StoryEditor

Boris Hrban: Je to stále iba umelé prostredie

29.10.2004, 00:00
Architekt Boris Hrban v rozhovore pre HN

Časť mestského života sa v posledných rokoch preniesla do nákupných stredísk. Na to, aby boli v centre mesta sú priveľké, takže ich postavili v štvrtiach na okraji. Ako to ovplyvnilo architektúru mesta?
-- Ovplyvňuje ju to skôr sprostredkovane, nepriamo. Komerčná úspešnosť týchto centier zvádza k tomu, že sa s podobným konceptom vstupuje aj do väčších území blízko centra, alebo priamo v ňom, ktoré sú z nejakého dôvodu nezastavané, alebo zastavané zástavbou považovanou za "nehodnotnú", napríklad bývalé priemyselné areály. A to nemusí byť vždy tá najlepšia cesta.

Ako nárast počtu nákupných stredísk ovplyvňuje a ovplyvní život v meste?
-- Všeobecne sa tvrdí, že hypermarkety vytiahnu z mesta život na perifériu a centrum spustne. Neplatí to však vždy, ak vôbec. Napríklad v bratislavskom centre sa priestory uvoľnené obchodmi veľmi rýchlo zaplnili novými kaviarňami a reštauráciami, čo mesto za veľmi krátky čas neuveriteľne oživilo a naplnilo -- v lete azda až preplnilo -- ľuďmi.

Do akej miery "zapadli" nové veľkostavby -- v Bratislave napríklad Polus či Aupark -- do pôvodného prostredia?
-- Myslím, že oba menované príklady sú bezpochyby z tých lepších. Polus sa pomerne dobre vyrovnal s vnútromestskou polohou a vytvoril nové urbánne prostredie. Aupark sa zase šikovne "priživil" na starom Auparku, Sade Janka Kráľa, v kombinácii s ním tam vzniklo prostredie vyslovene oddychové (ak za oddych považujeme aj nakupovanie). No nemyslím si, že by to samotnému sadu uškodilo, naopak, pôvodný okraj končiaci v burine pri diaľnici dostal dnes jasné vymedzenie a park sa tak stal trochu mestským parkom.

Podobajú sa dnešné mestá na Slovensku viac západoeurópskym, alebo začínajú mať bližšie k americkým?
-- Americké nepoznám, ale nemyslím si, že by sa naše mestá niekedy vizuálne mohli podobať americkým. Skôr, ako uvažovať o tom, na čo sa naše mestá podobajú, by bolo treba uvažovať, aké vlastne sú, pre koho sú, aké by chceli či mali byť, čo je ich charakteristickou kvalitou a pod. Prevláda tu mylná predstava, že mesto by mali tvoriť architekti alebo urbanisti. Mesto musíme tvoriť my všetci, jeho obyvatelia, a všetci by sme o ňom mali aj diskutovať.

Vo vnútri pôsobia nákupné centrá ako minisvet (fontány, názvy svetoznámych ulíc v Poluse, kiná...), iné sa zas snažia podobať na vidiek (potôčiky s mostíkmi, záhradkami). Ide o funkčné prvky alebo gýče?
-- Obchodné centrá treba vnímať ako umelé prostredie, ktorého prvotným cieľom je ponúknuť zábavu a vygenerovať obrat a zisk. Z tohto hľadiska je preto vytvorenie rôznych tematicky zameraných prostredí či atmosfér v nich úplne legitímnym marketingovým nástrojom. Čo by som však vnímal v tejto súvislosti ako negatívne, je automatické prenášanie týchto konceptov do reálneho mestského priestoru. Tu sa už nedá len tak ľahko pracovať s cudzími témami (holandský prístav, španielska dedinka), ale treba vychádzať z jedinečnosti toho ktorého mesta a kreatívnych schopností jeho obyvateľov. Teda, ak chceme, aby bolo to mesto dlhodobo vitálne.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
22. november 2024 11:27