StoryEditor

Podnikanie poskytlo osobnú slobodu

08.10.2007, 00:00

Success story
Firme Pentatech predchádzala firma Penta. Tá po svojom vzniku v roku 1991 začínala rozbiehať výrobu motocyklov v Kysuckom Novom Meste. Vo východnej Európe to bol unikátny a odvážny krok. Európsky parlament však odsúhlasil prísne ekologické normy, ktoré nespĺňal žiaden motor európskeho výrobcu -- pre malé motocykle do 50 cm3 len dvaja japonskí výrobcovia. Krajiny EÚ ako Taliansko či Španielsko si vybojovali výnimky a pokračovali vo výrobe. "Aj napriek tomu, že pre niektorých spoločníkov bola výroba motocyklov srdcovou záležitosťou, rozhodli sme sa ju ukončiť. Ekonomika nepustí, prešli sme na iný výrobný program, keď sme ešte mali naň peniaze," spomína Dušan Piňák, konateľ spoločnosti Pentatech.
Na výrobe motocyklov pracovalo asi 140 zamestnancov, časť z nich prepustili a niektorí prešli do novej firmy Pentatech založenej v roku 1996. V novej firme začínali s 30 zamestnancami, dnes ich majú 65. "Podnikanie mi dalo osobnú slobodu, ktorú som ako zamestnanec nepociťoval. Na druhej strane mi zobralo kus zdravia a života. Zamestnanec končí o tretej, prípadne o štvrtej, my sme pracovali v začiatkoch aj do deviatej, desiatej a taktiež soboty nedele," odkrýva Piňák úskalia podnikania.
Firme vo financovaní pomáha Tatra banka, s ktorou spolupracuje už dlhšie. Poskytuje im investičný úver, takisto sa stará o zahraničné platby a konverzie. V súčasnosti sa rozhodli zobrať si aj úver na dovybavenie technológie a začínajú stavať i novú halu.
Od oleja k reklame
Výroba motocyklov sa nezaobíde bez oleja, takže mali veľmi blízko k olejárskym firmám. Práve pre ne začali v novej firme Pentatech vyrábať reklamné stojany, ktoré umiestňovali prevažne na čerpacie stanice. Dnes je záber oveľa širší a prezentačné stojany vyrábajú pre potravinárov, drogériový, farmaceutický a kozmetický tovar. Umiestňujú ich na slovenskom, rakúskom, českom, nemeckom, holandskom, dánskom, nórskom a švédskom trhu. Nejde o výrobky určené pre koncového spotrebiteľa, takže nových zákazníkov oslovujú priamym marketingom.
Ďalšia časť ich produkcie je lakovanie odliatkov mokrými farbami a s nemeckou firmou ešte spolupracujú na dodávaní regálových systémov od malých po veľké sklady. "S príchodom automobilového priemyslu sme začali vyrábať pre dodávateľov automobiliek. Tu vidíme priestor, kde by sme mohli zohrať úlohu. Napríklad pre Kiu C eed sme vyvíjali vozík na prevoz vnútorného čalúnenia od výrobcu k montážnej linke, ktoré sa tam musí dať veľmi ľahko vyberať a nesmie byť poškodené. Firmy zistili, že popri výrobe vieme ponúknuť aj kvalitnú konštruktérsku prácu."
Bez opakovanej výroby
Všetky výrobky, či nové alebo slabšie predávané, sa musia propagovať. "Každý mesiac robíme reklamné stojany na niečo iné, nemáme takmer žiadnu opakovanú výrobu. Po čase si ich zákazník v predajni okuká, takže sa musia obmieňať," hovorí Piňák. "Vývoj v tomto odvetí ide rýchlo dopredu. Minulý rok sme začali ponúkať takzvané interaktívne stojany." Tie sú v pokoji, pokiaľ pred sebou nezaregistrujú pohyb zákazníka. Potom sa spustí na displeji reklamný šot -- takto je efektívnejší než stále bežiaca reklama, ktorá ľudí natoľko nezaujme. Napríklad predaj minerálnej vody vzrástol o 340 percent počas skúšobnej lehoty pri umiestnení takého stojana. Ten môže byť na jednom mieste maximálne tri až štyri týždne, potom je pre kupujúcich nezaujímavý a putuje na ďalšie predajné miesto.
Chýba pracovná sila
Záujem o stojany je veľký, núdzu o prácu v Pentatechu nemajú. Čo im robí problém, je nedostatok pracovnej sily. "Zamestnanci nám neodchádzajú, sú dobre zaplatení, keďže máme kvalitných a kvalifikovaných ľudí, pretože nerobíme monotónnu činnosť. Pri rozširovaní výroby je to problém. Z úradov práce ľudí neberieme, sú tam väčšinou už len tí, čo nechcú robiť a majú problémy s alkoholom."
Firma teda oslovuje školy, má aj dohodu s priemyslovkami kvôli praxi. Školstvo podľa Piňáka nereaguje promptne na potreby trhu, na to, že tu neuveriteľne rastie automobilový priemysel a otvárajú sa mechatronické a elektronické odbory.
"Privítali by sme aj sprístupnenie trhu práce pre Ukrajinu či Rumunsko." Tlak na europoslancov by mal byť podľa Piňáka väčší v prospech našich záujmov. Napríklad textilný priemysel z EÚ mizne, do veľkej miery ho ovládla Čína, my by sme však nemali byť závislí od jednej krajiny alebo oblasti. Základ na prežitie firmy vidí v dobrej myšlienke, dobrých ľuďoch a vytrvalosti pri realizovaní. "Keď človek vydrží rok, dva, úspech sa musí dostaviť."

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
26. apríl 2024 10:44