Iste sa vám už stalo, že ste zabudli zaplatiť faktúru za elektrinu a túto povinnosť vám pripomenul energetický podnik v upomienke. Ak nezaplatíte za elektrinu, hrozí vám vypnutie. Za opätovné zapnutie si budete musieť riadne zaplatiť. Môže sa vám stať, najmä ak platíte cez internet, že vaša platba zablúdi v systéme alebo uvediete nesprávny variabilný symbol.
Ako môžu od vás vymáhať dlh na elektrine?
|
Západoslovenská energetika
Problém nastane vtedy, ak zákazník tvrdí, že zaplatil, doklad nemá a v energetickom podniku platbu neregistrujú. "Stáva sa to vtedy, ak zákazník platbu omylom poslal niekam inam, uviedol zlý variabilný symbol faktúry a tak hoci peniaze našli cestu k nám, platba nebola priradená k nezaplatenej faktúre. V prípade, že platbu neevidujeme na účte, musí ju zákazník zdokladovať. Len na základe dokladu o úhrade vieme potom platbu aj dohľadať,“ hovorí Ján Orlovský, hovorca Západoslovenskej energetiky.
Podľa neho je vecou zákazníka ako dlho sa rozhodne svoje rodinné účtovníctvo archivovať. Ak o to požiada, spoločnosť mu môže vydať potvrdenie o aktuálnom salde na jeho zmluvnom účte.
Na neuhradenú faktúru upozornia zákazníka v písomnej upomienke, ktorú zasielajú doporučene. "Ak ani po jej doručení neuhradí splatnú pohľadávku, snažíme sa všetkých zákazníkov, na ktorých máme v našich databázach telefonický kontakt, telefonicky upozorniť na pohľadávku. Upozorníme tiež na možnosť odpojenia od dodávky elektriny v termíne, ktorý uvádza upomienka,“ doplnil Orlovský.
Vymáhanie pohľadávky, ktoré má rôzne stupne, sa môže skončiť až na súde, prípadne ho bude spoločnosť vymáhať exekúciou. Najkrajnejší termín podania návrhu na vydanie platobného rozkazu na súd je v zmysle Občianskeho a Obchodného zákonníka do 3 alebo 4 rokov po splatnosti faktúry.
Na vymáhanie majú externé spoločnosti. "Tretím pokusom je vymáhanie súdnou cestou, pričom náš návrh na vydanie platobného rozkazu podávame bezodkladne. Rozkaz zo strany súdu dostaneme do mesiaca či dvoch,“ doplnil Orlovský.
Východoslovenská energetika
Keďže podľa Občianskeho zákonníka je lehota premlčania 3 roky, Východoslovenská energetika odporúča svojim zákazníkom - domácnostiam, aby si uschovali doklad o úhrade faktúry minimálne počas tohto obdobia.
"Zákazníka upozorňujeme na nezaplatené platby písomnou upomienkou, za ktorú zaplatí pokutu. Upomienky odosielame automaticky 2 až 3 dni po uplynutí splatnosti pohľadávok - poštou s priloženým vyplneným poštovým peňažným poukazom a s informáciami, ako platbu čo najskôr a čo najistejšie uhradiť a s upozornením ďalšieho postupu v prípade nezaplatenia,“ približuje riešenie oneskorených platieb Boris Peško z Východoslovenskej energetiky.
Pred uplynutím lehoty upomienky kontaktujú zákazníkov aj telefonicky a upozorňujú ich na nezaplatenú pohľadávku.
Ak zákazník stratil doklad o jej zaplatení, musí kontaktovať inštitúciu, cez ktorú platbu uhrádzal a požiadať o vystavenie duplikátu dokladu.
Spoločnosť môže vymáhať pohľadávku od domácnosti tri roky. Východoslovenská energetika postupuje pohľadávky na súdne a exekučné vymáhanie alebo na odpredaj. Spôsob likvidácie pohľadávky závisí od jej výšky a splatnosti.
Dokedy odkladať účty o zaplatení elektriny
|
Stredoslovenská energetika
Stredoslovenská energetika odporúča uchovávať doklady 5 rokov. V prípade neuhradenia faktúry po dátume splatnosti odberateľovi automaticky zašle upomienku. "Úhradu je potrebné realizovať jednorazovým prevodným príkazom, respektíve hotovostným vkladom s variabilným symbolom na účet spoločnosti. Je dobré úhradu oznámiť aj telefonicky prostredníctvom zákazníckych služieb a preukázať sa s dokladom o platbe, ktorým môže byť výpis z účtu alebo doklad o hotovostnom vklade na účet. Stačí zaslať faxom kópiu potvrdenia,“ konštatovala Anna Žatková zo Stredoslovenskej energetiky.
Ak zákazníkovi vznikne pohľadávka nad 16,60 eura, dostane doporučenú upomienku s úložnou lehotou 7 dní. Po siedmich dňoch sa považuje zásielka za doručenú. Lehota splatnosti po doručení upomienky je 15 dní. Pokiaľ zákazník svoj dlh neuhradí, je po 28 dňoch od odoslania upomienky - "Pokusu o zmier“ odpojený od dodávky elektriny.
Pokiaľ platba, o ktorej odberateľ tvrdí, že ju uhradil, nie je priradená k pohľadávke, alebo nie je v nezaradených platbách a neexistuje žiaden doklad o zaplatení, musí sumu dlhu odberateľ uhradiť.
Za relevantný doklad o zaplatení dlhu považuje Stredoslovenská energetika poštový peňažný poukaz U, prevodný príkaz potvrdený príslušnou bankou, bankový výpis, SIPO lístok (uhradený). Platbu internet bankingom by ste mali doložiť bankovým výpisom.
Stredoslovenská energetika vyzýva zákazníkov na úhradu spravidla do niekoľko týždňov, respektíve mesiacov po omeškaní. Návrh na súdne vymáhanie je po opakovanej výzve predložený do 3 mesiacov.
| Prečítajte si aj: |
| Účet za plyn si odkladajte tri roky Slovenský plynárenský priemysel odporúča zákazníkom uchovávať si doklady o platbách čo najdlhšie, minimálne 3 roky od zaplatenia zálohy alebo vyúčtovania, aby v prípade reklamácie alebo sporu o správnosti fakturácie mali možnosť preukázať úhradu. „V prípade súdneho sporu je vhodné uchovať tieto doklady až do jeho právoplatného skončenia. Odberateľa vyzývame, aby zaplatil dlžnú sumu, alebo preukázal úhradu spravidla ihneď po uplynutí lehoty splatnosti. Nie je však možné vylúčiť ani neskoršie zasielanie výzvy na zaplatenie,“ hovorí Ondrej Šebesta, hovorca Slovenského plynárenského priemyslu (SPP). Celý článok >> |
| Ani telefón či káblovka nie sú zadarmo Keďže vzťahy medzi zákazníkom a spoločnosťou Slovak Telekom sa riadia Obchodným zákonníkom, občan by mal vedieť preukázať úhradu fakturovanej ceny minimálne v priebehu štvorročnej premlčacej lehoty, počas ktorej môže spoločnosť ako veriteľ súdne uplatniť pohľadávku. Doklad o zaplatení telefónu by si mali odkladať štyri roky aj klienti spoločnosti Orange. Tí, ktorí využívajú služby UPC, by si mali odkladať potvrdenie o zaplatení účtu tri roky. Ak máte internet, väčšina spoločností odporúča ročnú archiváciu zaplatených faktúr. Celý článok >> |
