupovať laxne k svojim pracovným povinnostiam, a preto hodnotenia ich šéfa nikoho nepotešili. V podstate sa výkonnosť počas jeho neprítomnosti neznížila, iba si na chvíľu spolu s kolegami mohol užiť pocit, že nemusia. Napriek tomu, že v konečnom dôsledku vždy museli. Prístup tohto šéfa si veľmi dobre pamätá a dnes sa snaží tieto skúsenosti využiť vo svojej riadiacej funkcii.
V zásade sa nezamýšľa nad tým, čo robia "myši", keď "kocúr" nie je doma. Omnoho dôležitejšie sú pre Stanislava Žofčáka celkové výsledky práce, splnené úlohy a termíny. Počas krátkej neprítomnosti občas urobí "prepadovku", ale ešte sa mu nestalo, že by kvôli nej musel prijímať radikálne opatrenia. Osobne je presvedčený, že ktokoľvek pracuje, potrebuje mať v práci chvíľu pre seba, na kávu, rozhovor s kolegom, prečítanie novín. Určite sa to podľa neho vráti v podobe dobrej pracovnej morálky, atmosféry a chuti do práce a takisto ochoty pracovať v prípade potreby aj trocha navyše. Pre situácie tohto typu určite platí zásada, že ľudia majú vyššiu pracovnú morálku a vnútornú sebadisciplínu, ak pracujú z presvedčenia, a nie z donútenia.
Individuálna miera poľavenia
Samozrejme, že neprítomnosť šéfa na pracovisku sa prejaví aj u jeho podriadených. Hoci si to takmer nikto nepripúšťa, pocit, že šéf je na dovolenke a ja tu musím tvrdo pracovať, je asi v každom z nás. Miera poľavenia v práci je však individuálna. Manažér Ľubomír Dranga (Appel Counseling) hovorí, že väčšina jeho pracovníkov je odmeňovaná podľa dosiahnutých výsledkov a pracuje samostatne, takže zníženie ich výkonu znamená zníženie odmien. Ak by jeho neprítomnosť ovplyvňovala morálku jeho zamestnancov, musel by sa vážne zamyslieť nad motivačným systémom vo firme a na dovolenky by v tom prípade ani nechodil.
Nechytať "myši" pod krk
Stačí viac cítiť, myslieť, byť schopný účinne analyzovať a následne byť schopný predvídať logický sled udalostí. Znamená to teda nielen konať podľa notoricky známych, aj keď zväčša overených, no nie vždy vhodných a v danej situácii primeraných pravidiel. Podľa manažéra Martina Kormana (Interim Management Slovakia) existuje v manažmente historicky relatívne nový prvok, ktorým je poznávanie, rozlišovanie a riadenie emócií. Takýto prístup určite nie je mlynským kameňom pre podriadených a zároveň brzdou tvorivosti. Podporuje osobnostný rast, tvorbu pozitívnych hodnôt, otvorenosť medziľudských vzťahov a zdravú morálku v spoločnosti. Dokonca umožní bez obáv o ďalšiu existenciu vedúceho postavenia užívať si dovolenku naplno.
Pre "myšky", teda kolegov a podriadených, to slovami Martina Kormana v konečnom dôsledku znamená, že ich nadriadení nepotrebujú držať pod krkom, ba ani za ruku. Nepotrebujú im stále hľadieť na prsty alebo ich riadiť prostredníctvom mobilného telefónu či mailu. Stačí, ak sa manažéri rozhodnú predovšetkým pracovať na sebe. Častejšie sa zamyslieť nad tým, ako a prečo konať, kedy a aké udalosti sa dostávajú do pohybu. Po návrate z dovolenky nadriadený ("kocúr") zistí, že mu "myšky" (podriadení) nielenže neujedli z jeho zásob, ale dokonca mu upratali to, čo on pred odchodom nestačil zmiesť zo stola. Možno tak trocha očakávajú pochvalu a zopár príjemných slov. Dokonca sa možno tešia na jeho dovolenkové zážitky, aby vôňu ich atmosféry mohli precítiť s ním.