Snímku s názvom Harry Potter a polovičný princ už budúci týždeň budeme môcť vidieť aj na Slovensku. Magická "šestka“ u nás bude mať premiéru 16. júla.
Sex, drogy a rokenrol
Opäť sa raz ocitneme vo svete čarodejníkov a muklov. Avšak, na rozdiel od predchádzajúcich dielov, Voldemort je čoraz silnejší. A to až natoľko, že už ani Rokfort nie je bezpečným miestom. Dumbledore to vie, a preto sa rozhodne Harryho pripraviť na najťažší boj s tým, "koho netreba menovať“. Zavolá si svojho starého známeho Horacea Slughorna a spolu s ním sa rozhodne nájsť Voldemortove slabiny. A hoci medzi hradbami Rokfortu okrem zlých čarov zúria aj pubertiacke hormóny, neodvratne sa schyľuje k tragédii. "Je to prosto sex, drogy a rokenrol,“ vyjadril sa o filme jeho režisér David Yates, "dobre, možno nie drogy. Film je skôr o sexe, elixíroch a rokenrole.“
Prílišné očakávania však stopli prví filmoví kritici. Podľa britského denníka The Guardian je vo filme veľa červenania, koktania a maznania. "Nie je to seriál o dnešných tínedžeroch. Ruky po celý čas zostávajú nad pásom,“ píše Guardian.
Magické schopnosti
Prvý príbeh o Harrym Potterovi prišiel na svet ešte v minulom storočí. Dnes jeho autorka, J. K. Rowlingová, patrí medzi najlepšie zarábajúce ženy v šoubiznise. Dokonca sa šepká, že je bohatšia ako britská kráľovná Alžbeta II. Na svojom konte má vyše miliardy dolárov. Na úspechu vznikajúceho literárneho fenoménu vyrástol ten ďalší, omnoho masovejší. A po prvom filme, ktorý do kín prišiel v roku 2001, už bolo všetko jasné. Harry Potter je skutočný čarodejník. A vďaka jeho magickým "schopnostiam“ pribúdajú na účtoch nuly. Potter sa dokázal v priebehu jedného desaťročia zaradiť na špičku a vytvoriť fenomén, ktorý dokáže konkurovať aj neohroziteľnému Jamesovi Bondovi. Spolu s agentom 007 totiž patrí medzi najvýnosnejšie filmové série všetkých čias. Dodnes filmy o čarodejníkovi zarobili vyše 4,5 miliardy dolárov (vyše 3 miliardy eur).
Niet sa čo čudovať. Okrem masívnej podpory v médiách sa o zisk postaral aj obchod. Fanúšik tak okrem knihy a filmu dostal aj počítačovú hru, tašky, tričká a rôzne drobné predmety s logom HP, či pochutiny priamo z Rokfortu. "Fenomén Harryho Pottera funguje zo šesťdesiatich percent na marketingu,“ hovorí HN teoretik popkultúry Juraj Malíček.
Nadpriemerný aj u nás
Harry Potter dobre funguje aj na Slovensku. V našich kinách patria filmy tejto značky k najnavštevovanejším. A horšie to nie je ani s knižkami. "Knihy J. K. Rowlingovej o čarodejníckom učňovi sa aj na Slovensku predávajú nadpriemerne. Z každej doteraz vydanej časti bolo na Slovensku predaných v priemere viac než stotisíc výtlačkov, pričom predaj všetkých siedmich dielov dosiahol vyše 750-tisíc kópií,“ hovorí pre HN PR manažérka vydavateľstva Ikar Mária Lešková. Vydavateľstvo však očakáva mierny nárast aj v súvislosti s filmovou premiérou šiestej knihy. "Určite nepôjde o vysoké čísla,“ uzatvára.
Poslednú, siedmu knihu, rozdelilo štúdio Warner Bros. na dva filmové diely, ich natáčanie sa skončí budúci rok v apríli. Prvá časť by do kín mala doraziť ešte v novembri 2010, druhá v júli 2011.
