Ján Trebuľa, ministerstvo hospodárstva: Snažíme sa vytypovávať čo najvhodnejšie výstavy v zahraničí, aby mali aj širší záber, a umožňovať na nich účasť podnikateľom. V poslednom čase sa ustálili na 15 -- 18 akciách ročne. Je počet našich obchodných pridelencov na ambasádach poddimenzovaný? Nechcem hodnotiť, prečo ich svojho času zredukovali. Vždy bude otázka, kde by sme mali pôsobiť viac. Je zložité vystihnúť, ktorý výrobok má šancu uspieť na ktorom trhu. Obchodný rada môže urobiť maximum, a predsa sa to nepodarí. Prípravu našich pridelencov však chceme skvalitňovať. Na jednej strane by náš pracovník mal mať dostatok informácií o danom trhu, no diapazón je taký široký, že poradiť môže, ale nemôže našim podnikateľom suplovať služby komerčného obchodného zástupcu. Veľmi potrebujeme viac komunikovať s podnikateľmi a domácimi profesijnými zväzmi. Aby sme vedeli presne, čo od nás očakávajú, a aby oni presne vedeli, čo môžeme pre nich urobiť.
Oľga Algayerová, ministerstvo zahraničných vecí: Naše ministerstvo si vzalo za úlohu zjednotiť spôsob, akým sa prezentuje Slovensko v zahraničí, zhromaždiť všetky informácie z ostatných rezortov, vytvoriť databázu, a potom spätne ponúknuť našim pracovníkom a organizáciám vonku jednotnú formu a technológiu, ktorou sa bude Slovensko prezentovať ako moderná krajina. Napríklad v Bruseli sme niečo podobné vyskúšali -- dali sme do okna obrazovku, na ktorej bežala prezentácia o Slovensku, a ľudia vonku to so záujmom sledovali. Zvyšovanie povedomia o Slovensku môže pomôcť podnikateľom, ale pre ich úspech a uzavretie dobrého obchodu, čo je logické, nie je kľúčovým faktorom imidž krajiny. Oveľa dôležitejšia je kvalita produktu, dopyt zákazníkov a konkurencieschopnosť. V každom prípade však spomínanú úlohu, ktorej predlohu -- Návrh komplexnej koncepcie jednotnej prezentácie Slovenska -- už máme hotovú, chceme ukončiť do septembra. Ide aj o to, že naši diplomati na ambasádach a obchodní radcovia často pracujú s nesynergickým efektom, čo treba zmeniť.
Martin Horváth, Slovenská agentúra pre cestovný ruch: Domáci podnikatelia môžu mať prospech z viacerých typov aktivít, ktoré SACR realizuje v zahraničí. Dobrým príkladom sú workshopy, posledný bol v Prahe počas Slovak Day, na ktorom svoj produkt prezentovalo 19 podnikateľských subjektov. Špecifickou formou prezentácie sú B2B rozhovory počas infociest zahraničných touroperátorov na Slovensku, kde podnikatelia prezentujú svoju ponuku a majú možnosť nadviazať obchodné kontakty. Podpora podnikateľa v rámci výstav cestovného ruchu v zahraničí má viac podôb -- účasť na podujatí pod jednotnou značkou "Slovensko", samostatná prezentácia adresnou distribúciou propagačných materiálov, rozhovory s podnikateľmi na veľtrhu a účasť na sprievodných podujatiach, ktoré SACR počas veľtrhu organizuje, ako happy hour, prezentácie či tlačové konferencie. Každý spoluvystavovateľ na expozícii SACR je zapísaný vo veľtržnom katalógu, väčšina z nich prichádza na akciu dobre pripravená, dopredu má dohodnuté rokovania, samozrejmosťou sú aktuálne ponuky a cenníky služieb.
StoryEditor